Mechanisatie

Nieuws 2200 x bekeken 3 reacties

Ropa Tiger 5 spaart bodem

Hannover (D.) - Ropa en Michelin maken het samen mogelijk dat de Ropa Tiger 5 op banden met een spanning van 1,4 bar het land in kan. Dat vermindert de bodemverdichting en draagt bij aan een duurzame akkerbouw. Het R-Soil Protect-systeem verdient hiermee een zilveren Agritechnica-medaille.

De nieuwe telg van Ropa beschikt over een drieassig onderstel dat de belasting van de linker- en rechterwielen hydraulisch aanpast. Zou bij een starre machine de belasting op een helling van 10 procent voor 80 procent op de lagere en voor 20 procent op de hoger rijdende wielen komen; door de bovenbouw hydraulisch recht te zetten (ofwel het zwaartepunt wat richting hogere wielen te verplaatsen) verbetert de drukverdeling terug naar een gunstige 55/45 procent (zie filmpje).

Tot zover vooral interessant in het buitenland. Maar het R-Soil Protect-systeem heeft ook voordelen in het vlakke Nederland. Met een bandendruk van 1,4 bar in de Michelin CerexBibs IF 1000/55 R32 CFO onder de oogster, is het contactoppervlak 49 procent groter en de druk op de bodem 33 procent lager. Deze bandendruk is 1 bar lager dan bij de euro-Tiger V8-4. Verder vermindert het systeem piekdrukken op de verschillende assen en individuele wielen. Naast het gunstige effect van minder bodemverdichting, levert de combinatie van R-Soil Protect en de CerexBibs meer tractie en efficiëntie op.

Ropa, hal 25, stand G12

Michelin, hal 20, stand C02

Foto

  • Ropa Tiger 5 spaart bodem
  • Ropa Tiger 5 spaart bodem
  • Ropa Tiger 5 spaart bodem
  • Ropa Tiger 5 spaart bodem

Laatste reacties

  • agratax2

    Minder bodemdruk maar meer tractie. Dus meer druk naar achteren en schuin naar beneden. Het lijkt me dat dit ook bodemverdichting geeft. Laten we ons niet blijven blind staren op verticale druk op de bodem en als die vermindert, denken dat het euvel -verdichting- is opgelost.

  • Jan-Zonderland

    Die dingen zijn gewoon te zwaar Punt uit!!

  • m.en.mh.miedema

    1,4 bar is gewoon nog steeds te veel, zeker met zo n groot gewicht erop. Alles boven de 1 bar levert altijd schade op, ook onder droge omstandigheden. Dit soort machines zijn te groot en te zwaar voor de huidige bandentechniek, (misschien moeten er rupsen onder). Je ziet dit ook bij de (zelfrijdende)bemesters en de steeds groter wordende kiepers/silagewagens. Precies zoals Jan-Zonderland al zegt, te zwaar. De kritische gebruikers van deze machines bevestigen dit trouwens, hier in de regio in ieder geval wel.
    Ik wil ze dan ook niet op het land hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.