Akkerbouw

Nieuws 542 x bekeken laatste update:11 apr 2016

Lamb Weston presteert sterk

Lamb Weston heeft moederbedrijf ConAgra aan sterke kwartaalcijfers geholpen. De producent van aardappelproducten verkocht zowel meer op de Amerikaanse thuismarkt als internationaal.

De internationale groei was extra hoog omdat de export naar Aziatische markten vorig jaar werd bemoeilijkt door een staking in de havens aan de Amerikaanse Westkust.

De 'commercial foods business', grotendeels Lamb Weston, zag de omzet het afgelopen kwartaal met 6,1% groeien tot 1,07 miljard dollar (€939 miljoen). De operationele winst steeg 21% tot omgerekend €153 miljoen. Het betreft de winst voor rente en belastingen. Het bedrijf verkocht meer frites, maar ook meer smaakstoffen en bakkerij-ingrediënten.

Divisie merkproduct consument realiseert minder omzet

De tweede divisie die merkproducten gericht op consumenten maakt, presteerde een stuk minder goed. De omzet daalde met 2% tot omgerekend €1,67 miljard, deels was de daling toe te schrijven aan een 4% lager verkoopvolume. De divisie boekte wel 10% meer winst. Pijnlijk, want ConAgra zette juist vol in op de verkoop van merkproducten. Het bedrijf wil ook vóór de herfst Lamb Weston verkopen. In februari nam het al afscheid van zijn fabrieken die voor huismerken produceren.

Of registreer je om te kunnen reageren.