Home

Nieuws 1801 x bekeken 1 reactie

ForFarmers blijft op overnamepad

ForFarmers zal zijn strategie van schaalvergroting doorzetten. Alleen daarmee is in de laagrenderende mengvoermarkt structureel winstgroei te generen. Dat stelt CEO Yoram Knoop tijdens een persbijeenkomst op Eurotier.

Uit eigen data blijkt volgens Knoop dat het marktaandeel dat een mengvoerbedrijf in een regio heeft, de winstgevendheid bepaalt. In België en Duitsland heeft de voerleverancier het laagste marktaandeel van haar vier kernmarkten. De EBIT (bruto winst) ligt daar op ongeveer 1% van de omzet. Het marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk is hoger dan in Duitsland en België, maar lager dan in Nederland. De EBIT is in het VK rond 4%, in Nederland is die ongeveer 6%. "Door overnames en autonome groei stijgt ons marktaandeel, en daarmee dus de winst per aandeel."

Kansen in andere landen

Bij de overnames focust Knoop met name op België en Duitsland. Ook ziet hij kansen in de aan de EU grenzende landen. “We gaan niet naar Azië. De Europese markt is nog dermate versnipperd dat we door consolidatie de winst fors kunnen opvoeren’, aldus Knoop.

Financiering van overnames is geen enkel probleem, stelt Knoop. “We hebben geen schulden, dat is een unicum voor een beursgenoteerd bedrijf.”

Focus op voorlichting

Kernpunt bij de overnames is advisering van de veehouders. “We hebben geen uniek product, geen patent op onze producten maar wel het beste team adviseurs. De voorlichters maken de boer succesvol. Professionalisering van de voorlichting is dus cruciaal.” Forfarmers heeft nu ongeveer 300 voorlichters, 35 specialisten en 225 mensen in de ondersteunende diensten op de loonlijst staan. Knoop merkt dat het aantrekken van deskundige voorlichters steeds moeilijker wordt. Daarom werkt het bedrijf hard aan bekendheid op universiteiten en hogescholen om zodoende de besten in de klas aan zich te kunnen binden.

Professionalisering van voorlichting

De professionalisering van het voorlichtingsapparaat gaat in twee richtingen. Ten eerste worden per afnemer bedrijfsplannen opgesteld en geëvalueerd op basis van data die centraal worden vastgelegd. Daarnaast gaat het bedrijf samenwerkingen met kennisinstituten en toeleveranciers als Nutreco aan om kennis en producten in te kopen. Een voorbeeld van het laatste is het Vida-biggenvoerconcept dat is ontwikkeld door Nutreco-dochter Trouw Nutrition. Het wordt ook onder dat merk geco-brand.

Eén reactie

  • jop.

    laagrenderende voermarkt??
    laat me niet lachen

Of registreer je om te kunnen reageren.