Home

Achtergrond 1620 x bekeken

Olieprijs zakt, diesel niet veel goedkoper

Het mondiale olieaanbod wordt groter. Daar staat tegenover dat er meer Europese vraag naar energie is. De economieën draaien beter.

De voorjaarswerkzaamheden kostten dit jaar minder geld dan in 2014. Het was een laat voorjaar en de grond liet zich in het algemeen goed bewerken. Er is iets minder tot evenveel diesel verstookt als in een normaal voorjaar. Daarbij lagen de dieselkosten lager dan in 2014. Loonwerkers en boeren werkten met dieselprijzen die gemiddeld 10 cent lager lagen dan vorig jaar. Daarbij hadden ze wel net pech dat diesel vooral in januari/begin februari – voor het voorjaarswerk – erg goedkoop was. Toen was het prijsverschil ten opzichte van 2014 zelfs even 25 cent en noteerde diesel slechts € 0,86 per liter.

Opslaan diesel duur

Toch werd ook toen geen extra dieselvoorraad ingeslagen, klinkt het bij brancheorganisatie Cumela. Dit kan weliswaar gunstig zijn, maar dan is ook extra opslag nodig. En dat heeft een flink prijskaartje. Bovendien hebben loonwerkers vaak goede afspraken met vaste partijen. Ze tanken gemiddeld eens in de week.

 

Jaarlijks meer diesel

Inkooporganisatie Farmers4all merkt dat akkerbouwers en veehouders jaarlijks iets meer diesel afnemen. Gemiddeld is dit ruwweg 2.500 tot 3.000 liter per keer. Daarbij krijgen ze 60 tot 75 procent van de reguliere kwantumkorting die op 4.000 liter bepaald is. De inkooporganisatie tekent daarbij aan dat een toevoeging als AdBlue beperkt gevraagd is.

Dieselprijs zakt licht na opleving

Intussen is de dieselprijs na een opleving in april weer voorzichtig aan het zakken. Dit blijkt uit cijfers van Farmers4all. Tussen week 13 en week 19 steeg de dieselprijs ineens, van € 0,93 tot € 0,99 per liter. Dit was een tweede herstel na het dieptepunt in januari. Inmiddels daalt de dieselprijs al weer. Diesel noteerde in week 23 nog € 0,96 per liter.

De dieselprijs deed daarmee de koers van de olieprijs dunnetjes over. Dunnetjes, want de invloed van accijnzen op de dieselprijs zijn groot en zorgen altijd voor een prijsdempend effect. De koers van de olieprijs loopt dan ook bij lange na niet synchroon met de koers van de dieselprijs. Dat blijkt ook uit de notering van een vat ruwe Brent-olie. Zo steeg de prijs van zo’n vat ruwe olie in april bijna drie keer zo snel als die van de dieselprijs, van 58,19 tot 67,23 dollar. Een stijging van ruim 15 procent. Maar na begin mei kwam ook hier de klad erin.

Olieprijzen gedaald

De olieprijzen staan de laatste weken onder druk. 8 juni noteerde een vat ruwe Brent-olie nog maar 62,49 dollar. De olieprijs daalde met bijna 10 procent. Diesel hield door de accijnzen ook nu geen gelijke tred. De brandstof werd namelijk slechts 3 procent goedkoper.

Olieaanbod blijft groot

De wereldoliemarkt biedt intussen perspectief voor Nederlandse dieselstokers. Er kan nog wel iets van de olieprijs af. Het aanbod wordt eerder groter dan kleiner. Olieproducerende landen trappen – hoewel de olieprijs ruwweg 50 dollar lager ligt dan een jaar geleden – niet op de rem. De twaalf Opec-landen die samen goed zijn voor 40 procent van de mondiale olieproductie houden hun poot stijf.
Begin deze maand liet de Opec nog weten dat het blijft vasthouden aan het productiequotum van 30 miljoen olievaten per dag.

Opec wil kraan niet dichtdraaien

Niettemin doen de lage olieprijzen de Opec-landen steeds meer pijn en dat leidt ook tot meer discussie over de te volgen strategie, zegt Erik de Vries, directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (Nove). “Een land als Venezuela heeft veel meer last van de lage olieprijzen dan bijvoorbeeld Saoedi-Arabië. Maar dat laatste land wil de oliekraan absoluut niet dichtdraaien. En het heeft binnen de Opec toch echt de zwaarste stem.”

 

Saoedi-Arabië zet concurrent VS onder druk

De reden dat Saoedi-Arabië weigert te tornen aan de olieproductie is simpel: het probeert de Amerikaanse concurrentie te breken. De schaliegasproductie in de Verenigde Staten is de ­Saoedi’s een doorn in het oog en kost ze veel geld. Door de olie tegen lage prijzen volop op de markt te brengen, wil Saoedi-Arabië de Verenigde Staten flink onder druk zetten. Dat zorgde recentelijk voor een eerste dip in de Amerikaanse productiestijging. Maar van een structurele dip is zeker geen sprake.

Verdere daling is mogelijk

Het olieaanbod wordt voorlopig dus niet kleiner. Zeker niet omdat in Opec-brandhaarden als Libië en Irak nog steeds gewoon olie geproduceerd wordt. En de olieproducerende landen die niet in de Opec zitten, hebben hun producties zelfs opgevoerd. In zo’n markt met ook weinig vraag kan de olieprijs zeker nog verder zakken.

Euro iets minder zwak

Lange tijd had Europa wel het nadeel van een zeer zwakke euro. Hierdoor was de olie – die in dollars wordt afgerekend – alsnog relatief duur. De laatste twee maanden krabbelde de euro enigszins op. Op 1 april stond de munt nog gelijk aan 1,08 dollar en 1 juni was dit 1,12 dollar. Een voorzichtig gunstige ontwikkeling. Al staat daartegenover dat de Europese economieën aangetrokken zijn. En dat betekent dat meer energie – en dus ook olie – nodig is. Het verklaart mede waarom de olieprijsstijging in april groter was dan de prijsdaling in mei/begin juni. Want ook dat heeft invloed.

Of registreer je om te kunnen reageren.