Redactieblog

2119 x bekeken 8 reacties

FrieslandCampina moet over schouder kijken

Als verzorger van ledeninkomen doet FrieslandCampina het in de eerste helft van 2014 uitstekend, als internationaal zuivelbedrijf dat ook nog eens winst moet maken, gaat het wat minder.

Niet dat FrieslandCampina het slecht doet, zeker niet. Een blik op de resultaten van concurrent Arla - dat gisteren ook de halfjaarcijfers bekend maakte - maakt echter duidelijk dat deze ooit Deens-Zweedse coöperatie FrieslandCampina flink in de nek hijgt. Arla heeft inmiddels een flink grotere melkplas dan FrieslandCampina, maar blijft qua omzet nog achter. Qua winst weer niet. Daar verslaat Arla FrieslandCampina met €46 miljoen (€150 miljoen netto-winst Arla, tegenover €104 miljoen FrieslandCampina).

Waar FrieslandCampina in het halfjaarbericht melding maakt van tegenvallende marges in allerlei markten, noemt Arla groeipercentages met twee cijfers voor de komma op Aziatische, Afrikaanse en Arabische markten. Misschien is het voor een nieuwkomer gemakkelijker om snelle groei te boeken, maar de vlotte opmars en schijnbaar gemakkelijke resultaten geven te denken.

Arla spreekt zich duidelijker uit over een lagere melkprijs tegen het eind van het jaar. Anderzijds durft het ook onbekommerd te stellen dat het een jaarwinst verwacht van €300 miljoen. Misschien juist vanwege die lagere melkprijs, maar toch.

Laatste reacties

  • abtje

    Is alleen maar goed dat Arla lekker draait. Bij Fc is de cultuur van borstklopperij tot een kunst verheven. Wie doet ze wat?
    Dus nu weer met de voetjes op de vloer, in de klei, en je werk weer serieus doen.

  • alco1

    Met je eens abtje. Concurrentie houdt wakker.
    Ook heeft het resultaat van Arla te maken met de zeer goede grondstof. die wij leveren en niet alleen zoals de FC pretendeert hun handelsgeest.

  • Mozes

    Elkaar scherp houden is goed, maar realistisch zijn ook.
    Arla heeft een hogere winst, maar bij welke voorschot-melkprijs? Klaas van der Horst wijst hier zelf ook al op.
    Als je in Azië een omzet hebt van 1 miljoen en je groeit met 200 duizend dan heb je een groei van 20% en dat lijkt veel.
    Heb je een omzet van 2 miljard en je groeit met 200 duizend heb je een groei van 0,01% wat dus niets voorstelt. Je zou dus ook kunnen stellen dat de groeicijfers van Arla in Azië laat zien hoe klein hun omzet in dit gebied op dit moment nog is.

    Op grond van ervaringen uit voorgaande jaren ligt de lagere winst in lijn met de verwachting. Eind 2007 hadden wij korte tijd een hoge melkprijs wat tot gevolg had dat de winst in Azië veel lager uitviel. In 2009 hadden wij een zeer lage melkprijs met een hoge winst in Azië.

  • info58

    @Mozes
    ga er vanuit dat Arla en FC regelmatig met elkaar bellen dus de scherpte is maar zeer betrekkelijk. Tel daarbij op de EU zorgen, kritiek en discussies inzake vorming producentenorganisaties wat onder de mom valt van wat is het verschil tussen een coöperatie en een producenten organisatie (en dat weten de heren directeuren maar al te goed) dus waarom zou ik een moeilijk verhaal vertellen

  • Piet Piraat

    Friesland Campina moet vooruit kijken.

    Terug of over je schouder naar de concurent kijken is even goed, maar hiermee verlies je misschien ook veel kostbare tijd. En met de eerdere reaktie's ben ik het in grote lijnen eens.

  • CLM Culemborg

    Zorg dat je een achteruitkijkspiegel hebt, dan kun je gelijktijdig zowel vooruit als achteruit kijken. Dan nog een spiegel voor de dode hoek en je bent gesteld om alle kansen en bedreigingen te kunnen overzien.

  • patrik

    bekijk eens de winst per liter opgehaalde melk , dan valt dat bij Arla fors tegen

  • abtje

    @patrik Dat maakt helemaal niets uit. Het is geen wedstrijd wie de boer het meeste betaald. Als ze alle winst uitbetalen blijven ze ook niet lang bestaan als melkverwerker. Dat is een, maar punt twee is de andere kant, ook niet te weinig gaan uitbetalen voor allerlei hobby's of investeerspelletjes van het bestuur.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.