Mechanisatie

Nieuws 971 x bekeken 7 reacties

MF verbetert kleine combines

Nadat Massey Ferguson vorig jaar de Delta- en de Centora-combines vernieuwde, is het nu de beurt aan de kleinere Activa en Beta.

Alle combines kregen schonere en sterkere motoren. De 7,9 of 8,4 litermotoren leveren van 243 tot 360 pk in de vijf- of zesschuddercombines. Daarnaast verbeterde MF het bedieningscomfort, onder andere door de Activa te voorzien van de Proline-cabine. Deze vertoont grote gelijkenis met de Skyline-cabine van de grotere modellen. In de cabine de van Fendt bekende touchscreen-terminals waarmee je onder andere de gps-stuurautomaat bedient.
De Beta is verder nog voorzien van een nieuwe, krachtige strohakselaar. Met maaiborden tot 7,7 meter en graantanks tot 9.000 liter vergrootte MF ook de dorscapaciteit.

Laatste reacties

  • ed12345

    Je mot er maar van houen van zo'n MF combine
    Zeg nooit ,nooit maar voorlopig dors ik toch liever met andere kleuren

  • pinkeltje

    Niks mis mee. Laverda heeft altijd een prima maaidorser gehad en dat is het nog steeds.

  • ed12345

    Pinkeltje daar geef ik je gelijk in ,maar ik ben al heel lang een Zedelgem combine liefhebber al heb ik zelf al ruim 30 jaar een groen gele De reden, toen der tijd waren de Belgische gelen hier weer niet ze waren er wel geweest ,wel de 2 rotor axial uit de USA daar was ik niet zo enthousiast van ,is ook uitgekomen de TR's van die Jaren zijn hier bijna niets meer waard de JD's uit de zelfde tijd zijn hier nog steeds verkoopbaar
    Laverda is hier ook even verkocht door de Federee de Quebec Coop die waren ook Fiat importeur Een van mijn buren heeft toen een Laverda gekocht en heeft hem nog steeds met al heel veel uren op de klok maar onderdelen is een ware ramp hier, het is wel gebeurd 6 weken wachten

  • pinkeltje

    Tja, onderdelen voor een Laverda aan de andere kant van de plas. Kan me voorstellen dat je dan niet blij wordt. Is zelfs bijvoorbeeld op PI voor een gangbare Amerikaanse machine als een probleem.

    TR hebben we in Europa nauwelijks gehad, dat waren uitzonderingen. Hier kwamen ze destijds met de Twin Flow. Dat hadden ze ook beter kunnen laten. Maar ja, overkomt iedere fabrikant een keer. De MZ waar de M 103 weer van is afgeleid was trouwens net als de Claas SF een min of meer gecopieerde John Deere 95 (?). Bij de allereersten zaten er zelfs onderdelen aan waar de JD nummers uit waren weggeslepen.

  • ed12345

    Pinkeltje dat is nou eens leuk te lezen .Ik had namelijk eens een gesprek met een fabrieks combine technieker van JD.
    Als je hier een nieuwe of niet al te oude gebruikte koopt wordt je uitgenodigd op zo' voorlichtingsdag georganiseerd door verschillende dealers en ondersteund door JD company techniekers.Toen ik zei dat ik nogal Claeys nu NH minded ben,vertelde hij dat de oudere JD's op dat principe gebouwd waren,dus het is eigenlijk net andersom Wel weet ik dat JD de combine patenten en bouw van Holt&Best later Caterpillar hebben overgenomen.Wat in Europa vrij onbekend is dat de eerste combine's zo rond 1895 zijn gebouwd en er rond 1900 machines waren van o.a Holt met snijbreedtes tot 45 voet.De maaitafels waren net als bij de zelfbinder met doeken en zo'n 45 voeter bestond uit 2 of 3 naast elkaar gekoppelde maaitafels Rusland had bij Oliver combines besteld met ,je leest het goed ,120voet snijbreedte ,door de revolutie daar en de verschillende overnames van Oliver is er in het archief niets wat er op duit dat ze ook werkelijk gebouwd en of geleverd zijn

  • pinkeltje

    Nou, je kunt de JD techniekers vertellen dat de Claeys en Claas SF zijn gebaseerd op de JD en niet andersom.

  • ed12345

    Ik heb je toch ook niet tegen gesproken!!!

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.