Het bedrijf van Joost van Strien en Christiaan Feickens van Zonnegoed is uitgeroepen tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2022. - Foto: Koos Groenewold AlgemeenNieuws

‘No Shit’-akkerbouwers Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2022

Het vegan-gecertificeerde akkerbouwbedrijf Zonnegoed uit Ens (Flevoland) is uitgeroepen tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2022. De ‘No Shit’-akkerbouwers ontving in De Basiliek in Veenendaal een cheque ter waarde van €12.500.

In het juryrapport wordt Zonnegoed omschreven als een uniek concept met een kringloopgedachte zonder dieren. Bij Joost van Strien en Christiaan Feickens is er geen gebrek aan visie en doorzettingskracht. Hun biologisch-dynamisch bedrijf Zonnegoed is het eerste vegan akkerbouwbedrijf in Nederland. Het concept is erg toekomstgericht.

Anderen inspireren

De veganistische akkerbouwers Joost van Strien en Christiaan Feickens hebben bewust gekozen voor een bedrijfsvoering zonder dierlijke mest. Ze halen alle stikstof op het bedrijf uit compost en binden stikstof in de bodem door de teelt van vlinderbloemigen. De belangrijkste reden voor die keuze is volgens de ondernemers dat er vaak residuen van gewasbeschermingsmiddelen in de aangevoerde dierlijke mest zitten. Ze willen ‘no shit’ op hun bedrijf. Dat bedoelen ze dus in de letterlijke zin van het woord, maar ook geen ‘chemische zooi’. Maar ook hebben de ondernemers ethische bezwaren bij de veehouderij, ze verwachten dat de plantaardige sector meer toekomst heeft.

Joost van Strien hoopt vooral dat de titel ook anderen zal inspireren om op zijn manier te gaan boeren. “Als wij de enige blijven, is het een druppel op een gloeiende planeet,” zei hij vlak na de uitreiking. Bij de prijs hoort een bedrag van € 12.500, de ondernemers hadden er nog niet eens aan gedacht wat ze met dat geld gaan doen.

Focus op de bodem

De focus ligt bij Zonnegoed op de bodem, de basis voor productie. In een uitgekiend bouwplan met luzerne en grasklaver als natuurlijke stikstofbinders zoeken de akkerbouwers naar een balans. Een voedselbos dient als trekpleister voor vogels en insecten, en moet door de centrale ligging de ziektedruk verminderen.

De jury ziet dat Zonnegoed zich laat inspireren, en uitdagend innovatief is. Het bedrijf werkt al 15 jaar met onbereden teeltbedden. Van Strien ontwikkelt met collega’s eigen machines. In de steigers staat een hybride trekker. Sinds 2015 past het bedrijf niet-kerende grondbewerking toe. Over vijf jaar hoopt Van Strien met hun vegan geteelde groente onder het merk No Shit een prominente rol in het winkelschap te spelen.

Publieksprijs

In de ogen van het publiek is Vers Vleesboerderij Savelkouls uit Den Bosch (Noord-Brabant) de winnaar. Vers Vleesboerderij Savelkouls heeft een cheque van € 2.500 ontvangen. Het bedrijf kreeg 33% van de stemmen.

Henri en Jolanda Savelkouls hebben de volledige varkensketen op het eigen bedrijf. Ze slachten hun varkens zelf en verwerken het vlees tot allerlei producten, die ze in een eigen winkel verkopen. Ze hebben de afgelopen tijd ook bij hun klanten en social-mediakring gevraagd op hen te stemmen. En met succes, dochter Lieke Savelkouls bedankt iedereen die gestemd heeft op hun bedrijf.

Van der Tak feliciteert de varkensboer dat ze het lef hebben om, ondanks het feit dat vlees af en toe in het beklaagdenhokje wordt geduwd, het verhaal van hun product vertellen.

De andere genomineerden voor de prijzen waren:

  • De Zeekraal: Gerben en Jolanda Bakker, schapenhouders met zuivelboerderij in Oosterend (Fr.).

  • Beemster Valery: Bram, Willem en Cees Francis, akkerbouwbedrijf in Noordbeemster (N.-H.).

  • Kievit: Sebastiaan Bos, Kievit biologische groentepakketten en tuinbouw in Katwijk (Z.-H.).

Winnaar 2020 in het zonnetje gezet

De vorige winnaar, tuinder Rob Baan werd aan het begin van de uitreiking nog even in het zonnetje gezet door Helga van Leur. Hij won in 2020 namelijk de titel van Agrarisch Ondernemer, maar vanwege de coronamaatregelen kon zijn winst toen niet zo groots gevierd worden.

2020 en ook 2021 waren voor Baan, die vooral aan de horeca levert, een pittige periode, het bedrijf liep zo’n € 18 miljoen omzet mis. Desalniettemin blijft hij enthousiast in het ondernemerschap, en verwacht de komende twee jaar het verlies weer goed te maken. Hij blijft zichzelf als duurzaam ondernemer in de kijker spelen. Dat zouden boeren sowieso vaker moeten doen, vindt Baan. “We zijn als sector, als voedingsmakers veel te bescheiden.”

Dit is de 26ste editie van de verkiezing Agrarisch Ondernemer van het Jaar. De verkiezing is een initiatief van Boerderij, Groenten & Fruit, Pluimveehouderij en Food & Agribusiness. De verkiezing wordt georganiseerd in samenwerking met de partners ABN AMRO, Nationale Nederlanden, De Heus en Hardeman Veenendaal.

Boerderij, Food&Agribusiness, Groenten&Fruit en Pluimveehouderij gaan in de verkiezing van Agrarisch Ondernemer van het jaar op zoek naar de beste agrarisch ondernemer: de meest prestigieuze ondernemersprijs in de agrarische sector.