Mechanisatie

Nieuws 3221 x bekeken 1 reactie

Meer meters draineren met stuurautomaat

Uithuizen (Gr.) - Draineren met RTK-gps is niet nieuw. Omstandigheden die het werken met het alternatief (laser) lastig of onmogelijk maken, zijn voor RTK-gps geen probleem. Een ander groot voordeel: substantieel minder uitzetwerk.

TREKKER toog naar het hoge Noorden voor een lesje draineren bij Hamminga Drainage. Sinds voorjaar 2013 werken ze daar met een Trimble Autopilot en WM-Drain-diepteregeling. Belangrijkste afweging: de registratie van de ligging van de drainagebuizen. Dit gaat op de centimeter nauwkeurig; ook handig voor facturatie. Op verzoek krijgt de klant een kaartje op papier of in Google maps. Dat is praktisch bij het uitmaaien van slootkanten en het reinigen van de drainagebuizen.

'Laser straks passé'

Een lasergestuurd systeem kost misschien maar een kwart of een derde, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Hamminga: "Naar mijn idee is laser over een aantal jaren passé." Zijn Inter-Drain 2040 en 2050 GP zijn voorzien van een stuurautomaat. Zowel het voertuig als de achterbouw hebben een eigen gps-antenne. Dit is nodig om de drainagebuis op de juiste diepte en onder het juiste afschot te leggen.

Eén van de grootste voordelen van RTK-gps is dat het tijdrovend uitzetwerk scheelt. Nu volstaat het uitzetten van de eerste lijn, en als zo'n AB-lijn vooraf bekend is, is zelfs dat niet meer nodig. Een ander groot voordeel is dat je door kunt werken waar een laser het opgeeft, zoals bij harde wind, motregen en mist.

Het volledige verhaal leest u in Trekker 317, het februarinummer.

Foto

  • De V-ploeg gaat maximaal 1,80 meter diep en kan drianagebuizen tot 100 mm doorsnee aan. Onderaan in het midden de ploegzool.

    De V-ploeg gaat maximaal 1,80 meter diep en kan drianagebuizen tot 100 mm doorsnee aan. Onderaan in het midden de ploegzool.

  • Drie cruciale instrumenten op rij. Links de gps-antenne voor de positie van het voertuig. In het midden de gps-antenne op de ploeg voor de juiste diepte, en rechts de spiegel met zicht op de waterpas waarmee de machinist de ploegzool vlak zet.

    Drie cruciale instrumenten op rij. Links de gps-antenne voor de positie van het voertuig. In het midden de gps-antenne op de ploeg voor de juiste diepte, en rechts de spiegel met zicht op de waterpas waarmee de machinist de ploegzool vlak zet.

  • Efficiëntie ten top, ook bij het laden. De benodige buislengte is exact bekend, zodat er altijd voldoende drainagebuis op het werk is.

    Efficiëntie ten top, ook bij het laden. De benodige buislengte is exact bekend, zodat er altijd voldoende drainagebuis op het werk is.

Eén reactie

  • ed12345

    Hier heeft de GPS de lazer bijna geheel vervangen bij de drainage bedrijven

Of registreer je om te kunnen reageren.