Mechanisatie

Nieuws 10185 x bekeken 21 reacties

Trekkerkenteken februari 2017 verplicht

Den Haag - De kentekenplicht voor tractoren gaat in februari 2017 in. Dat is de planning van minister Melanie Schultz van Haegen. De kentekenplicht geldt voor tractoren met een snelheid van meer dan 40 kilometer per uur. Die tractoren moeten ook een verplichte APK-keuring ondergaan.

De minister denkt dat een jaar voorbereiding genoeg is om het bestaande voertuigenpark te voorzien van kentekens. De kenteken- en keuringsplicht vloeit mede voort uit Europese regels, die in 2018 van kracht worden.

Dit voorjaar wil de minister een concept-wetsvoorstel publiceren, waar via het internet op gereageerd kan worden. De bedoeling is dat de wet in de loop van het volgend jaar wordt behandeld door Tweede en Eerste Kamer. Daarna moet nog een aantal regelingen worden aangepast, die specifiek betrekking hebben op de maximum snelheid voor tractoren en de APK-verplichting.

Laatste reacties

  • Schaapje

    Apk verplichting zegt en doet niets aan de verkeersveiligheid. Het is puur geld uit de zak kloppen van ondernemers.  Verkeersveiligheid staat en valt met normaal en goed rijden. 

  • deer123

    Shaapje , nee hoor een goed gekeurde trekker met APK en kenteken, geeft alle vrijhijd om ruig en snel te rijden de veilighijd is immers op papier gegarandeerd !!
     

  • ae-ea

    Ga ik toch lekker 39Km/U rijden

  • pinkeltje


    En hoe hard mag je straks dan rijden met een kenteken?

  • gerjan slingenbergh

    Verlate 1 aprilgrap? Trekkers mogen toch niet harder dan 40 km/uur.
    Misschien als je er een kenteken bij hebt mag je sneller. Dat zal de verkeersveiligheid enorm verbeteren.

  • gjcamps

    het beste kan ze voor alle niet landbouw voertuigen een kentekenplicht direct invoeren. Al die omgebouwde auto's en kleine invalide autotjes dus.

  • mares

    geld klopperij ,hebben ze weer niets anders te doen ,dan wordt het weer
    boertje pesten

  • Demeter Griend

    Oei, als het net zo als met de auto gaat heb je elk jaar kosten.
    dit is echt vet balen, iets minder hard dan 40 km is dan wel een goeie optie.

  • gjcamps

    @ Demeter , op veel wegen mag je toch maar 30, 50 of 60 km/u. Voor veel gezinnen is een kentekenloze invalide auto met theoretische max 40km/als tweede auto heel aantrekkelijk. Je hebt ook geen rijbewijs nodig. Geen kenteken is ook geen boetes. Daarom moet er in nl nu wel wat veranderen

  • joohoo

    En hoe gaat het nu met trekkers met GV kenteken of krijg ik nu twee verschillende  nummerplaten?.

  • HeinCarien

    Nog een jaar erbij en MRB voor trekkers hoppaaa

  • koles

    @schaapje, de relatie tussen een kenteken en verkeersveiligheid is niet direct maar die tussen APK en verkeersveiligheid lijkt mij toch erg duidelijk. Zeker voor de T5 (40kmh+) maar ook zeer zeker voor de overige trekkers en zeker voor alles wat er achter hangt.

  • Grote Jan

    Apk is goed, denk maar eens aan de controle betreffende de remmen en de uitstoot uit de uitlaat.

  • aardappelboer

    Dat denk ik ook grote jan echter zal dit het meeste gelden voor oudere trekkers die ook nog geen 40 rijden en niet voor de nieuwere die veelal elk jaar al een grote beurt krijgen en met grotere machines op pad zijn dan wil je wel uitgerust zijn met goede remmen.

  • japke33

    En we pikken het allemaal weer, doen netjes mee en betalen de rekening mooi op tijd. Wat is het probleem? Zolang wij alles slikken, kan Den Haag en Brussel doen met ons wat we willen. Dat weten zij ook wel.

  • aardappelboer

    Ik snap ook niet dat LTO hier niet tegen in gaat, blijkt maar weer eens dat deze club weinig doet voor de boeren vandaar dat ik ook al jaren geen lid meer ben. 

  • wimannet


    Nederlandse Burger.

    Hoezo Boertje pesten ! 

    Iedere nederlander,op de openbareweg moet zich aan regels houden.

    B.V.  APK - wegenbelasting - en snelheid.

    Ook dit geld voor landbouw voertuigen !

  • vandenbrand

    de meeste uren word op landbouwgrond gereden, waarom al die kosten?  gewoon weer een geldklopperij.

  • schoenmakers1

    #17 zoveel discriminatie als er momenteel door de politiek op de landbouw wordt uitgestrooid kun je ook stellen dat als men de regels niet steeds strenger maakt er niemand moeite mee heeft om deze na te leven

  • peter 103

    APK dan ook maar invoeren voor brommers en scooters etc, ik denk dat daar veel meer aan mankeerd dan aan de gemiddelde trekker.

  • avdbroek

    @peter103
    Een beetje een kromme vergelijking. Als de remmen of lichten van je scooter of brommer niet meer werken rij je jezelf een gebroken arm. Als de remmen van de trekker stuk zijn maak je (vooral bij anderen) veel meer schade.

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.