Redactieblog

1241 x bekeken 23 reacties

Communicatie en weidegang

Jan van Weperen schrijft uiterst lezenswaardige columns. Elke ondernemende boer zou ze moeten lezen en er zijn voordeel mee behalen. Veel waardering dus voor deze collega-schrijver.

Vorige week heb ik mij echter verbaasd. Van Weperen schreef over de kunst van communiceren. Hij stelde dat je alleen succesvol kunt communiceren als je je inleeft in wat de ander beweegt. Terzijde zegt hij nog even dat onaangekondigde vertegenwoordigers bij hem niet zo welkom zijn. Dat ben ik geheel met hem eens. Dat kost veel tijd en ze vertellen toch wat je wilt horen. Deze mannen weten hoe ze hun boodschap moeten brengen: zeggen wat de boer wil horen. Dat ze dan op één dag wel tien verschillende verhalen moeten vertellen, deert hun niet. De klant is tevreden.

Dat betoogt Jan van Weperen ook: inleven in je gesprekspartner. Uitstekende theorie. Maar dan de praktijk, waar ook collega Van Weperen mee te maken heeft. Bijvoorbeeld de weidegang. Hij is daar een fervent tegenstander van omdat zijn bedrijf zich daar niet voor leent.

Daar past hij dan plotseling een andere communicatietechniek voor toe. Hij vertelt de goegemeenschap dat zijn dieren een uitstekend leven hebben. Hij is verbaasd dat de maatschappij dat niet wil geloven.

Wonderlijk. "Een goede communicatie begint met respect en inbeelding van die ander," zo zegt, ja, hoe is het mogelijk, Van Weperen. Vraagje: waarom doet hij dat dan niet met weidegang? Alle onderzoeken wijzen er op dat de mensen in de maatschappij de koeien in de wei willen zien. Daar zou Van Weperen ook rekening mee moeten houden in zijn communicatie.

Dat doet hij niet, met de beste bedoelingen, maar vooral voor zijn eigen bedrijf. Zo zie je maar weer dat de praktijk weerbarstiger is dan de theorie.

Laatste reacties

  • alco1

    Jan Van Weperen fervent tegenstander van weidegang?
    Heb ik hem nooit horen zeggen.
    Net als ik begreep ik dat hij er ook tegen was dat weidegang ondergebracht werd onder de welzijnseisen.
    Net alsof weidegang beter is voor de koeien.
    Ik ben wel voor premie weidegang vanwege het imago verschijnsel.
    De decoratie van het platteland.

  • massan

    Helemaal met jou eens Alco 1.
    Wat Vergaderboer doet is niet inleven maar meewauwelen met de gemeenschap. Hij (en ook onze LTO) durft niet uit te leggen met goede argumenten dat melkkoeien in de duurzame stallen van de laatste jaren het op gebied van welzijn super goed hebben. Jan van Weperen durft dit dus wel.
    De consument staat ook open van de argumenten zoals van Jan van Weperen.
    Laat niet alleen de milieu- en dierwelzijns-organisaties de media bewerken. Onze LTO moet ook veel beter de media gebruiken en direct uitlatingen van deze organisaties weerleggen met goede argumenten.
    Laat de uitlatingen van milieu- en dierwelzijns-organisaties geen eigen leven leiden. De consument is dan goed in staat om een oordeel te vormen. Hiervoor wordt aan LTO flink contributie betaald door vooral de gangbare landbouw; helaas worden hun belangen maar mager behartigd.

  • Mozes

    Massan, verplaats je eens in de denkwereld van burgers. Op grond van welke criteria beoordelen zij het welzijn van dieren?

  • Sjaak

    Vergaderboer heeft gelijk.... communicatie op basis van empathie is niet het sterkste punt van Jan van Weperen.
    Misschien is het een goed idee als Vergaderboer en Jan samen op communicatietraining gaan, een lesje respekt en empathie zou voor beiden geen kwaad kunnen...:)

  • alco1

    @Mozes. De denkwereld van de burger begint bij nul. Als je dan zelf de weidegang onder de welzijnseisen laat vallen, wordt die burger in feite gemanipuleerd.
    Maar nogmaals, niemand is in feite tegen weidegang subsidie, maar dan wel onder de noemer van imago en decoratie van het het platteland van weidend vee.

  • Sjaak

    @alco1...' De denkwereld van de burger begint bij nul.'......over respekt gesproken!
    Daar sla je de plank volledig mis, alco1. De burger weet drommels goed, dat koeien in de wei grazen en dat dat een vorm is van natuurlijk gedrag...Tevens weet men dat het 'uitspelen in de ruimte' en de frisse lucht een genot is voor de dieren. Daar draagt de sector zelf aan bij, middels het opzetten van de 'eerste weidegangdag'.....
    Het kunnen uiten van natuurlijk gedrag is dé belangrijkste eis bij welzijn, vandaar dat weidegang, terecht, zwaar meetelt.

  • W Geverink

    En als de koeien in de stromende regen achter de draad staan te wachten tot ze naar binnen mogen moet je ook vies mee oppassen. De burger zou jou als dierenmishandelaar de dierenpolitie op het dak kunnen sturen…

  • alco1

    @Sjaak. Je wilt iets niet begrijpen.
    Of het binnen of buiten zijn beter is of slechter, is voor de burger geen kennis en wordt gevormd door weidegang in de welzijnseisen op te nemen en ook de eerste weidegangdag is een teken van gemanipuleer door een bepaalde groep. Ik kan je wel vertellen dat het vee bij mij niet zo springt als op de foto en binnen de kortste keren zijn ze weer binnen. Ik denk hoe hoger ze springen, hoe slechter ze het binnen hebben. Ik ken veel boeren die weidegang subsidie krijgen, maar dat de dieren daar een behoorlijk slechter leven hebben in 11/12 van het jaar.

  • Mozes

    Sjaak, jij bent de enigste die mijn vraag in reactie #3 goed beantwoordt. Het eerste criterium waar de burger dierwelzijn aan af meet is de mogelijkheid van natuurlijk, soorteigen gedrag. Het varken moet kunnen wroeten, de kip moet kunnen scharrelen en fladderen en de koe moet kunnen grazen.
    Boeren begrijpen dierwelzijn als dat de koe gezond is, lang meegaat, goed produceert, vlot herkauwt enz. Ze blijven praten over dierwelzijn vanuit hun definitie zonder te begrijpen hoe de burger dierwelzijn begrijpt. Ze denken dat als je de burger maar goed uitlegt hij zich wel zal aanpassen aan het begrip wat de boer heeft van dierwelzijn.
    Voor je het gesprek met de burger aangaat is het verstandig je eerst te verplaatsen in de manier waarop de burger dierwelzijn begrijpt.
    Dit is nu precies wat Vergaderboer in zijn collum probeert uit te leggen. Jan van Weperen ook, maar die heeft niet in de gaten dat hij dat zelf nou juist niet doet als het om weidegang gaat.

  • alco1

    Mooi Sjaak voor jou dat je van Mozes een tien krijgt.
    Jammer dat jullie niet werkelijk willen begrijpen wat wij bedoelen. Namelijk dat de burger van alles wordt aangepraat, wat dan voor de waarheid aangezien wordt.

  • alco1

    In principe zegt Mozes dat het helemaal niet gaat om het welzijn van de dieren, maar om invulling te geven aan aangeprate emotie verhalen.

  • joannes

    Waarom benaderen boeren (producenten) hun klanten - de consumenten - als burgers die hun productie methoden niet mogen beinvloeden? Maar diezelfde burgers moeten natuurlijk wel een voldoende prijs voor die boeren producten betalen! Een groeiend conflict! Het probleem is niet het inlevings vermogen, al lijkt het wel zo, maar ¨het recht¨ als producent voor export te produceren op de meest efficiënte/specialistische manier. Koeien, of andere dieren, in een omgeving brengen en fokken waarin ze maximaal efficiënt het product, melk (en/of vlees) produceren waar de coöperatie /melkfabriek/slachterij er consumentenproducten van maakt voor het binnenland en..... voor die belangrijke exportmarkt. De consument wil invloed en de boer weigert met de argumenten: 1.) niet mee bemoeien en 2.) wij weten het het beste met ervaring met daarbij ......niet te vergeten: wetenschappelijk onderzoek. En dat met Jan van Weperen voorop!

  • Sjaak

    Laten we het daar maar bij houden, Alco.... dat ik het niet wil begrijpen, net zoals alle anderen, die het niet willen begrijpen.......
    Zo komen we weer terug bij de kern van deze blog, 'communicatie op basis van respect en empathie' :)

  • alco1

    Sjaak. Ik wil alleen maar zeggen dat een bepaalde groep zich wil onderscheiden van anderen. Daar is niets mis mee. Maar als daarbij de boodschap is dat het andere verkeert is, is een brug te ver.
    Weidegang opnemen in de welzijnseisen is hiervan een voorbeeld. Met de rug tegen de muur moet je hierin dus wel mee, want de klant is koning en moet gehoord worden, al weten we dat mensen met kennis van zaken zoals veeartsen en vee voedingsdeskundigen hier heel anders over denken. Maar dan gaat het dus meer om aan emotie verhalen te voldoen ,dan het welzijn hoog in het vaandel te hebben.

  • Mozes

    Alco, in deze discussie gaat het niet om de vraag of jij koeien in de wei moet doen. Het gaat over communicatie.
    Ik heb zelf ook geen koeien in de wei maar ik kan wel begrijpen hoe een burger dierwelzijn begrijpt.
    Een dier die geen natuurlijk soorteigen gedrag kan vertonen zal geestelijk lijden en is dus ongelukkig. Dan is het welzijn van het dier dus onmogelijk goed.

  • alco1

    @Mozes. Je spreekt woorden in de laatste alinea, net alsof jij in de brains van de dieren kan kijken.
    Je moet niet vergeten dat er veel veranderd is, zoals het bouwen van hyper moderne onderkomens. Met soorteigen gedrag moet je die weer afbreken en de dieren maar weer aan hun lot overlaten.
    Dan de vraag hoe komt de burger aan dit begrip die zelfs bij heel veel mensen die direct met de dieren werken ontgaat. En dan kom je bij mijn punt, dat het de burger aangepraat wordt.
    De burger laat zich heel gemakkelijk dingen aanpraten. Laten we hopen dat niet het hele biologische gebeuren met kippen buiten onder de loep genomen wordt. Het is zo gemakkelijk vertelt dat het kankerverwekkende dioxine er vele malen vaker in voorkomt, dat het stinkt in de omgeving, vooral als het regent. Er maar eens een grondmonster genomen moet worden. Kortom een negatief verhaal gaat er bij het gros van de burger heel gemakkelijk in. Zie maar eens bij de modderpoelen bij varkens, wat natuurlijk gedrag predicaat heeft. Daardoor zijn net de varkens bij hele volksstammen het onreinste dier wat er bestaat.
    Nogmaals. Iedereen mag zijn product aanprijzen, maar liever niet met de ellebogen werkend.

  • Mozes

    Alco, communiceren is niet alleen praten vanuit jou beleving maar ook open kunnen staan voor hoe anderen bepaalde zaken beleven.
    De reacties van jou en enkele anderen illustreren perfect hoe moeilijk communiceren soms is.

  • alco1

    Ik denk juist dat het communiceren van jullie kant te wensen overlaat.
    Ik probeer steeds uit te leggen hoe de mening van de burger wordt gevormd. Zonder daar ook maar enig antwoordt op te krijgen. Jullie antwoord is steeds hoe je moet omgaan met de burger als die mening gevormd is. Een stap verder dus.

  • joannes

    @alco1, in communicatie met je klanten kan je niet meer als een boer denken of handelen. Daar bedoel ik mee dat je altijd aan het stuurwiel zit en je (bv als met je vee) kan dirigeren wat er wel en niet gedaan of gedacht kan worden. Burgers, zoals je ze blijft noemen, zijn je (potenciële) klanten en die hebben in de retail wereld altijd gelijk; je kan ze hooguit verleiden bij je te kopen want er is gewoon (te) veel keus. In die wereld wordt je met een denkframe van opvoeden en beter informeren niet meer begrepen! Erger..... je zet jezelf buiten spel!

  • W Geverink

    Jullie moeten gewoon eens naar de winkel gaan. Toen we in Nederland waren zijn we in verschillende winkels wezen winkelen. Het feit dat Appie Hein scharrel rund in de koeling heeft liggen zegt genoeg over hoe Appie denkt over het kennis niveau van zijn klanten. Laten we eerlijk zijn, de meesten interesseerd alleen hoe ze de winkelwagen op zo'n goedkoop mogelijke manier kunnen vullen en hebben de schijt aan alle poespas. Ze vragen zich af waarom jullie melkveehouders met modder aan het gooien zijn naar elkaar om een schouderklopje als er nu al een overaanbod is aan weidemelk in het schap. De Chinezen kopen een gedeelte van de 66% of zoiets van de melk die Nederland exporteerd omdat ze op de kwaliteit kunnen rekenen voor een conkurerende prijs en niet omdat de koeien in de wei gelopen hebben.

  • alco1

    @joannes. Wat jullie allemaal schrijven ben ik het voor de volle100 % mee eens, als het een gelopen koers is. Echter sta ik stil bij het stadium daarvoor. Hoe die meningsvorming van de consument tot stand komt en daar staan we nog volop in. Consumenten wordt helaas van alles aangepraat, zelfs leugens. Zo kan het zijn dat de éne groep een modderpoel vereist en een andere groep geen varkensvlees eet vanwege het onreinste dier.

  • h tinge

    Wat doen julie allemaal moeilijk.Onze buren hebben al meer dan 20 jaar hun 1000 zoogkoeien, in groepen van 100 , zomer en winter zonder problemen buiten lopen.Natuurlijk worden ze bij winterdag toegevoerd.Dat het voor melkoeien moeilijker is staat buiten kijf.Dan moeten we daarvoor oplossingen vinden, tenminste als de burgers het in de weide hebben van koeien nodig vinden.

  • j.verstraten1

    Weidegang=imago=emotie.
    En dat staat los van argumenten.
    Dus zinloos om met argumenten je gelijk te bevechten.
    Maar maak van de emotie gebruik.

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.