Mechanisatie

Nieuws 2053 x bekeken laatste update:28 mei 2015

T6.160 AC: beste basis, ruimte voor verbetering

Groß-Umstadt (D) - Lang was de schakeltransmissie het grootste kritiekpunt bij de New Holland T6 en de Maxxum van zustermerk Case IH. In 2013 stelde CNH de traploze variant voor, en die heeft TREKKER nu getest in de vorm van de T6.160 AutoCommand. Samengevat: zeer goede basis, details kunnen nóg beter.

De T6.160 behoort tot de best verkopende New Hollands. Zijn rode evenknie is de Case IH Maxxum 130. De motor, nominaal 96 kW (131 pk) heeft een boost van bijna 15 kW (20 pk). Maximaal is het 105 kW (143 pk), met boost op 120 kW (163 pk). Dit extra vermogen komt alleen vrij bij aftakaswerk of gebruik van de hydrauliek, wanneer de snelheid meer dan 0,5 km/u bedraagt. Of bij transportwerk in het tweede rijbereik. We maten aan de aftakas van de T6.160 nominaal 76,1 kW en maximaal (bij 1.800 tpm) 88 kW (120 pk). Met boost komt onze testkandidaat op maximaal 101 kW (138 pk) aan de aftakas. Prima waarden, en het rechtvaardigt de '160' op de motorkap.

Zuiniger dan gemiddeld

De FPT-motor met 4,5 liter inhoud, vier kleppen per cilinder en turbo-interkoeler overtuigt wat betreft de vermogenskromme: bijna 50 procent koppelstijging en slechts 32 procent toerendaling zijn heel goede waarden. Evenals het wegrijkoppel van 121 procent. De T6 verstookt met 15 g/kWh weinig AdBlue. In de Powermix-test ligt het dieselverbruik op 287 g/kWh. Dat is 3 procent meer dan de (oude) bekende 17/16-transmissie, maar belangrijker: de T6 is ruim 2 procent zuiniger dan het gemiddelde van alle tot nog toe geteste kandidaten!

Eigen cvt

De nieuwe AutoCommand-transmissie heeft een dubbele koppeling, twee rijbereiken vooruit en één achteruit, actieve stilstand, topsnelheid van 50 km/u (bij 1.750 tpm) of 40 km/u (bij 1.600 tpm). Ook heeft de traploze T6 een elektronische parkeerrem (die tevens de aanhanger bedient). Lof is er ook voor de drie zeer eenvoudig in te stellen cruisecontrols en de tweezijdig te bedienen omkeer. Er zijn drie aftakastoerentallen 540 en 540E en naar keuze 1.000 of 1.000E. De hydrauliekopbrengst (max. 126,7 l/min) is gemiddeld voor deze klasse; helaas maar vier (slecht vanaf links bereikbare) DW aan de achterzijde. Maximaal drie extra elektrische ventielen leverbaar voor fronthef of voorlader. Het kopakkermanagement mag van ons iets praktischer. De doorgaande hefkracht achter (krap 4.900 daN) is onder gemiddeld. De fronthef tilt volgens het DLG-testcentrum een nette 2,8 ton. De hefarmen zakken helaas niet heel ver.

In het kort

Over veel meer details schrijven we in de papieren TREKKER, editie 320 van mei 2015. Nog geen abonnee? Neem het blad eens op proef! Daar luidt onze conclusie: CNH werkte met deze T6 AutoCommand met traploze transmissie het grootste kritiekpunt weg. Werken met de vlotte en wendbare viercilinder is een genot! Wat betreft de testmetingen laat de FPT-motor hele goede waarden zien. De T6.160 kost als schakeltrekker en 50 km/u-uitvoering met geveerde vooras €85.700. Voor de traploze variant komt daar een kleine €8.000 bij. Dat is inclusief de SideWinder II-armleuning en grote terminal. De all-in prijs met metallic lak, grote banden, fronthef en automatisch stuursysteem bedraagt €113.500.

Nico Rodenburg

Of registreer je om te kunnen reageren.