Rundveehouderij

Nieuws 4927 x bekeken 21 reacties

FrieslandCampina zwakke partner retail

Leusden - FrieslandCampina is een grote voedingsproducent en toeleverancier van supermarkten en voedingswinkels, maar is duidelijk niet de beste partner van de retail, zo blijkt uit het Industributie-onderzoek, editie 2014. Het onderzoek komt tot stand op basis van reacties van retailers en distributeurs.

Het concern scoort zwak op punten als onderhandelingsvaardigheid, meedenken over productpresentatie en assortiment, kennis van de supermarkten en deels ook leveringsbetrouwbaarheid.

Concurrenten Arla (directe concurrent in verse zuivel) en Unilever (voeding op basis van en met zuivel) scoren duidelijk beter. Op een aantal gebieden is Arla zelfs aanvoerder van de categorie, terwijl FrieslandCampina onderaan bungelt.

Het onderzoek maakt overigens niets duidelijk over marktaandelen, marktposities en marges.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    We zullen de regioraadsleden op korte termijn ter verantwoording roepen op de bijeenkomsten en de boodschap laten doorgeven aan de heren in de ivoren toren te Amersfoort. Gelukkig hebben ze wel de beste boeren van Nederland als lid/leverancier daar kunnen ze altijd weer op terugvallen.

  • ...............

    Het maakt de heren geen flikker uit of melk weg wil of niet, dan word er gewoon minder uitbetaald. Hun loon en bonussen is al lang geregeld!!

  • Mozes

    Is dat wat door de supermarkt als negatief wordt ervaren ook negatief voor FC en de aangesloten melkveehouders? De eigen merken van FC leveren de meeste marge op en worden dan ook gepromoot. Dit kan het winkelmerk in de wielen rijden en dus door de supermarkt als negatief worden ervaren. FC wordt dan gezien als een concern die 'niet goed meedenkt'.
    Overigens is de afzet via supermarkten maar een beperkt deel van de omzet van FC.

  • Jaap39

    De focus van melkafzet zou meer gericht op export moeten zijn zodat er minder beschikbaar is voor de binnenlandse markt. Marktkrapte bevorderen is vervelend voor supermarkten.

  • koestal

    melkveehouder is toch de sluitpost ,directie kan rustig achterover leunen ,maar wel eisen stellen aan de leveranciers

  • hansvanbergen

    Het is JULLIE cooperatie. De medewerkers werken voor jullie. Het bestuur bestuurt namens de leden en de raad van commisarissen controleert ook namens jullie. Het feit dat Campina zo slechts scoort is dus de schuld in de eerste plaats de schuld van de leden. Zij laten het allemaal maar gebeuren.

  • Sjaak

    'Het onderzoek komt tot stand op basis van reacties van retailers en distributeurs.'

    Het feit dat retailers en distributeurs dit aangeven, betekent misschien ook wel dat FC voor hen lastig is, doordat ze goed proberen te onderhandelen voor hun leden...

  • Zents beheer

    Heren/dames melkveehouders, ik prijs de dag wanneer uit een onderzoek onder retailers naar voren komt dat ze vinden dat eierhandelaren 'niet mee denken'

  • Mozes

    FC is voor de supermarkten ook anders dan andere leveranciers omdat zij als enigste buiten de supermarkt om een eigen relatie met de consument probeerd op te bouwen (Campina open boerderijdagen, Campina weidegangdagen of de Campina dichtbij actie van 2012).
    Een ander verschil is dat andere leveranciers pas na 3 maanden de geleverde goederen betaald krijgen. FC al na 7 dagen.

  • jocox

    Hoe eerder RFC haar volume in huismerken kan terug brengen des te beter dat is voor zowel veehouder als personeel. Wat Hak doet ( stoppen met private label) verdient navolging op grote schaal. De arrogantie van de macht van de retailers heeft niets met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ( MVO) van doen ergo is pure chantage. Gelukkig begint het in
    Brussel ( alhoewel traag ) te dagen nu het Europarlement wakker is geworden.

  • jocox

    Een bekend gezegde is: ' Strategie kan man nicht fressen' net zo min geldt dit voor het winnen van een ondoorzichtige Indistributietrofee. Een betere verdeling van de marge's in de voedselketen is urgent geworden wil ons voedsel nog langer veilig en gezond blijven. Ik moet er niet aan denken dat de grote retailers bepalen wat we op tafel gaan zetten ( in ieder geval niet hun eigen uitgemolken huismerken waaraan leveranciers bij bosjes sneuvelen ). Klantgerichtheid is synoniem geworden voor margeoptimalisatie koste wat het kost ! Retailers onderschatten de consument en dat zal hun uiteindelijk gaan berouwen.

  • tuinte1

    Teken dat RFC een prima positie inneemt. Als de Retail je goed vindt moet je je als boer echt zorgen maken. @jocox: DE Jo cox?

  • koestal

    Mijn veehandelaar zegt altijd,als je niet wilt onderhandelen is dat gewoon luiheid ! Ach, als je een dikke baan hebt bij FC is dat hetzelfde ,de boer hoor je niet ,die heeft het te druk

  • koestal

    FC zegt elk jaar ,we hebben niks aan de kaas kunnen verdienen ,terwijl er andere fabrieken zoals DOC er van bestaan en nog een redelijke melkprijs kunnen neerzetten,dan is er toch iets mis !!

  • koestal

    mooie taak van de regioraden om hier eens vragen over te stellen,die zitten er toch ook niet voor niets ?

  • daan1908

    Jij bedoelt zeker de regioraden van de DOC .

  • Mozes

    @koestal, laat je eerst beter informeren voordat je commentaar geeft op het rendement wat op de kaasproductie gemaakt wordt.

  • Jaap39

    Aware belooft anders ook een goede prijsvoor 'kaasmelk'. Dan kan fc het toch ook?

  • daan1908

    Veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven .

  • jocox

    Goed gezien Tuinte.Ook voor retailers geldt dat de kruik net zo lang te water gaat tot ze breekt.In dit geval getuigt het van wijsheid als RFC de bakens gaat verzetten zo lang de politiek de rooftochten van de grote retailers niet stopt. RFC is niet voor niks 'Royal' en ' oblesse oblige' nietwaar ! ( DE ).

  • Gerwin de Greef

    Bij FC vraag ik mij af hoe de kosten in de keten gedeeld worden. Waar blijft wat aan de strijkstok hangen? ''verse'' handel levert voor de retailer over het algemeen het meest op; dus ergens wordt er beknepen en voor ''merkloze'' artikelen is dat altijd bij de producenten.

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.