Home

Nieuws 757 x bekeken

Moederbedrijf Albert Heijn boekt meer winst

Ahold heeft het afgelopen jaar een nettowinst geboekt van €851 miljoen, ruim 40% meer dan een jaar eerder. Het moederbedrijf van supermarktketen Albert Heijn profiteerde van de extra week die 2015 telde, maar het bedrijf verkocht ook meer en tegen een gemiddeld hogere marge.

Albert Heijn wist zijn marktaandeel te vergroten van 34,1% tot 35% . Het is met afstand de grootste supermarktketen van Nederland (Jumbo is de 2e) en is daarmee de grootste inkoper van voedingsproducten. De positie wordt nog sterker als Ahold volgens planning medio 2016 samengaat met de Belgische keten Delhaize. De groei van het marktaandeel was deels toe te schrijven aan de ombouw van overgenomen C1000-winkels.

Meer klanten en focus op gezond

De keten claimt echter ook meer klanten te hebben getrokken, onder meer door een aantal acties rond de feestdagen. In het laatste kwartaal heeft Albert Heijn het aantal gezonde opties in de versafdelingen uitgebreid. Ook is in samenspraak en zonder veel ruchtbaarheid met leveranciers het zout- en suikergehalte van veel producten verlaagd.

Uitbreiding aantal gemakswinkels

Naar de toekomst toe wil Albert Heijn-topman Wouter Kolk de keten kleinere gemakswinkels, AH-to-Go-genoemd, verder uitrollen naar onder meer bedrijfsrestaurants, universiteiten en treinstations. Ahold wil ook dat zijn bedrijven meer online verkopen. Het bedrijf kocht eerder Bol.com om de online-strategie kracht bij te zetten.

Ahold zag de omzet toenemen van €32,8 miljard naar €38,2 miljard. Het grootste deel van de omzet werd in de VS gerealiseerd. Ahold boekte in Nederland een omzet van €12,7 miljard en Albert Heijn levert hier de grootste omzetbijdrage. In de VS investeert Ahold in het verbeteren van groente- en fruitafdelingen en bakkerij-afdelingen.

Of registreer je om te kunnen reageren.