AlgemeenNieuws

Zuivel scoort in top 5 WK Oranje omzetstijging

Amstelveen – Zuivelproducten scoren goed in de top 5 van extra supermarktomzet door het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. Mona Oranjepudding, Pringles Hup Holland Hup, Campina Oranjevla, Lay’s Aioli Olé, en Mini Babybel rood waren afgelopen week de top-oranjeproducten.

De extra supermarktomzet door het WK ligt inmiddels op €21 miljoen, dat is al evenveel als tijdens het EK Voetbal van 2012. Dat blijkt uit de ‘Oranje Food Monitor’ van marktonderzoeksbureau GFK Panel Services.

GFK heeft een vast pakket van foodproducten samengesteld die zijn gerelateerd aan Oranje. Daarmee wordt de oranjekoorts gevolgd zolang het Nederlands elftal in de race is. In het mandje staan behalve de producten uit de top 5 ook de onvermijdelijke oranje tompoucen, bier en bitterballen voor zover in supermarkten verkrijgbaar. Tot deze week hebben 957.000 huishoudens een product uit het oranjemandje gekocht. Tijdens Koningsdag waren dat er 1,1 miljoen. Vooral welgestelde gezinnen kopen dit soort producten. Voor dit WK is de prognose voor de extra supermarktomzet €50 miljoen als de halve finale wordt gehaald. Dat is evenveel als tijdens het WK 2010, toen kwam de uiteindelijke extra omzet uit op €72 miljoen.

In Nederland hebben 12,5 procent van de huishoudens een of meer oranjeproducten gekocht. In Drenthe en Noord-Holland is dat het hoogst met 15,5 en 14,4 procent. In Overijssel en Friesland is het percentage het laagst met respectievelijk 9,1 en 10,2 procent.

Beheer
WP Admin