Beyond Meat verkoopt flink minder vleesvervangers
De Amerikaanse fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat zag in het eerste kwartaal van dit jaar een flinke daling in de vraag naar zijn producten. De verkopen gingen met 18% omlaag tot $75,6 miljoen, omgerekend €70,4 miljoen euro. Het nettoverlies bedroeg $54,4 miljoen vergeleken met $59 miljoen in de eerste drie maanden van vorig jaar.
Dit verlies was groter dan marktkenners hadden verwacht. De omzet daalde onder meer omdat klanten zoals McDonald’s en Yum Brands, de eigenaar van fastfoodketens KFC, Taco Bell en Pizza Hut, minder afnamen. Ook moest het bedrijf hogere kortingen geven om zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes te verkopen.
Beyond Meat kampt naast een dalende vraag ook met hogere productie- en grondstoffenkosten. Het in het Californische El Segundo gevestigde bedrijf meldt dat het te maken heeft met een “aanhoudend zwakke vraag in de categorie plantaardig vlees, inflatie, hoge rentetarieven en zorgen over de kans op een recessie”. De fabrikant van vleesvervangers moest vorig jaar verschillende malen zijn omzetverwachting naar beneden bijstellen door een tegenvallende vraag. Ook moesten er banen worden geschrapt. Beyond Meat rekent voor dit jaar op een omzet tussen de $315 en $345 miljoen dollar.
Het in 2009 opgerichte Beyond Meat produceert onder meer vanuit Nederland vleesvervangers voor de Europese markt. Het bedrijf kocht in 2020 een fabriek in Enschede en sloot datzelfde jaar een productiesamenwerking met vleesverwerker Zandbergen in Zoeterwoude.
Bij 76 miljoen verkoop, 54 miljoen verlies. Dus 130 miljoen kosten. Koop je een nephamburger voor 7,60 dan kost die 13,00 om het te maken.