PluimveeNieuws

Scharrelen uniek verkooppunt

Amsterdam – De Nederlandse leghennenhouderij moet van het kenmerk scharrelen een nieuw uniek verkooppunt maken.

Daarvoor moet er worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van een concept en marketing van dit verkooppunt. Op die manier is een meerwaarde te realiseren die tot uiting zou kunnen komen in de prijs van vloeibare eiproducten. Nederland belevert ongeveer 50 procent van de Europese markt voor vloeibare eiproducten.

Dat schrijft ABN-Amro in een branche-update over de legpluimveehouderij. Volgens het rapport liggen er bij de huidige lage eierprijzen kansen om het unieke verkooppunt scharrel te verzilveren. Vooral in Nederland en Duitsland en in mindere mate de Scandinavische landen is overgeschakeld op scharrelhouderij. In de meeste andere landen is men overgestapt op verrijkte kooien. Dat maakt de Nederlandse positie uitzonderlijk binnen Europa.

Een deel van de problemen op de Europese eiermarkt is volgens ABN Amro ontstaan door een structureel overaanbod. Het evenwicht tussen vraag en aanbod in de EU ligt ongeveer bij de 330 miljoen leghennen. Begin 2013 was het aantal leghennen in de EU 347 miljoen hennen, een fors overschot dus. Nu ligt de hennenstapel op zo’n 331 miljoen en is er dus bijna marktevenwicht. Dat was de laatste tijd merkbaar aan betere eierprijzen. De ongebruikte stalcapaciteit zorgt echter voor blijvende druk op de markt.

Als de huidige vogelgriep uitgroeit tot een epidemie, kan dat tot gevolg hebben dat na afloop van de epidemie er veel leghennenhouders zijn die gelijktijdig weer opstarten. Dat kan tot gevolg hebben dat er forse aanbodpieken en –dalen ontstaan met de bijbehorende prijsschommelingen. Na de epidemie van 2003 duurde het wel vijf jaar voordat dergelijke pieken en dalen waren uitgevlakt.

Beheer
WP Admin