Mechanisatie

Achtergrond 2609 x bekeken 6 reacties

New Holland T6.175: puike prestaties, details kunnen beter

De New Holland T6.175 DC zet records neer tijdens onze testmetingen. En de nieuwe Dynamic Command-powershiftbak met zijn dubbele koppeling werkt ook in de praktijk verbluffend mooi. Maar zo sterk als de New Holland scoort op prestaties, zo zwak zijn sommige details. Kritiekpunten uit het verleden zijn niet aangepakt, of niet verbeterd.

New Holland maakte de T6-serie sinds de vorige test klaar voor Fase IV. En stelde recentelijk de nieuwe CNH-transmissie met drie groepen en acht powershifttrappen voor. Deze combinatie is zo nieuw dat de eerste Nederlandse kopers pas de komende maanden hun sleutels ontvangen. Toch kregen we van de fabrikant al de kans om hem te testen. Afgelopen najaar stonden we met de (voorserie) T6 en zijn 4,5 liter FPT-viercilinder bij het DLG-testcentrum op de stoep.

Ook in de praktijk maakt de nieuwe transmissie een goede indruk. De automatiekfuncties zijn eenvoudig te activeren en intuïtief in te stellen. - Foto's: Stefan Tovornik
Ook in de praktijk maakt de nieuwe transmissie een goede indruk. De automatiekfuncties zijn eenvoudig te activeren en intuïtief in te stellen. - Foto's: Stefan Tovornik

Aan de vermogenstester zet de New Holland al meteen een degelijke score neer. Zonder boost levert de motor 98,7 kW aan de aftakas op nominaal toerental. Maximaal is dat 106,6 kW. In de praktijk komt de boost hier nog overheen, bij aftakaswerk boven 0,5 km/u en bij transportwerk boven 14 km/u. Dan zit je op 109,1 kW nominaal en zelfs 120,7 kW maximaal. Zeer goed! Tenminste, als je uitgaat van het opgegeven nominale vermogen van 145 pk, en niet van de (te) hoge verwachtingen die het getal 175 op de motorkap wekt. Want bijvoorbeeld tijdens ploegen of woelen beschik je simpelweg maximaal over 145 pk.

Zeer goede karakteristiek, laag verbruik

De motorkarakteristiek is zeer goed. 44% koppelstijging bij slechts 27% toerendaling zijn dik in orde, net als het constant-vermogensbereik en het oververmogen van ongeveer 10 kW. Enkel het wegrijkoppel van 110% houdt niet over (zie verderop). Voor het brandstofverbruik alle lof. Want met 232 g/kWh bij nominaal toerental en slechts 218 g/kWh bij maximaal aftakasvermogen zet de T6.175 een zuinigheidsrecord neer in deze klasse! Ook al komt er 19 g/kWh aan AdBlue bij. Pluspunt is dat de SCR-only-trekker zonder roetfilter aan de Fase IV-normen voldoet. De volgende klapper is het maximale trekvermogen van 93,3 kW (zonder boost) bij een verbruik van 251 g/kWh!

De cabine is met 74,4 dB(A) prima geluidswerend, maar veel details irriteren. Het kleine bereik van de ruitenwisser, de hoge rempedalen en de stoel die achter iets kan raken, om maar wat te noemen. De cabine is niet doorontwikkeld. In de dakrand is voldoende inbouwruimte voor een bakkie of bergruimte. Ook zijn er volop elektrische aansluitpunten in de cabine. De bediening van de ventilatie is eveneens boven te vinden: handig.
De cabine is met 74,4 dB(A) prima geluidswerend, maar veel details irriteren. Het kleine bereik van de ruitenwisser, de hoge rempedalen en de stoel die achter iets kan raken, om maar wat te noemen. De cabine is niet doorontwikkeld. In de dakrand is voldoende inbouwruimte voor een bakkie of bergruimte. Ook zijn er volop elektrische aansluitpunten in de cabine. De bediening van de ventilatie is eveneens boven te vinden: handig.

New Holland zet nieuwe maatstaf

Dan de Powermix. Met 257 g/kWh (+21,1 g/kWh AdBlue) komt de T6.175 DC in de top 10 van zuinigste trekkers aller tijden. Alleen een paar zware trekkers scoren beter. Concurrenten uit dezelfde pk-klasse komen in de verste verte niet in de buurt! Echt heel knap. Zeer goed zijn ook de scores bij de transportmetingen. Die doen we sinds kort op de rollenbank. Daarom kunnen we de New Holland op dit moment nog maar met een beperkt aantal andere testtrekkers (JD 5125 R en Fendt 1042 Vario) vergelijken. De T6 presteert bij 40 km/u 4% zuiniger dan gemiddeld en bij 50 km/u zelfs 6% zuiniger. Conclusie: de New Holland T6.175 met zijn nieuwe transmissie zet nieuwe maatstaven voor prestaties en verbruik.

De nieuwe transmissie schakel je met een druk op de knop. Het scrollwiel had op onze voorserie-trekker (nog) geen functie. De IntelliView-terminal is lekker groot en heeft bovendien een touchscreen. De menustructuur is op verschillende vlakken nog voor verbetering vatbaar.
De nieuwe transmissie schakel je met een druk op de knop. Het scrollwiel had op onze voorserie-trekker (nog) geen functie. De IntelliView-terminal is lekker groot en heeft bovendien een touchscreen. De menustructuur is op verschillende vlakken nog voor verbetering vatbaar.

Dynamic Command overtuigt

Met drie groepen en acht powershifttrappen biedt de Dynamic Command 24 versnellingen voor- en achteruit. Een kruipgroep is een optie. Bij veldwerk kun je prima uit de voeten met groep B, die met 4,3 tot 18,1 km/u een behoorlijk bereik afdekt. De sprongen van B6 tot B8 zijn vrij fors; daar tegenover overlapt groep C die deels en vult de gaten mooi op. Dankzij de lagere verzetten in groep C kun je bij transport met een volle kipper ook in deze groep wegtrekken, erg praktisch. De T6 loopt 40 km/u bij 1.540 toeren en 50 km/u bij 1.930 toeren.

De bijrijdersstoel is netjes bekleed en zit comfortabel, én is eenvoudig neer te klappen. Als schrijftafeltje is hij niet te gebruiken.
De bijrijdersstoel is netjes bekleed en zit comfortabel, én is eenvoudig neer te klappen. Als schrijftafeltje is hij niet te gebruiken.

Tot zover de theorie. Ook in de praktijk maakt de nieuwe transmissie een goede indruk. De automatiekfuncties zijn eenvoudig te activeren en intuïtief in te stellen. Ook zijn er nuttige functies, zoals een ‘kickdown’ bij optrekken, een automatische aanpassing van het toerental voor vloeiend schakelen en automatisch koppelen als je het rempedaal intrapt. Dit werkt allemaal super.

Voorserie-trekker

Het instellen van de grenslastregeling en de kalibratie van de omkeerkoppeling was nog niet helemaal af op onze voorserie-testtrekker. Ook misten we een cruisefunctie (kies een snelheid, en de trekker kiest de juiste versnelling en motortoerental). Het scrollwieltje op onze joystick had (nog) geen functie. Wel mooi is dat ook de Dynamic Command-versies beschikken over de geïntegreerde handrem in de omkeerhendel. Minder fraai is de techniek erachter; die huist nog altijd in een stalen kast links tegen het achterspatbord, waar vandaan een bowdenkabel de handrem bedient.

Een vierde aftakastoerental was niet verkeerd geweest. Voor een allrounder als de T6 is het een lastige keuze of je de 1000E of de 540 wilt missen. Ook even wennen: de nieuwe EU-eis waardoor de trekker vraagt om een bevestiging als je bij een draaiende aftakas wilt uitstappen. Ook storend is dat je de koppeling moet intrappen bij het starten en de eerste keer wegrijden.

Hefvermogen ondergemiddeld

De hydrauliek bleef ongewijzigd. Op zich prima, al zou een grotere pomp in de optielijst geen kwaad kunnen. Ook de wens om de externe bediening aan een ander ventiel toe te wijzen, heeft New Holland nog niet ingewilligd. Wel gaf de fabrikant aan dat je op het seriemodel de flippers (gedeeltelijk) kunt toewijzen aan een ventiel naar keuze.

De omkeerhendel was al praktisch, en heeft nu ook de geïntegreerde handrem. Het dashboard is bekend. De richtingaanwijzer zit vrij ver weg onder het stuurwiel.
De omkeerhendel was al praktisch, en heeft nu ook de geïntegreerde handrem. Het dashboard is bekend. De richtingaanwijzer zit vrij ver weg onder het stuurwiel.

Ook bij de hef bleef veel bij het oude. Af-fabriek met kettingen die bijna de grond raken. Onbegrijpelijk dat je de trekstangen niet op cat. III-breedte kunt zetten. De hoogte-indicatie op de terminal is grof, die op het dashboard is wel exact. Een ander probleem is de hefkracht: 5,8 ton. Weliswaar bijna een ton meer dan bij de T6.160AC, maar nog altijd zo’n 15% minder dan gemiddeld in deze klasse. De hefweg is klein (60 cm) en bovenin neemt het hefvermogen iets af. In de bediening missen we een verstelbare aanslag op de diepteregeling, en ook een echte mengregeling heeft de EHR nog altijd niet.

Cabine met bekende minpuntjes

Voor wat extra diesel wurmde New Holland een stukje tank tussen opstap en achterwiel. Ook kwam er een lage handgreep bij (EU-eis). De opstap was al smal, maar nu loopt-ie ook niet meer in een vloeiende lijn richting de deur. De tank zit erg dicht op het wiel en lijkt gevoelig voor beschadiging. In de cabine de bekende frustraties: de stoel loopt achter aan, de richtingaanwijzer zit ver weg, het bereik van de ruitenwisser voor is erg beperkt, en de zonwering achter zit precies op ooghoogte. Geen doorontwikkeling hier, en dat geldt ook voor de bediening.

NH vergrootte de dieseltank naar 250 liter (plus 39,5 liter AdBlue). De extra tankruimte zit tussen achterband en de opstap. Laatstgenoemde was al smal, is nu nog smaller - en staat niet in lijn met je logische weg naar boven.
NH vergrootte de dieseltank naar 250 liter (plus 39,5 liter AdBlue). De extra tankruimte zit tussen achterband en de opstap. Laatstgenoemde was al smal, is nu nog smaller - en staat niet in lijn met je logische weg naar boven.

Over de menu’s in de mooie, grote IntelliView-terminal: ja, je kunt alle pagina’s zelf instellen. Maar waarom staat er af-fabriek zo weinig relevante info op de hoofdmenu’s? En waarom zijn de kaders van de hydrauliekinstellingen zo groot dat je telkens moet ‘bladeren’ om alleen al de liters in te stellen? Deze lijst kunnen we langer maken met voorbeelden uit het kopakkermanagement. Omdat onze voorserie-trekker nog wat moeite had met data over de Canbus, konden we de werking van Isobus voor de werktuigen en de stuurautomaat verder niet testen.

Langere wielbasis

New Holland geeft de trekker vrij voor een maximum gewicht van 10,5 ton. Bij een eigen gewicht van 7 ton is dat geen overdreven luxe. Op papier resteert netto 3.420 kilo ‘laadvermogen’, een kwart minder dan normaal in deze klasse. Ook mager is het effect van de voorasvering. Pas met een frontgewicht van een ton of meer in de neus merken we er iets van, jammer. Gelukkig is de wielbasis 25 cm langer, dat zorgt op zichzelf voor een rustiger weggedrag. En zonder grotere draaicirkel!

De FPT-motor van 4,5 liter voldoet aan de Fase IV-normen met SCR-only-techniek. Dus geen roetfilter of uitlaatgasrecirculatie op deze viercilinder. De prestaties zijn goed en de motor blijkt zéér zuinig.
De FPT-motor van 4,5 liter voldoet aan de Fase IV-normen met SCR-only-techniek. Dus geen roetfilter of uitlaatgasrecirculatie op deze viercilinder. De prestaties zijn goed en de motor blijkt zéér zuinig.

De optie CustomSteer (aantal stuuromwentelingen van vol links tot vol rechts instelbaar) is stevig getest. In de praktijk missen we het gevoel dan wel een beetje.

Investeren in Dynamic Command loont

De T6.175 met nieuwe Dynamic Command-transmissie liet zich niet alleen op de testbank van zijn beste kant zien. Ook in de praktijk overtuigt de nieuwe bak, ook al konden we enkele functies nog niet gebruiken op onze voorserie-trekker. Anderzijds stoort het dat New Holland ettelijke bekende kritiekpunten maar niet aanpakt. De opstap verslechterde zelfs nog.

Het effect van de geveerde vooras is pas merkbaar als je gewicht in de neus hangt. De fronthef heeft cat. II-vanghaken en mist een goede houder voor de topstang. Ondanks de 25 cm langere wielbasis blijft de New Holland wel wendbaar.
Het effect van de geveerde vooras is pas merkbaar als je gewicht in de neus hangt. De fronthef heeft cat. II-vanghaken en mist een goede houder voor de topstang. Ondanks de 25 cm langere wielbasis blijft de New Holland wel wendbaar.

Dan de prijzen. De instapversie met viertraps powershift en mechanische ventielen kost € 94.785. Dynamic Command kost € 4.000 meer. Een investering die praktisch voor elke gebruiker rendeert, is onze mening. Temeer daar de traploze AutoCommand nog minstens € 3.000 extra kost, en in deze klasse bewezen minder efficiënt is.

Het hefvermogen houdt niet over. Met verkorte hefstangen stijgt de hefkracht met 1.000 daN, bij 9 cm minder hefweg. Het doorgaand hefvermogen blijft steken op 5,8 ton, en dat is krap aan voor de zwaar gebouwde zaaicombinatie.
Het hefvermogen houdt niet over. Met verkorte hefstangen stijgt de hefkracht met 1.000 daN, bij 9 cm minder hefweg. Het doorgaand hefvermogen blijft steken op 5,8 ton, en dat is krap aan voor de zwaar gebouwde zaaicombinatie.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Wat is het verschil met de rode case? Scoort die beter op onderdelen waar NH minder goed presteert?

  • Vhouder

    is volgens mij zelvde trekker

  • guiljamL

    Het

  • mtseshuis

    De Case/Steyr is makkelijker te rijden als CVT met z'n schuifhendel. Voor de rest de genoemde bekende problemen. Case/Steyr is wat luxer uitgevoerd.. Maar de motor is super, kan geen merk tegenop! En geen poespas zoals genoemd van roetfilter, EGR klep etc..

  • hansvanbergen

    Korte hefhoogte is natuurlijk superslecht. Hef je gaat de weisleep of de bandjes van de schudder nog over de grond. Die trapleuning slijp je tuuk gleik deraf

  • farmerbn

    Dus Case heeft alle voordelen en minder de nadelen dan de New Holland?

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.