Redactieblog

2113 x bekeken 4 reacties

De Groene Weg onopvallend deel van Vion

De Groene Weg-slagerij is onderdeel van Vion Food Group, maar het is beter dat de klanten dat niet weten.

Vorige week was ik op het feestje van 100 jaar Boerderij. Speciale gast was de nieuwe staatssecretaris Martijn van Dam. Hij verdient een compliment dat hij daar was, en er zijn eerste Nederlandse publieke toespraak hield. Hij stond wat onwennig op een vierkant podium, midden in de zaal. Op zo’n podium sta je altijd met je rug naar een deel van het publiek en dat leek hij niet zo fijn te vinden. In zijn toespraak vielen twee dingen op.

Minder bulk, meer specialiteiten

Het eerste was het, tamelijk gevaarloze, verhaal dat de Nederlandse landbouw minder in bulk en meer in specialiteiten moet gaan zitten. Het tweede was dat hij zijn publiek niets kon vertellen over de voortgang van de fosfaatrechten. Ja, het was een moeilijke puzzel die hij moest leggen, maar dat is geen nieuws. Met de twee kabinetspartijen lijnrecht tegenover elkaar is het lastig een compromis te vinden. De PvdA wil de mindergroeiers ontzien, de VVD juist de snelle grootgroeiers. Ik schat zo in dat Van Dam vooral tijd gaat proberen te winnen, en hoopt dat oplopende druk tot beweging leidt.

De Groene Weg: voor mensen met romantisch beeld van landbouw

Nu de specialiteiten. Toen ik de volgende dag terugreed naar het Noorden, kwam ik door Groenlo. Daar staat een voorbeeld van een specialiteitendroom, de slachterij van De Groene Weg. De Groene Weg is een keten van biologische slagerijen. Ik kom er een enkele keer en dan zie ik dat het klantenbestand bestaat uit bakfietsmoeders, oudere mannen zoals ik, hun echtgenotes, en nog wat andere groepen die zich de hogere prijs van biologisch willen en kunnen permitteren.

Het zijn mensen die begaan zijn met dier en milieu, die bankieren bij Triodos Bank (werkt samen met Rabobank, maar loopt daar niet mee te koop), en die nog net niet vegetarisch zijn. Mensen ook met vaak een romantisch beeld van de landbouw. Allemaal goed, houden zo. Zo’n nichemarkt levert extra inkomsten op, helemaal goed.

Als de consument het maar niet weet

Het schetst mijn verbazing dat op die mooie witte slachterij een enorm vignet van Vion Food Group zit. En ook op de website staat breeduit dat Groene Weg onderdeel is van Vion Food Group. De naam Vion Food Group sluit op geen enkele manier aan bij de belevingswereld van de bakfietsmoeder. Niet doen, houd het uit het zicht. Vertel het alleen als ernaar gevraagd wordt.

Ik kan me voorstellen dat boeren en directieleden van Vion graag laten zien hoe groot ze zijn. Vertel het elkaar, overdrijf desnoods, maar houd het bij de marketing vandaan. Ik heb lang geleden ook al eens gewezen op de rare reclame op de auto’s van FrieslandCampina. Daar wordt melk gepresenteerd als grondstof voor de chemische industrie: ‘25.000 liter mogelijkheden’. Het heeft nog niet geholpen. Als u zich op specialiteiten gaat richten, laat marketing dan aan specialisten over.

Laatste reacties

  • slutter

    Ga door Dirk...

  • farmerbn

    Marketing is nog net geen jokken.

  • John*

    Als ze dan is op de rest van de fabrieken "De goede weg" plakken en met de vlees de markt op gaan. :)

  • alco1

    Dat de kabinetspartijen lijnrecht tegenover elkaar staan is foutief.
    De PvdA wil mindergroeiers ontzien. Dat klopt.
    De VVD wil de snel groeiers ontzien, maar OOK de mindergroeiers. Met het standpunt dat AmvB voldoet.

Of registreer je om te kunnen reageren.