AlgemeenNieuws

EU: €111 miljoen voor promotie

Brussel – De Europese Commissie stelt in 2016 €111 miljoen beschikbaar voor promotie van landbouw- en voedingsproducten uit de EU. Het bedrag is inclusief €30 miljoen die de Commissie als onderdeel van een speciaal steunpakket toezegde.

Het geld is onder meer bedoeld voor zowel de vermarkting van producten binnen de EU zelf als daarbuiten.

Deel alleen voor varkensvlees en zuivel

De 30 miljoen is alleen bedoeld voor promotie van zuivelproducten en varkensvlees. De groep mogelijke ontvangers van de promotiegelden is uitgebreid met producentenorganisaties. Eurocommissaris Phil Hogan zegt de komende maanden een ‘diplomatiek offensief’ te beginnen, waarbij de Ier handelsmissies over de hele wereld zal leiden. Het doel: meer afzetmogelijkheden voor landbouwers in de EU.

Cofinanciering

Landen mogen zelf meer geld dan voorheen bovenop de promotiegelden zetten. Eerder mochten landen tot 50 procent van het toegekende bedrag extra aanvullen. Nu is dit cofinancieringspercentage opgevoerd naar 70 tot 80 procent, afhankelijk van het type promotie. Een groter deel van het geld dan voorheen is bedoeld voor promotie van producten in landen buiten de EU. In 2016 is €68 miljoen geoormerkt voor promotie buiten de EU, en €26 miljoen voor de interne markt.

Strategische prioriteiten

De Commissie zal voortaan elk jaar een lijst strategische prioriteiten voor promotie opstellen. Dus bijvoorbeeld extra aandacht voor zuivel of Azië.

Beheer
WP Admin