‘Wiersma legt de rode loper uit voor Johan Vollenbroek’

Johan Vollenbroek kondigt aan wekelijks stikstofzaken te starten. Minister Wiersma probeert boeren te helpen, maar bereikt weinig. Vergaderboer ziet een rode loper voor Vollenbroek.

Johan Vollenbroek in de rechtbank van Den Haag bij de uitspraak over de natuurvergunning van Schiphol. Hij voert regelmatig rechtszaken over stikstof tegen overheden. Foto: ANP

Johan Vollenbroek in de rechtbank van Den Haag bij de uitspraak over de natuurvergunning van Schiphol. Hij voert regelmatig rechtszaken over stikstof tegen overheden. Foto: ANP


Koude rillingen. Die krijg ik van Johan Vollenbroek. Met een blij gezicht zegt hij dat hij elke week tien stikstofzaken per provincie tegen boeren zal opstarten. Daarmee kondigde hij de ondergang van vele boerenbedrijven aan. Erik Luiten van Agractie vroeg in een tweegesprek met Vollenbroek voor de radio terecht: “Ik vraag me af waar het morele kompas van u is gebleven. Boerengezinnen wordt de toekomst ontnomen.“ Daar zit Vollenbroek niet mee: ”De natuur heeft geen stem en daarom doe ik dit.” Hij wil de stikstofuitstoot halveren en dat betekent dat boeren moeten verdwijnen. Via verplichte uitkoop. “Dat doet minister Wiersma van BBB niet en daarom moet de rechter maar een oordeel geven”, glundert Vollenbroek.

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.


P.C. B
24 jun 2025

dat de natuur geen stem heeft daarom zet hij heel nederland op slot. de laatste 25 jaar is de veestapel 25% verminderd. de ganzenpopulatie is in die periode geexplodeerd en schijten de stikstof precies op die gevoelige natuur. heb het nog niet over die vraatschade die ze ook daar aan richten. waarom blijft die man de agrarische bevolking discrimineren, waarom gaat hij niet ganzen bestrijden voor het/zijn natuurbehoud??????

P.C. B
24 jun 2025

dat de natuur geen stem heeft daarom zet hij heel nederland op slot. de laatste 25 jaar is de veestapel 25% verminderd. de ganzenpopulatie is in die periode geexplodeerd en schijten de stikstof precies op die gevoelige natuur. heb het nog niet over die vraatschade die ze ook daar aan richten. waarom blijft die man de agrarische bevolking discrimineren, waarom gaat hij niet ganzen bestrijden voor het/zijn natuurbehoud??????

Evert B
24 jun 2025

In de geest van volkert. uitlaatgassen vliegtuigen gaan plantjes aan dood, niet aan stikstof maar de wet is de wet.triest dat in nederland we in een zo dicht bevolkt landje de regels zoveel extreem zwaarder (0,005) hebben staan als in de rest van europa en dat politiek er niets aan lijkt te doen. niet in nederland , niet in europa. Nog effe zo door en rechts extremisme is geboren. politiekBREED luister en handel !! Er komen ongelukken van deze man die zo extremistisch is, maar wel de wet aan zijn kant lijkt te hebben. Er lijkt maar 1 doel te zijn en dat is niet het behoud van natuur.

Evert B
24 jun 2025

In de geest van volkert. uitlaatgassen vliegtuigen gaan plantjes aan dood, niet aan stikstof maar de wet is de wet.triest dat in nederland we in een zo dicht bevolkt landje de regels zoveel extreem zwaarder (0,005) hebben staan als in de rest van europa en dat politiek er niets aan lijkt te doen. niet in nederland , niet in europa. Nog effe zo door en rechts extremisme is geboren. politiekBREED luister en handel !! Er komen ongelukken van deze man die zo extremistisch is, maar wel de wet aan zijn kant lijkt te hebben. Er lijkt maar 1 doel te zijn en dat is niet het behoud van natuur.

John A
23 jun 2025

Voor wat Johan Vollenbroek betreft geldt; Don't shoot the messenger.Het zijn de opeenvolgende regeringen zélf die afspraken jegens natuurbehoud hebben gemaakt en deze vervolgens niet nakomen, én de afspraken naar de boeren niet nakomen (pasmelders), en daarmee dus zélf de oorzaak van de chaos zijn en niet MOB.Bovendien is het voor de boeren geen uitweg om regels op te rekken teneinde de agroindustrie in de benen te houden. Een omvorming van het landbouwsysteem naar veel minder input en meer ecosystemen met een bijbehorend goede prijsvorming zou heel veel boeren vooruit helpen. Laat de minister dáár haar goede geld aan besteden ipv aanprijzen van een Lely Sphere waarbij de boer nog verder het moeras in geraakt .

John A
23 jun 2025

Voor wat Johan Vollenbroek betreft geldt; Don't shoot the messenger.Het zijn de opeenvolgende regeringen zélf die afspraken jegens natuurbehoud hebben gemaakt en deze vervolgens niet nakomen, én de afspraken naar de boeren niet nakomen (pasmelders), en daarmee dus zélf de oorzaak van de chaos zijn en niet MOB.Bovendien is het voor de boeren geen uitweg om regels op te rekken teneinde de agroindustrie in de benen te houden. Een omvorming van het landbouwsysteem naar veel minder input en meer ecosystemen met een bijbehorend goede prijsvorming zou heel veel boeren vooruit helpen. Laat de minister dáár haar goede geld aan besteden ipv aanprijzen van een Lely Sphere waarbij de boer nog verder het moeras in geraakt .

E.J. S
23 jun 2025

Nog een keer zon colum zeggen we uw weekblad op

E.J. S
23 jun 2025

Nog een keer zon colum zeggen we uw weekblad op

anoniem
23 jun 2025

Er zit misschien wel een tijd aan te komen...dat de boeren weer nodig zijn...niet te hopen..maar denk aan oorlog....ik kan geen enkel respect op brengen...voor mensen als Vollenbroek...door overleg en samenwerking..is er vaak meer te bereiken...Dit is gewoon een sector de ,,nek omdraaien "Je zult in deze tijd maar boer zijn..en opvolgers hebben...

anoniem
23 jun 2025

Er zit misschien wel een tijd aan te komen...dat de boeren weer nodig zijn...niet te hopen..maar denk aan oorlog....ik kan geen enkel respect op brengen...voor mensen als Vollenbroek...door overleg en samenwerking..is er vaak meer te bereiken...Dit is gewoon een sector de ,,nek omdraaien "Je zult in deze tijd maar boer zijn..en opvolgers hebben...