Home

Nieuws 12463 x bekeken 49 reacties

Helft boeren niet klaar voor nieuwe eisen dieseltanks

Doetinchem – Meer dan de helft van de boeren voldoet nog niet aan de eisen voor dieseltanks. Dat zegt Theo Cramer, lid van de Kiwa-commissie die zich bezighoudt met de regulering omtrent dieseltanks. De bedrijven hebben geen goedgekeurde dieseltank of niet de benodigde certificaten.

Per 1 januari is het verplicht om zowel een tank- als installatiecertificaat bij een dieseltank te hebben.

Vooral dat tweede certificaat is bij veel oudere tanks niet aanwezig. Dieseltanks die ouder zijn dan vijftien jaar moeten vervangen worden, jongere dieseltanks kunnen gekeurd worden om alsnog in aanmerking te komen voor het installatiecertificaat.  Bij tankleveranciers groeit de vraag nu richting het einde van het jaar echter enorm, waardoor de wachttijd flink is opgedreven. "Alles wat nu nog binnenkomt wordt pas in januari geïnstalleerd of gekeurd," aldus Cramer. Daardoor zullen veel boeren de uiterste gedoogdatum van 1 januari 2015 niet gaan halen. Daarnaast wachten veel mensen nog altijd af. Eerder zou in 2011 al de KIWA-certificering verplicht worden gesteld, maar toen bleek dat veel landbouwbedrijven dit niet gingen halen verlengde de regering de overgangstermijn.

Onterecht volgens Cramer, omdat het er alleen maar toe heeft geleid dat mensen nog langer gingen wachten. "Iedereen heeft vier jaar de tijd gehad om hun certificaten op orde te krijgen. Ik begrijp dat mensen afwachtend zijn door de veranderende houding van de overheid, zoals het besluit wat betreft afgewerkte olie dat weer is teruggedraaid, maar uiteindelijk is deze niet verantwoordelijk als boeren hun certificering op 1 januari niet op orde hebben."

Laatste reacties

  • fransderondhoeven

    stel nog maar een paar jaar uit onzinnige regelgeving wanneer een tank lekt moet hij vervangen worden eerder heeft het geen toegevoegde waarde

  • kuiken007

    vind je het gek, het wordt steeds op het laatste moment uitgesteld

  • veldzicht

    De overheid weet van gekkigheid niet wat ze moeten doen om de burger op kosten te jagen,die tank van mij is 15 jaar en ziet er uit als nieuw,
    er zouden minders regels komen ,laat me niet lachen.

  • krulsaart

    Er veranderd helemaal niets aan de tank met zo'n certificaat. Behalve dan dat het weer nutteloze kosten met zich meebrengt. Certificering is gewoon de vervanger van de Melkertbaan.

  • Sandie

    Het zal belachelijk wezen tegenover degene die al wel een goede tank hebben,als er weer uitstel wordt gegeven aan diegene die het er op aan laten komen,terwijl ze er vier jaar tijd voor hadden .

  • vandenbrandcv1

    juist kruistaart #4. ik ken een geval die een dikwandikke grondtank in een lekbak had liggen, en die moest verwijderd worden voor een dunne dubbelwandige goedgekeurde tank die slechter is dan de oude tank. het is gewoon geldklopperij. als er vloeistof gelekt word dan is de eigenaar toch altijd aansprakelijk. denk dat daarvoor de brandstof daarvoor te duur is en de eigenaar zelf wel oplet.

  • leodejonge1

    Een heel goede reden om het uit te stellen en nog eens goed na te gaan of de regels wel leiden tot een werkelijke verbetering. Dit zou toch het doel moeten zijn. Voor die mensen die het al voor elkaar hebben, ze hebben er dagelijks plezier van en hebben het kunnen betalen of financieren.

  • Boer Willem

    Gewoon aan de pomp tanken,in overleg kun je bij een vaste pomp een concurrerende prijs krijgen waar je geen nieuwe tank voor aan kunt stellen,je moet wel relatief dicht bij een pomp wonen natuurlijk.
    Over een paar jaar zal de hype er wel af zijn en kun je eventueel geschikter een tank aanstellen indien je dat wenst

  • massy

    THEO ga je eigen ergens anders verdienstelijk maken en hou je bezig met andere belangrijkere dingen als deze. al dat gebemoei altijd.

  • info36

    Heel deze regelgeving slaat weer helemaal nergens op. Ik heb een goede tank met lekbak, gebeurd nooit iets mee. Toch wordt ik weer voor duizenden euro's op kosten gejaagd terwijl tankauto's gewoon enkelwandig rondrijden. Dat mag dan wel! Wie loopt het meeste risico op calamiteiten?
    Zowieso allemaal onzin! Meneer Cramer van de KIWA moeten ze op non-actief stellen. Onnodige baantjes.

  • giesberts

    Ik ga nu tanken bij een tank station net als met de auto!!

  • stalbostreur

    Het is echt weer geld klopperij. Een tank daar gebeurt niets mee en als hij gaat lekken, zorgt de eigenaar snel dat er een nieuwe is, anders kost het nog meer geld als de dieselolie wegloopt.
    Er moet eens naar dingen gekeken worden die harder nodig zijn, zoals de diefstallen en inbraken. Ze zorgen hier in Nederland dat een agrarier altijd arm blijft door al die regels en wetjes.

  • g.g

    massaal niet aan mee doen. mijn prima tank met lekbak moet ook nog eens afgevoerd worden ....kost ook 250 Euro
    vele vrachtwagens rijden ook inderdaad met 1200 ltr over de straat in een dun tankje. Waarom doet LTO hier niets aan.....onzinnigheid

  • haam

    wij hebben een kiwa af fabriek gekeurde dikke betonnen lekbak en dan ook nog een tank laten keuren geef die man met sinterklaas een grote lolly is ie voorlopig weer even zoet mee of doe hem anders maar in de zak van zwarte piet mee naar spanje

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • polsbroek

    Kosten 3500 euro of 7 km naar pomp rijden Terwijl mijn oude tank nog goed is en in een betonnen bak ligt Kramer voor mij ben je profiteur van de politiek maar die zijn niet wijzer, en boer die ploeg voort ONZINNIG

  • 'trot

    waarom dieseltank van landbouw wel en prive tanks ten bate van cv kachel niet want mag niet opaansluiten

  • fries8

    gewoon bij de pomp tanken

    heb je ook geen rente verlies en ben je van de regels af om ook steeds weer te keuren

  • h.j

    ik heb twee jaar geleden een goedgekeurde diesel tank gekocht werd hij twee weken geleden afgekeurd door waterschap om dat er een ijzeren klepje bij het vulpistool zit om het handvat vast te zetten nieuwe regels
    leuk toch gelukig maakte die meneer er niet een punt van maar toch

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • bankivahoen

    Ken iemand die een 5000 liter tank als vaste tank gemonteerd heeft aan de agregaat en tankt daar vrolijk diesel uit voor de trekker, geen enkel probleem volgens hem.

  • gjcamps

    Gewoon de mazen in de wet opzoeken, graaf een vijver en leg er een bootje met diesel in... Doen bedrijven als Ikea ook als ze in Europa belasting moeten betalen, gaan ze ook naar Luxemburg.

  • RRTEF

    vandaag rode brandstof voor 69 ct in een nederlandse tank (40jr+) die uit de grond komt en die in een lekbak(20+) staat. Eén Europa noemen ze dat. Hier in Frankrijk ook veel regeltjes maar het blijft gelukkig wel werkbaar.

  • Seizoenskrediet

    Agrarisch Nederland zit zijn wonden nog te likken vanwege de Nederlandse accijnsverhoging op de dieselolie, krijgt het de offertes voor het vervangen van complete tankinstallaties weer voor de kiezen.
    En die ambtenaren snappen nog steeds niet waarom er in Nederland zoveel bedrijven op de fles gaan.

  • gjcamps

    @25 Ja en vreemd waarom er zo weinig jongeren voor het ondernemerschap willen kiezen. De ZZP'ers gaan ze ook nog pakken, tsja die 680 miljoen moet ergens vandaan komen. Nog even en we krijgen naast de waterschapslasten ook nog grondbelasting. Ik denk dat Den Haag zeker 300 euro per Ha kan vragen, dat geld krijgt de boer toch vanuit Brussel. En ja wij zijn zo trots op onze Nederlandse boer want hij is toch de beste van Europa, die heeft ook geen steun uit Brussel nodig. Ik ben benieuwd welke regeltjes er nog meer gaan komen.

  • jhbman

    Heb een tank van 10 mm dik en die ligt in een lekbak van 2 mm. Al die veranderingen die nu weer moeten (anders zullen we wel gekort worden op toeslagrechten) die veranderingen en het controle apparaat gaat zeker allemaal zonder emissies!!! Collega,s gebruik je gezond ondernemers verstand om met deze onzin toch goed te ondernemen!!! Succes.

  • joohoo

    De helft is niet klaar???. En dan te bedenken dat 90% van de ongelukken kiwa tanks betreft.Aldus mijn verzekeraar.

  • haam

    als je dit artikel gezien heb krijg je automatisch een relame voor een dieselolie tank te zien bij terugkomst op de boerderij pagina onafhankelijke journalistiek ?????

  • juur

    Tank bij de buurman die geen bedrijf heeft neerleggen, Die krijgt geen controle. Je doet zelf aan de voorwaarden.

  • Martin Oldenhof

    Ik heb een tankpas aangevraagd voor het tankstation 'om de hoek' en een goede prijsafspraak gemaakt.

  • ed12345

    Hier in Canada zijn ook van allerlei regels voor dieseltanks moeten officeel ook dubbel wandig zijn maar dan is het vaak de verzekering die aan de bel trekt
    Als alles er redelijk netjes niet verroest uitziet valt het vaak best mee .Ik heb al sinds 30 jaar een oude grond tank nou daar moest een keer een betonnen voetstuk onder gelijk het hele spul weer netjes in de verf .niemand die wat zegt
    Hier worden gelukkig de puntjes niet zo over enthousiast op de ie gezet als in NL

  • Gert Groot

    Er wordt veel gesproken over diefstallen en inbraken.

    Ik heb in mijn zomerhuis altijd polen gehad. Seisoens arbeiders en daar is niks mis mee.

    Toen dacht ik laat ik het een keer met roemenen en bulgaren proberen.
    een bulgaar raakte aan de drugs en gooide al mijn ramen te barsten.
    toen ie weg was probeerde ik het met verhuur van mijn zomerhuis aan een roemeen deze stal speelgoed uit Bart Smit en Intertoys.
    Steeds s'nachts om 2 uur vertrok ie en een herrie dat dit gaf.
    Weg met die criminelen.
    Maar ja goed ik ben aan zo een roemeense blijven plakken die graag op het rechte pad wou komen. Een mooi lieve vrouw van 42 .
    Ik dacht nog aan boer zoekt vrouw maar met die nederlandse vrouwen zijn kleine detail vaak een heel groot probleem.

  • Gert Groot

    Hee Ed 12345 can I visit you for starting a farm into Canada.
    How must I transport my Ford 5610 Maybe by boat ?

    Is it cheaper than by aeroplane;?
    gac.groot@ziggo.nl

  • joopi

    Wij hebben er onlangs ook een aangeschaft, en wordt inderdaad pas in het nieuwe jaar geleverd..

    Daar gaat echt geen enkele controleur moeilijk over doen, daar geloof ik niks van. Onze oude tank was overigens wel ouder dan 15 jaar wel met lekbak en nu zeker 20 tot 25 jaar oud.

    Nieuwe kost ons 2600 en 200 voor gecertificeerd afvoeren dan praat je over tien tot 15 euro per jaar aan kosten, het is het er over hebben niet waard

  • veldzicht

    joopi,het gaat niet zozeer om de kosten ,maar om onzinnige regels,
    als die tank vol roest zit of gaat lekken dan ziet hij zelf wel en neemt dan heus wel maatregelen en ze staan toch in een lekbak.

  • japke33

    Er komen steeds meer regels, omdat niemand van ons in actie komt. Ze kijken gewoon hoever ze kunnen gaan, en dat is dus heel erg ver. Zolang wij alleen maar achter de pc commentaar leveren, lachen zij in Den Haag zich krom. Die domme boeren denken ze daar...... Hebben ze misschien toch wel gelijk in. Ze houden elkaar aan het werk, en wij mogen betalen.

  • joopi

    mee eens veldzicht ik bedacht me onder het melken wel dat ik en nulletje vergeten was de kosten zijn 150 tot 200 euro per jaar

  • g.g

    joopi, als je zo overal over denk ben je er niet lang meer ( als ondernemer)

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • joopi

    Tegen de roverheid vechten kost een bult energie en tijd die ik niet over heb voor zo'n relatieve investering. Dan hebben ze daar in den haag nog wel heel wat vervelendere dingen bedacht de laatste jaren

  • knops

    Heb tank opgeruimd tank bij tankstation
    8km rijden wel over de grens.
    Gisteren getankt aan 0,60 ex btw.
    Roverheid kan boom in

  • hout&co

    creativiteit ten voeten uit.......

    Maar hoe komen we van deze regering EN deze regeltjes af ????

    Wie steunt me om een nieuwe regeringspartij op te zetten ???
    Die voor de boeren en arbeiders is ???

    Die al dat geld dat deze regering over de balk smijt terughaalt of niet meer verstrekt beter gezegd, want alles wat ze al gegeven hebben is direct als sneeuw voor de zon verdwenen..

  • ed12345

    Gert Groot ik voel helemaal met je mee hier hebben we 3 roemenen als teelt begeleider bij een soya bedrijf 1e harde werkers ,2 ervan zijn vrouwen ,die doen echt geen zeer aan de ogen degene die er nu het langste is ken ik als een leuke gezellige warme vrouw Wat je vraag betreft zal ik je een dezer dagen antwoorden op je @mail.Ik denk dat je die 2500 netto per maand toch iets naar boven moet bijstellen!!!

  • Mido

    Ik heb een trekker en een auto van 15 jaar en ouder,zal ik daar ook de brandstof tanken maar vast van gaan vervangen,zeker met die pekel enzo,
    ik heb er ook geen lek bakken onder,en onder de carterpan ook nog niet,
    dus dat zal wel ook wel afkeur worden,zeker als ze zien dat de trekker
    ook wel eens zweet!
    Zouden ze wel snappen waarom er een lekbak onder moet zitten???

  • NwZwervel

    ik mis nog een aspect hier: het gemak van thuis tanken (dat koop je immers met de aanschaf van een nieuwe tank voor dezelfde diesel als aan de pomp) levert naast de bijhorende kosten ook het oplopend risico op dat je voorraad gejat wordt, waarvan acte: http://www.destentor.nl/regio/raalte/dieven-slaan-toe-in-heeten-1.4620238

  • bluemink

    En devrachtauto dan met de grote tanks aanboord ?
    daar zit vaak meer in dan bij de gemiddelde boer en de omstandigheden zijn onguntiger

  • koestal

    heeft weer een ambtenaar iets bedacht achter zijn bureau,wat een productiviteit van die man !

  • Fendtfan

    had hier gisteren een milieu ambtenaar op het bedrijf. zij zei me dat de lekindicatie (dat blauwe spul in dat doorzichtige vaatje) elk jaar door een deskundige op verkleuring gecontroleerd moet worden. verkleuren is lekkage zei ze. toen ik vertelde dat ik dat zelf ook wel kon zien gaf ik natuurlijk een heel fout antwoord. haar conclusie was dat alleen iemand die dat tegen betaling van veel geld komt doen, dit werk goed kan. zouden ze denken dat wij kleurenblind of achterlijk zijn ofzo?

Laad alle reacties (45)

Of registreer je om te kunnen reageren.