Boerenblog

13226 x bekeken 43 reacties

Boer op trekker is bijna geschiedenis

Vorige week denderde een Fendt 936 Vario met weedseeker-spuit met een snelheid van 16 kilometer per uur zónder chauffeur over mijn percelen.

Na jaren zoeken naar bedrijven die een volledig automatische trekker kunnen leveren, vertelde een kennis mij dat in Andelst in de Betuwe een club jonge technici zit die mogelijk zoiets kunnen maken. Volgens hem zoeken deze mensen net zo lang naar een oplossing tot het probleem verholpen is. En als ze tegen een groot probleem aanlopen, duurt het alleen wat langer voordat het is opgelost.

Trekkercombi bespaart ruim 90 procent aan middelen
Enkele dagen later zat ik bij de techneuten op kantoor om mijn wensen omtrent een volledig automatische trekker kenbaar te maken. Hun antwoord was kort maar krachtig: 'Yep, dat kunnen wij'. Mijn volgende vraag was wat het zou gaan kosten en wanneer ze het in Australië konden leveren? Hun antwoord: 'Minder dan €100.000 en binnen drie maanden komen we het in Australië opbouwen'.

Zodoende denderde vorige week een Fendt 936 Vario met een weedseeker-spuit met een snelheid van 16 kilometer per uur zonder chauffeur over de percelen. Op het einde van het 2,5 kilometer lange perceel verlaagde de combinatie netjes de snelheid tot de ingestelde 5 kilometer per uur, nam rustig de bocht en was weldra weer op snelheid. Ondertussen werd alleen gespoten waar onkruid stond, zodat we meer dan 90 procent van de middelen spaarden. Onder het genot van een kop koffie bekeken we vanuit de kantine alles op een afstand. Dat gaf veel voldoening.

Eerst trekker programmeren, dan perceel onbemand bewerken
Het te behandelen perceel moet een keer in kaart gebracht worden. Dit gebeurt door een keer rondom het perceel te rijden, zodat de 'ghost'-trekker straks weet waar zijn grenzen zijn. Als er obstakels binnen het perceel zijn, zoals elektriciteitspalen, gebouwen of bosjes, moet hij daar eenmaal omheen rijden Zo weet de onbemande trekker waar hij niet mag komen.

Hierna voer je als gebruiker de werkbreedte in, de te rijden snelheden, het motortoerental, waar de werktuigen in- en uitgeschakeld moeten worden et cetera. Daarna berekent het programma de te volgen route. Het is een zeer vernuftig programma. Als er een obstakel is, rekent het uit naar welke kant de onbemande trekker moet uitwijken. En bij een groot obstakel moet de trekker soms eerst terugrijden. Daarna stap je van de trekker af en met de afstandsbediening druk je op 'Go'. Je hoeft pas terug te komen als er een sms-bericht op de telefoon is dat er een storing is of dat het perceel klaar is. Overigens zijn andere bewerkingen dan spuiten ook al uit te voeren zonder man op de trekker.

Beveiliging zorgt dat trekker niet op buurmans perceel terechtkomt
Door allerlei beveiligingen is het praktisch uitgesloten dat de ghost-trekker terug te vinden is op het land bij je buurman, of erger in een sloot of op de openbare weg. De beveiliging laat de trekker onmiddellijk stoppen en blokkeert het op afstand starten indien hij niet precies boven de gecalculeerde rijweg ( tramlijn) staat. Tja, ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Laatste reacties

  • veldzicht

    Heeft toch wel een hoog gehalte stofzuiger, gazonmaaierrobot,leuk bedacht in de practijk werkt het voor geen meter.

  • pinkeltje


    Die maairobots doen het anders aardig goed. Is allemaal een kwestie van (ontwikkelings-)tijd. Hoewel er in NL naar mijn inschatting voorlopig nog wel een chauffeur op zal zitten.

  • G.Kurstjens


    Wat werkt in de praktijk dan niet voor geen meter?  Het werkte zelfs voor vele kilometers.

  • veldzicht

    Oke @G.Kurstjens,misschien heb je gelijk in Australie waar vele honderden HA aan een liggen maar hier in NL. met zij veel kleinere bedrijven en vooral percelen dat je vaak de weg op moet zie ik het nog niet gebeuren.om zo,n trekker weg te brengen en een paar uur later moet je hem weer ophalen dat schiet ook niet op.

  • Klomp

    mooi stukje techniek, Ben wel benieud hoe de meeste boeren hierop reageren want ze zijn bijna allemaal verslaafd aan hun mooie grote trekkers.
    En ze doen niet liever dan er de hele dag op zitten.
    Maar dat dit er aan zit te komen dat is zeker. 

  • somporn

    Veldzicht,klopt allemaal niks waard,met de hand melken is ook veel beter en ach zo een trekker is ook niets,met paard en wagen of liever nog met een os.
    Dat je een computer hebt ipv rooksignalen?
    Met de tijd meegaan is beter!
    De trekker is er voor het werk en niet om de buurman de ogen uit te steken.

  • jan10


    Prachtige techniek. Binnen 10 jaar algemeen in gebruik,als je tenminste groot genoeg bent!!

    Ik ben alleen benieuwt hoe het gaat met een mechanich mankement zoals een boomdeel wat breekt of een lekke band e.d.

  • Kurtis

    duidelijk dat het deze kant opgaat , en voor hobby hebben we dan een oude fordsonmajor zonder cabine uit 1960 om op het erf om te spelen .Terwijl je Fendt met cabine het onbemande werk doet.
    Gezelliger wordt het niet , hier in western  Canada woont ook bijna geen boer meer op het platteland.
    De drone neemt de rest van het werk over , technish gezien kan je dus 'boeren' aan de andere kant van de wereld.
    Op het einde van het jaar betaal je techno bedrijven en montsanto etc de royalties en wat overschiet op het eind van het jaar noemen we winst.
    goodluck.

  • Arianus

    Vraag je je toch af waarom zo'n GPS systeem al gauw richting de 20.000 euro loopt en dat dit nog niet eens 100.000 kost.... 


  • agratax2

    Het is een prachtstuk techniek. Alleen jammer dat de mensheid op deze wijze voor zijn eten moet zorgen. Het maakt het werk voor de techneut aantrekkelijker, maar de sociale structuur van het platteland zal er nog verder door verschralen. vanmorgen las ik nog even een facebook stukje over de zelfrijende chauffeur loze vrachtwagens in Amerika. Voor Amerika betekende dat vele miljoenen werkelozen in nagenoeg alle staten waar meer truckdrivers zijn dan boeren op het platteland. krijgen deze staten ook nog een chauffeur loze landbouw is de werkeloosheid voor je het weet in de buitengebieden opgelopen tegen de 100 %. Is dit wat we willen, geen werk en een robot die de sociale uitkering verdient voor ons??
     Volgens Cruijff ;'Alle voordeel heb zijn nadeel'

  • masmas

    mijn ontspanning als landbouwer is met de trekker rijden.  al geven ze het me gratis, ik moet het niet.

  • agri2

    @agrartax. Die chauffeurloze vrachtwagens komen hier ook, om te beginnen op gemakkelijke ritjes van de ene containerterminal naar de andere over een soort electronisch geregelde snelweg. Als niemand nog chauffeur wil worden of op het platteland wil wonen of werken dan krijg je dit soort ontwikkelingen. We krijgen daarna volgens mij inderdaad veel sociale problemen omdat er geen eenvoudig werk meer is, niet iedereen kan of wil manager worden.

  • juul244

    Mooi systeem, ik verwacht dat dit meer gebruikt gaat worden. Hoe zit met met ongelukken, de bestuurder heeft schuld? En is het qua regelgeving ook toegestaan dat er onbemande voertuigen rondrijden? 

  • LUCTOR


    Deze ontwikkeling zal ook doorontwikkeld worden zodat het ook bruikbaar wordt op kleinere percelen, hier in NL worden de percelen ook steeds groter want de schaalvergroting zet ook hier door.Als er over een jaar of 20 nog 5000 melkveehouders zijn in NL valt het mij mee.

    Vroeger werden er speciaal voor het melken mensen aangetrokken nu wordt er met de robot gemolken en zo zal de ontwikkeling doorgaan met het gevolg dat er voor te veel mensen geen passende arbeid meer is daarom zijn we ook niet meer zo ver af van een basis inkomen wat voor velen sociaale verloedering zal betekenen s,morgens opstaan zonder een zinvol bestaan. Of dat de mens tegen die tijd s,morgens opgepikt gaat worden door een ruimte vaartuig om overdag dagbesteding te krijgen op de maan of een andere planeet.

     

  • automaat

    rijd hij ook zelf naar de pomp om te tanken?

  • deer123

    goede ontwikkeling, over enkele jaren hier in nederland gemeengoed, hetzij wel wat kleinere werktuigen

  • ed12345


    Gerrit petje, af we zijn beiden de jongsten niet meer ,en dan zo vooruitziend te werk in een woord fantastisch

  • Mozes

    Weer een stap in de richting van grote maatschappelijke problemen. Vroeger verdween ook veel werk als gevolg van automatisering en mechanisering. Maar dan was elders in de economie wel weer nieuw werk te vinden. We staan nu op het punt dat er geen nieuw werk meer te vinden is voor mensen met een lagere opleiding. Er wordt zoveel eenvoudig uitvoerend werk geautomatiseerd dat voor een groot deel van de samenleving geen werk meer is. 
    Daar komt nog bij dat mensen steeds meer huwen binnen hun eigen niveau. De HBO opgeleide huwt met een HBO opgeleide. Een VMBO opgeleide met een VMBO opgeleide. Het vermogen om hogere opleiding te volgen is erfelijk. Op deze manier ontstaat een klasse maatschappelijke waarbij bij de geboorte al vast staat of iemand een kans heeft op een zinvol bestaan of niet. 

  • Zandboertje

    Nou Mozes, das wel een heel somber.
    Nou Luctor, van grond bijkopen worden de percelen zelden groter, wel meer
    Voordeel van deze technieken is dat je dit ook weer in het heel klein kunt toepassen. Dus kleine en vooral lichte machines die het werk doen. Daar zit een groot voordeel in voor Nederland.

  • G.Kurstjens


    Veel van bovenstaande reacties kan ik begrijpen vanuit Nederlandse omstandigheden.Echter hier in Australie verwacht ik dat over pakweg 10 jaar de meeste boeren wel enkele trekkers  hebben  die ingericht zijn om chauffeurloos eenvoudige werkzaamheden uit te voeren. Ik heb niet het idee dat alle problemen nu al opgelost zijn of dat we de investering binnen twee jaar terugverdienen.  Ik zie wel dat behalve arbeidbesparing, het veel veiliger kan zijn. Dank het speciale logeritme dat de firma Probotiq uit Andels NL ontwikkeld heeft kan ik me niet voorstellen dat de trekker ergen tegenaan kan rijden, Dit gebeurd wel als een chauffeur in slaap valt of op zijn Ipad  bezig is.

     

     

     

     

     

     

      

  • pinkeltje


    Ik heb wel eens gehoord dat de allereerste luchtband ook niet zonder problemen was. En toen de zelfbinders kwamen was er ook al bezorgdheid over de werkgelegenheid. Of de wereld er beter door wordt en of we er gelukkiger van worden is allemaal nog maar de vraag maar het heeft in ieder geval nog nooit geloond - als het al gelukt zou zijn - om een technische ontwikkeling kunstmatig voor goed en voor eeuwig tegen te houden wanneer dat een besparing op arbeid oplevert. Bedrijven en ook ook boerenbedrijven zijn helaas pindakaas niet primair in de weer om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden.

  • LUCTOR


    @Zandboertje Ik heb het in mijn#niet over  grondbijkopen maar dat de percelen groter worden dit gebeurt door ruilverkaveling vrijwillige grondruil en ja inderdaad ook door aanliggende percelen bij kopen. #18 Heeft het goed ingeschat wie de oogkleppen eens afdoet en zijn horizon eens wat verlegd dan alleen grond vee mest etc kan het zien dat dit proces al gaande is kijk in de dorpen en steden hoeveel mensen uit verveling met een hond loopt en die zitten heus niet allemaal in de nachtdienst praat eens met mensen uit de hulpverlening uit welk milieu hun clienten komen voor99%uit sociaal en maatschappelijk achter gestelde gezinnen deze achterstand is voor een groot deel te wijten aan het opleidings niveau en dat dit soort mensen geen baan vind en dit gegeven wordt op de volgende generatie door gegeven.

  • boerke brabant

    Begin 1900 hadden we geen tractoren, geen melkrobots, en vooral heel veel handwerk. Maar ook erg veel werkeloosheid. Het is een misvatting dat automatisering tot minder arbeidsplaatsen leidt. Voorbeelden voldoende die dit aangeven

  • BrabantsBoerenverstand

    Bij ons in de buurt zitten verschillende loonwerkers, normaal verdelen wij het werk waarbij we wel kijken naar kwaliteit, verwijtbare fouten worden afgestraft met minder opdrachten, simpel. Nu zijn er meerdere die investeren in GPS voor zaaien, spuiten en bemesten. Eén daarvan heeft zijn zaaitrekker zo niet uitgerust dat deze ook automatisch rijdt, de chauffeur blijft erop maar is constant met de zaaikwaliteit bezig, dus een voordeel. Daarnaast zijn de rijen altijd recht, er zijn maar weinig loonwerkers die dat altijd goed doen, en de overlap is verdwenen, dus geen planten meer die elkaar verdringen. Ideaal, hij mag voortaan al het zaaiwerk doen, en de eerste die dadelijk opbrengst meting op zijn combijn of rooimachine krijgt daarvoor de opdrachten. We hebben zelf al kaarten waarbij we de grondsoort, slechte of natte plekken en andere aandachtsgebieden intekenen, dan kunnen we precies gaan kijken wat waar nodig is.

  • agro1


    veel folkloristisch geneuzel. leve de vooruitgang, ik ben zo blij, dat ik nu leef en werk en niet in de ot-en-sien-tijd. uit overlevering weet ik dat ook de jaren 50-70 geen onverdeelde vreugde brachten. lang leve de vooruitgang, het mooiste dat er is!!!!

  • Peterrrs

    Natuurlijk zal automatisering van trekkerwerk (en chauffeurswerk) grote verschuivingen geven. Maar als ik zie hoeveel Polen, Roemenen en Bulgaren worden binnen gehaald voor werk waar Nederlanders gewoon geen zin in hebben zie ik het probleem niet zo van minder eenvoudig werk.
    En voor wie trekkerwerk als hobby of ontspanning ziet: niemand verbied je om op een trekker te gaan zitten. Er zitten ook nog genoeg mensen op paarden...

  • G.Kurstjens


     

     

    In het begin van vorige eeuw waren er honderden handige dorp smeden die auto en tractoren bouwde, mooi ambachtelijk werk. Totdat Ford met een lopende band goedkopere auto en tractoren bouwde, echter tegenwoordig worden de meeste auto’s door robots gebouwd en is Ford automobielen in de problemen.

    GPS besturing op trekkers was een grote stap voorwaarts, volautomatisch trekkers zonder chauffeur is de volgende stap naar precisie landbouw. De techniek om op de cm nauwkeurig en met minder bestrijdingsmiddelen te werken is er, echter nog niet economisch omdat het te arbeidsintensief is. Een volautomatische trekker is een tussenstap naar volledig robotisering van de landbouw. Ik zal het vermoedelijk niet meemaken, echter mensen onder de 30 zien natuurlijk de huidige trekkers over 50 jaar in het museum en amper een persoon op het land, hetzelfde als nu in de nieuwe autofabriek, daar is ook amper een persoon aan de lopende band.

      

     

  • jan007

    Moet er niet aandenken om ons werk zonder de hulp van techniek ui te voeren.

  • veldzicht

    wat is er moeilijk aan om zonder techniek ui te voeren.

  • koestal

    t,was lekker op de trekker,nu maar achter de laptop

  • opaklompen


    De vooruitgang is niet tegen te houden. Maar je moet zelf toch nog in ogenschouw nemen hoe de gewassen er bij staan? Er gaat niets boven het zelf zien en doen, anders kun je beter geen boer zijn. Je moet de grond ruiken en voelen. Niet alles overlaten aan een robot. De echte boer is een natuurmens.
    Dr.Fop I. Brouwer zei vroeger: ,,Al wat leeft en groeit en ons altijd weer boeit.'

  • ThieuBerkers

    Gerrit proficiat met dit mooie resultaat! Probotiq ook proficiat met deze volgende stap naar het onbemande rijden in de landbouw! Ik heb er met Farmertronics ook volledig op ingezet. Zie dit artikel in Trekker: http://www.trekkermagazine.nl/Home/Blogs/2015/2/Nederlandse-trekkerfabriek-1698734W/

  • G.Kurstjens


    Thieu, bedankt voor de positive reacties, trouwens ook bedankt voor de andere positive reacties. Waterstof voor brandstof lijkt mij ook een goed idee. Hier in Australie had een  boer een waterstof motor ontwikkeld, echter toen dit liep is het (de patenten?) door een oliemaatschappy opgekocht, en einde van verhaal.  

  • Mels

    @Gerrit Kustjens. Er liggen zo nog meer patenten in de kluizen van de verkeerden. Auto's schijnen enorm verl zuiniger te kunnen maar ook die uitvinding ligt in een oliekluis en zo nog meer. Het grote geld incluus de overheden met hun belastingen op brandstoffen hebben uiteraard geen enkel belang bij halvering van het gebruik van brandstof al doet hun politiek onder het mom van milieu anders geloven. Helaas....

  • geen boer

    @34 sorry, dat is een broodje-aap verhaal wat te pas en te onpas op de internetz opduikt.
    Een waterstofmotor kan op zich prima, maar het probleem is dat de waterstof gemaakt moet worden en dit momenteel te veel energie kost. Het is meer een energiedrager dan een energiebron. Per saldo hebben we er momenteel nog niks aan.

  • pinkeltje


    Broodje aap schijnt ook te bestaan.

  • ThieuBerkers

    @ geen boer ook jouw theorie is een broodje aap verhaal. Bij elektrolyse wordt (groene) electriciteit gebruikt om waterstofgas en zuurstof vanuit zuiver water te splitsen. Het waterstofgas wordt daarna gecomprimeerd opgeslagen. Dit gehele proces kent een rendement van ongeveer 80%. Daarna kan weer electriciteit worden gegenereerd in een brandstofcel waarbij het zuurstof en waterstof weer samen komen en weer water vormen. Deze omzetting kent weer een rendement van 50%, de helft van de energie gaat verloren in warmte. In totaal kom je dus op een rendement van (0,8 x 0,5 = 0,4) 40% wat vergelijkbaar is met het rendement van een dieselmotor.

  • aqwzsx12

    en bij ons belgen land beloven ze al 15 j 150000 jobs bij te maken: dit moet kunnen: contoleur boven taxateur boven ambetanteneur vanop nen trakteur.

  • pinkeltje


     

    Verschil is dan in ieder geval wel dat diesel niet eindeloos uit de grond zal blijven komen terwijl zon en wind er voorlopig nog niet mee ophouden. Maar dat het allemaal niet zo simpel is dat weten we al langer. En zolang er nog olie, gas en kolen uit de grond komen is dat al gauw erg aantrekkelijk. Wie het principe hanteert dat het zijn tijd wel zal duren zou ik adviseren gewoon lekker door te gaan met het opstoken van de fossiele brandstoffen. Het zal onze tijd inderdaad wel duren.

  • The Hulk

    Voor grote percelen en ik spreek boven de 10 ha en liefst groter dan 20 ha (met minstens een voor boven de 500 meter) is dit een oplossing voor eenvoudige bewerkingen als deze , ik zie nog niet snel hier een 6 of 8 schaar half gedragen ploeg achter hangen, het oog van de chauffeur telt ook nog mee. Lijkt mij ook enkel voor getrokken werktuigen handig , en die boeren ook in Belgie maar alles gedragen kopen en ze weten niet eens het gemak van een getrokken machine zoals een stoppelcultivator , cultivator zaaibedcompactor, zaaimachine enz. MVg, Patrick feliers

  • Wielmoer

    Nu maar hopen dat roundup blijft toegelaten. Uit de discussie van afgelopen week blijkt wel dat bepaalde politici geen verstand van spuiten in de praktijk hebben...

  • mottonbird

    En robot met de hak in z,n handen 24 uur/dag  !  Wielmoer   even die jongens uit de  B
    etuwe vragen .  

  • agro1


    toen de maaidorser in can en us kwam, zou het hier noooit gaan, geen goed klimaat, andere rassen, te kleine percelen enz, enz. zo zal het ook in dit geval gaan, alleen in veeel kortere tijd. robot met hak in de hand?? misplaatste nostalgie naar 1950??? de oplossingen zullen intelligenter zijn.

Laad alle reacties (39)

Of registreer je om te kunnen reageren.