Redactieblog

2458 x bekeken 12 reacties

Piet Boer leert wat hij zou moeten weten

"Voorzitter Piet Boer van FrieslandCampina weet kennelijk niet wat er leeft onder de melkveehouders", zegt Hanna verongelijkt. "Hij had op de ledenvergaderingen geleerd dat de beurs het beste middel is om boeren te stimuleren. Ik snap niet dat boer Boer dat niet wist."

Het gaat over de nieuwe kwaliteitseisen. FrieslandCampina wil de touwtjes strakker aanhalen. Consumenten en exportlanden eisen dat. Hoe ze dat gaan doen, daar wordt nu over vergaderd. In het najaar komen de voorstellen, die dan met de leden worden besproken.

"Allemaal onnodig overleg en inspraak", mort Hanna. "Elke boer weet dat je maatregelen alleen met effect kunt invoeren als er voor wordt betaald. Het beste voorbeeld is de weidegang. Cono beloont al jaren de weidegang en heeft 90 procent van de koeien in de wei. FrieslandCampina kwam er later en zwakker achteraan. Daar loopt maar ruim 70 procent van de koeien in de wei. Nu komt er een inhaalslag om de achterstand in te lopen. Niet gemakkelijk, want inhalen is veel moeilijker dan vooroplopen. Vooral met de wind in de rug. En dat heeft Cono met zijn prima melkprijs."

Mee eens. Te veel overleg verlamt de coöperatie. Er moet daadkracht zijn. Als nieuwe kwaliteitseisen nodig zijn moet Piet Boer een pakket maatregelen aankondigen, waar de boer geld mee kan verdienen. Dat voorkomt oeverloos vergaderen en geeft sneller effect. De consument kan eerder op zijn wenken worden bediend.

"Ze moeten mij overigens maar eens duidelijk maken wat die consument precies wil", voegt Hans toe."Hij wil duurzaam, hoge kwaliteit, afkomstig uit eigen land en streek, maar vooral goedkoop. Hoe weet meneer Boer dan wat de consument wil?"

"FrieslandCampina moet meerdere melkstromen stimuleren", vindt Hanna. "Biologisch, weidemelk, melk met meer calcium, streekgebonden melk en melk van koeien uit een stal met het predicaat duurzaam. Allemaal soorten die een extra prijs moeten opbrengen. Te beginnen met een hogere prijs voor de boer. Wedden dat boeren dan precies in de richting gaan, die Piet Boer wil?"

Laatste reacties

  • agratax2

    We kunnen ons afvragen; 'Wie de extra / zwaardere eisen stelt?' Zijn het de consumente / afnemeners of doen we het zelf om de concurent te over troeven en onze afnemers op onze nieuwe verzwaarde regels te attenderen. Nu de afnemer deze kent zal hij er om vragen en hebben we ons als producenten in een eindeloze spiraal van elkaar overtroevende eisen gemanoevreerd. De boeren geconfronteerd met deze eisen maar denken dat het de Consument is, die meer eist. De consument zal nooit iets eisen of vragen Waar hij geen weet van heeft.

  • Rip

    Agratax1 onderschat de kennis van de consumenten. Via de moderne media en andere communicatiemiddelen leven we allemaal in een glazen huis. Ook de boer. Dat heeft Agratax1 niet door. Hij reageert als een producent, die niet weet dat er een buitenwereld bestaat, die ook nadenkt. Als hij zelf zijn producten zou moeten afzetten, zouden er spoedig geen afnemers meer voor hem zijn. Conclusie: Agratax1 heeft geen weet van wat de consument wil en beweegt.

  • farmer135

    oei , nóg strengere eisen ? , is de grens nog niet bereikt van de eisen die men kan stellen aan ons ?

  • Fermer

    @Rip, waarom koopt 'de consument' dan nog steeds producten gemaakt door kinder- en uitbuitings arbeid, producten die de aarde te gronde richten, producten waarbij een mensen of dierenleven meer of minder niet telt? Waarom gaat men op vakantie naar oorden waar de mensenrechten met voeten worden getreden, waar slavenarbeid en kinderprostitutie normaal is? De consument interesseert het helemaal niet, alleen een graaiend groepje dat zegt de consumentenbelangen te dienen en vertegenwoordigen, goed betaald veelal met subsidiegeld en altijd iets te mekkeren hebbend, want anders staat hun baantje op de tocht!

  • farmerbn

    Ben het met iedereen eens behalve met Rip.

  • Rip

    Dus farmerbn, ook geen greintje gevoel voor wat er gebeurt en verandert in de maatschappij om je heen. Ik hoop dat je gelukkig blijft in je eigen afgesloten wereldje.

  • Marco22

    Ja Rip de consument is kip en kakeld elkaar gewoon na en zonder kop. Zie het vlees schandaal. Er begint er een te klepperen meestal een linkse rooie vara haan en vervolgens wordt het 'schandaal ' overal geplugd en opgeklopt Zelfs bij de gevestigde media zoals het anp en de NOS.
    Produkten van Boeren zijn gewoon goed daar hoef je lat nog meer hoger te leggen. Het probleem is dat dat niet wordt uitgedragen. Je kan zoveel onaangekondigde controles houden als je wilt. Je kan continu een camdrone boven het erf laten zweven. Feit blijft dat melk is en blijft WIT.
    En de kip wenst er geen cent meer voor te betalen.

  • Zuperboer

    Zo is het Marco22!

  • Mozes

    @Marco22, toch blijkt er regelmatig melk te worden aangeleverd met een hogere concentratie oxytetracycline dan volgens de Russische norm is toegestaan.

  • koestal

    FC kan voor biologische melk ook al geen goede prijs betalen ,wat willen ze dan nog ? Ze blazen wel hoog van de toren

  • De Waard

    Gelukkig hebben de Campina boeren heeeeeel veel te vertellen in het bestuur e.d. !!!!!!

  • PIETER123

    Koestal daarom komen nieuwe bioboeren aan het ketting bij FC en mogen niet meer naar Eko-Holland uitbreken.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.