MechanisatieNieuws

Zeven verhalen over agrarisch transport

Doetinchem (Gld.) – Mede door schaalvergroting bewerken akkerbouwers steeds vaker percelen op afstand, en veehouders halen hun ruwvoer nogal eens van verderop. Dan is een trekker met een gewone wagen erachter ineens niet meer zo efficiënt als rondom de boerderij. In het themanummer van oktober gaat TREKKER dieper in op alternatieve ontwikkelingen op het transportfront.

Guus kom naar huus, want het hooi moet van het land… Maar ja, hoe gaat Guus dat doen? Hij zou kunnen kiezen voor een tridem van zo’n 25 ton laadvermogen. We zetten 16 in Nederland verkrijgbare merken op een rijtje in een overzicht. Rolt er een aankoopbeslissing uit, lees dan zeker ook het artikel over de toekomstige maximumbreedte even door. Het duurt nog even, maar zo’n wagen gaat lang mee…

Maar misschien moet je transport heel anders aanpakken. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door de 66-kuubs wagen van Veldhuizen Wagenbouw. Die kan in het veld gewoon achter de trekker. Parkeren op de weg, dissel opklappen, en hij kan verder naar zijn bestemming als oplegger achter een truck. En Berkers Techniek bouwde voor loonwerker Van Eijk een Tatra 8×8-vrachtwagen om tot een heus terreinbeest. Verder namen we een kijkje in de keuken bij Fliegl. De laatste tijd bekend van afschuifwagens, maar ze maken meer mooie spullen.

Weer een andere oplossingsrichting bekijken we bij loonbedrijf Toonen. Dat kocht in Duitsland een overlaadstation, vooral voor in de snijmais. Gewone trekkers en karren rijden naast de hakselaar, en lossen hun vracht in het station. In enkele minuten draait dat de mais in een vrachtwagen. Die maakt de lange kilometers naar de thuisbasis. Last but not least is er de oplossing waarmee loonbedrijf Mennega zich senang voelt. Zij lieten een niet meer piepjonge vrachtwagen omkeuren naar T5-landbouwtrekker.

Welke oplossing de beste is? Dat zal per gebruiker verschillen. Maar elke beslissing begint met een marktverkenning. Lees daarom ons themanummer, TREKKER 325.

Beheer
WP Admin