Foto: Herbert Wiggerman AlgemeenNieuws

Stikstofdoelen voor verkeer en industrie, maar duidelijkheid voor boeren is er niet

De verder uitwerking van het stikstofbeleid biedt boeren niet de gewenste duidelijkheid. Belangenbehartigers zijn teleurgesteld dat boeren nog langer moeten wachten tot ze weten waar ze aan toe zijn.

Pas in april kunnen boeren zien of hun bedrijf het stempel ‘piekbelaster’ krijgt. Dan moet er ook groen licht zijn uit Brussel als het gaat om goedkeurig van de plus-opkoopregeling waaraan deze 3.000 bedrijven kunnen meedoen. De uitwerking van de plannen en mogelijkheden voor de piekbelasters laat dus nog even op zich wachten.

LTO Nederland vindt dat, als die regeling wordt gepubliceerd, tegelijk andere opties voor blijvende boeren moeten opengaan. “Het Kabinet is aan de boeren verplicht om hier transparant over te zijn. Een ondernemer moet weten wat de consequenties zijn als hij een bepaald besluit wel of niet neemt,” laat voorzitter Sjaak van der Tak optekenen.

NAJK hamert op opties voor jonge boer

De jonge boeren van NAJK zitten er ongeveer hetzelfde in, ze hameren op opties voor jonge boeren die door willen. Ook deze ondernemers kunnen piekbelasters zijn. Voorzitter Roy Meijer: “Wij gaan niet toestaan dat jonge boeren, die mogelijk piekbelaster zijn, enkel kunnen kiezen voor vrijwillig stoppen”. NAJK stipt ook nog maar eens het legaliseren van de PAS-melders aan, ze verwachten ‘maximale inzet’ van het kabinet om dat te regelen.

Agractie sceptisch

Agractie is sceptisch of de piekbelastersaanpak PAS-melders kan helpen. “Kan de vrijkomende stikstofruimte wel gebruikt worden om PAS-melders te legaliseren? De nieuwste jurisprudentie wijst erop dat dit niet kan,” vraagt Agractie zich af in zijn reactie. En volgens de boerenactiegroep is het onmogelijk om de stikstofdoelen in 2030 te halen: “Kunnen we kort over zijn, gaat niet lukken,” is de constatering.

Meer duidelijkheid

Ook de werkgeversorganisaties willen nog wel wat meer duidelijkheid van de minister krijgen. VNO-NCW en MKB Nederland willen weten hoeveel van de vrijgekomen stikstofruimte gebruikt kan worden voor de bouw van nieuwe woningen en infrastructuur, maar ook voor bijvoorbeeld schone fabrieken.

Die duidelijkheid is nodig omdat het cruciaal is voor de energietransitie en de economie dat de vergunningverlening weer op gang kan komen, na al 3,5 jaar stilstand, menen VNO-NCW en MKB-Nederland. De ondernemersorganisaties kwamen eerder samen met boeren, bouwbedrijven en natuurorganisaties met een eigen stikstofplan, waarbij voldoende ruimte voor economische ontwikkeling belangrijk is, naast ruimte voor natuur en voor zogeheten PAS-melders. Dat zijn boeren die vrijgesteld waren van een vergunning voor de uitstoot van stikstof, maar na een uitspraak van de rechter alsnog een vergunning moeten hebben.

Lees meer over het stikstofbeleid

Reacties

  1. Hoe is het mogelijk dat het kabinet ook maar denkt dat ze op deze weg kunnen doorgaan. In navolging van wat Stikstofclaim altijd al heeft gezegd, is het ministerie ZELF ook tot de conclusie gekomen dat de KDW’s nog niet worden gehaald als de hele landbouw verdwenen is. Ze worden OOK niet gehaald als Nederland leeg is. Bewijs van absurde regelgeving. Ze hebben altijd gedacht dat het altijd een wapen tegen de boeren te hebben maar ALLES staat op het spel. Wie verzint het ook om ALLES op te hangen aan KDW’s? Er zijn 300 actoren waarop natuur wordt beoordeeld! Er is echt maar 1 weg: de KDW’s uit de wet en realistische doelen voor de Natura 2000. Omdat de N gebieden voor een groot deel al in goede staat zijn dan kan ook een drempelwaarde gehanteerd worden en is bouw en de PAS melders met zeer kleine uitstoot ook geregeld.

  2. Als de industrie en de bouw en de infrastructuur gratis stikstof wil van de landbouw zijn we behoorlijk op de verkeerde weg! Maar ja dit wisten we als boeren al lang, de boeren veel stikstof leveren zo goedkoop mogelijk voor de overheid die ze dan mooi via een stikstofbank kunnen uitdelen aan andere sectoren!

  3. allemaal moeten we voldoen aan de stikstofmaatregel, dan ook allemaal dus ook het vliegverkeer, scheepvaart en de uitbreiding van industrie en huizen wat het laatste betreft ,immers alles moet verwarmd worden. wat weer extra stikstofuitstoot geeft…..

  4. Als je ziet wat asml allemaal bouwt, kun je niet zeggen dat de bouw stil ligt. Waar asml de rechten vandaan haalt is voor mij een vraagteken.

Beheer
WP Admin