Wiersma blijft zoeken naar flexibiliteit die er volgens Kamer niet is

Rapporteurs van de Tweede Kamer zien weinig ruimte als het gaat om flexibiliteit bij de herziening van de nitraatrichtlijn. Demissionair landbouwminister Femke Wiersma blijft hier wel op hameren.

Wiersma nitraatrichtlijn EU

Demissionair landbouwminister Femke Wiersma op werkbezoek. Afbeelding ter illustratie. Foto: Anne van der Woude


Bij de Europese Commissie wordt gewerkt aan de herziening van de nitraatrichtlijn. De nitraatrichtlijn stamt uit 1991 en is erop gericht om vervuiling van water door nitraten uit agrarische bronnen te verminderen en verdere verontreiniging tegen te gaan. De richtlijn wordt momenteel geëvalueerd. Daarbij wordt hoofdzakelijk gekeken naar de effectiviteit en geschiktheid van de richtlijn om de doelen te behalen.

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Daarnaast is er ook oog voor de samenhang van de nitraatrichtlijn met het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), de Kaderrichtlijn Water (KRW) en de kosten van de regeling. Ook wordt gekeken waar de regeling vereenvoudigd kan worden. Aan de hand van de evaluatie zal worden bekeken of de richtlijn moet worden herzien. Deze aanpassing gaat via politieke besluitvorming.

Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Lees meer over


Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.