AH en Jumbo pakken middelengebruik aan - Foto: ANP AkkerbouwNieuws

AH en Jumbo pakken middelengebruik aan

Albert Heijn en Jumbo willen het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de teelt van aardappelen, groente en fruit aanpakken. Ze verplichten Nederlandse telers vanaf 2019 Milieukeur-gecertificeerd te zijn en zetten in op meer biologisch en meer Nederlands product.

Albert Heijn maakte afspraken met Natuur en Milieu, Jumbo met Greenpeace. Samen zijn Albert Heijn en Jumbo goed voor circa 55% marktaandeel in Nederland. De ketens lagen onder meer in radiospotjes onder vuur van NGO’s vanwege hun ‘bijdrage’ aan bijensterfte.

Meer biologisch

Albert Heijn wil de 28 pesticiden die het meest schadelijk zijn voor dier en milieu vóór 2019 uitfaseren. Ook vergroot de keten het aanbod biologische producten. Met bijna 1.500 producten is Albert Heijn in Nederland al leidend in de afzet van biologische producten.

Het aandeel biologisch in het schap wordt vergroot voor aardappelen, fruit, uien en andere groenten. Jumbo zegt het aandeel biologische producten te willen verdubbelen tot verdriedubbelen ten opzichte van de huidige afzet.

Meer Nederlandse inkoop

Daarnaast streeft Albert Heijn naar zoveel mogelijk inkoop uit Nederland en de Nederlandse grensstreek, om daarmee de transportkilometers te verlagen.

Daarbij belooft de keten lange termijn inkoopcontracten en schrapt de keten een aantal gangbare producten.

Jumbo wil, om investeringen in duurzamere productie mogelijk te maken, telers steunen met langetermijnafspraken en een daarbij horende inkoopprijs.

Beheer
WP Admin