Rundveehouderij

Achtergrond 1272 x bekeken

'Werken aan duurzaam koppel'

Afgelopen zaterdag won familie Winter uit Vriezenveen de titel 'Beste Veestapel van Nederland' tijdens het CRV Event 'Veestapel naar je hart' in de IJsselhallen in Zwolle.

"Echt super, dat hadden we echt niet verwacht", waren de eerste woorden van Jan (50) en Tiny (52) Winter uit Vriezenveen na het horen van de uitslag van de finale van de verkiezing 'Beste Veestapel van Nederland'. Het bedrijf melkt gemiddeld 10.900 kilo melk per koe en de koeien (inclusief vaarzen) hebben gemiddeld een exterieur van 83,5 punt. Jan Winter vertelt: "We hoorden van deze prijs en mensen uit onze omgeving zeiden dat we ons op moesten geven, omdat wij in hun ogen best kans zouden kunnen maken. Dan moet je denken aan de handelaar, onze contact persoon bij CRV en onze voerleverancier. Toen hebben we dat maar gedaan."

Wat maakt jullie bedrijf bijzonder?

"We hebben een flink aantal koeien die meer dan 100.000 kilo melk gegeven hebben. We streven naar een oude, duurzame veestapel. Dat is economisch ook belangrijk. Met een duidelijke fokkerijkoers proberen we dat te halen. De koeien moeten vooral goed in elkaar steken. Dan kunnen ze het lang volhouden. Onze koeien hebben gemiddeld over de laatste acht jaar bij afvoer meer dan 50.000 kilo melk gegeven."

Bekijk ook de fotoreportage: CRV-event toont veelzijdige dochtergroepen

Hoe redden jullie dat?

"We doen het vooral samen. We hebben een flinke groeispurt achter de rug, omdat beide kinderen, Laura en Frank, veehouder willen worden. We overleggen dus ook allemaal met elkaar en iedereen kent de koeien ook. Als iemand iets zegt over een bepaalde koe, omdat er wat bijzonders is, weet iedereen over welke koe je het hebt en kijkt iedereen dus ook naar die koe. Je hebt dan vier paar ogen op het bedrijf, in plaats van één of twee paar. We proberen verder alles zo goed mogelijk te doen. Niet alleen bij de koeien, maar ook bij de bemesting, het inkuilen en uitkuilen en in de voeding. Het is het totale plaatje. Als je een onderdeel goed doet en de rest vergeet, dan komt het niet goed."

En dan komt de jury op je bedrijf?

"Ja, die zijn er een paar uurtjes. De kengetallen worden doorgenomen en alles wordt besproken van jong tot oud. Daarna de stal in om te zien wat er gebeurt. We vonden het al heel wat dat we bij regio midden geselecteerd waren bij de beste zes."

Hoe profileer je dat tijdens zo'n verkiezing?

"Toen we wisten dat we naar Zwolle mochten, hebben we natuurlijk gekeken hoe we ons zouden presenteren. We wilden levensduur uitdragen, dus we hebben geselecteerd bij de koeien die meer dan 50.000 liter hebben gegeven. De vier koeien die uiteindelijk in de ring zijn verschenen hebben gemiddeld 75.000 liter melk gegeven. We hebben ook gekeken naar uniformiteit. Die combinatie van levensduur en exterieur brengt ons bedrijf representatief in beeld. Dat zijn ook de koeien waar we naar streven."

Of registreer je om te kunnen reageren.