Wiersma begint nieuwe aanvraag derogatie op korte termijn
Demissionair landbouwminister Femke Wiersma gaat voor het zomerreces een eerste stap zetten voor een nieuwe derogatieaanvraag.

Wiersma dient voor de zomer een nieuw derogatieverzoek in bij de EU. Ook is ze positiever over toelating van renure. Foto: Jan Willem Schouten
Tijdens een debat in de Tweede Kamer zegde ze toe op korte termijn een officieel verzoek in te dienen bij de Europese Commissie om in gesprek te gaan over verruimde mestnormen. Als dit wordt gehonoreerd, verwacht Wiersma dat in september in het Nitraatcomité de eerste presentatie gegeven zal worden.
Wetenschappelijke onderbouwing voor derogatie
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses










Derogatie is geen raar verzoek, derogatie bedrijven hebben laten zien dat het kan.Renure is een geitenpad om van eigen organische mest eigen minerale mest te maken. Het scheelt gesleep, af en aanvoer. Als derogatie wordt bereikt is Renure niet zinnig, dat is alleen een U-bocht om afvoer te voorkomen. Afvoer die door derogatie al wordt beperkt. Dus vooral aangeven dat derogatie kan voorkomen dat een onzinnige route via Renure in het leven moet worden geroepen. Dierlijke mest is prima, waarom zou je die uit elkaar rafelen?