Foto: Herbert Wiggerman BoerenlevenAchtergrond

Smachten naar normaal agrarisch onderwijs

De ene school kiest voor meer online, de ander voor meer lessen buiten vanwege corona. ‘Behelpen’.

Onderwijs met een flinke dosis praktijk er in heeft het moeilijk nu door het coronavirus veel stagebedrijven gesloten zijn of op halve kracht draaien. De landbouw is een uitzondering, stageplaatsen bij veehouders of akkerbouwbedrijven, zijn amper een probleem. “Ik heb nog geen een bedrijf dat heeft afgezegd”, zegt Roland van Bekhoven, teamleider bij Helicon Opleidingen in Boxtel. Dat zit hem er in dat het werk in de landbouw niet stil is komen te liggen. Er wordt gewoon gemolken, gevoerd, geïnsemineerd, afgeleverd en geslacht en daardoor is er ruimte voor stagiaires gebleven. “We zijn voor ons onderwijs heel afhankelijk van die bedrijven, maar dankzij hun welwillendheid lukt het nog steeds om het allemaal rond te krijgen”, aldus Van Bekhoven.

Algehele lockdown

Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets veranderd is. Stages gaan weliswaar door maar vóór de zomer, tijdens de algehele lockdown, vond de begeleiding ervan online plaats. En ook nu is dat nog deels het geval. “Alleen de eerstejaars bezoeken we persoonlijk, voor hen is alles nog nieuw, het is extra belangrijk dat je er dan ook fysiek voor ze bent. Tenzij het stagebedrijf er problemen mee heeft, gaan we er dus langs maar ik heb nog geen bedrijf gehad dat dit niet wilde.”

Prioriteiten stellen is ook een leerproces

Online onderwijs

Los van de praktijklessen, gebeurt er op verschillende scholen meer online want als er iets is dat de coronacrisis versneld heeft, is het wel online onderwijs. Bij Helicon worden niet alleen lessen digitaal gegeven maar ook veel opdrachten online uitgezet. Leerlingen kunnen die dan thuis uitwerken. Op zich gaat dit goed, al weet Van Bekhoven ook dat niet iedereen thuis het hoofd er goed bij kan houden als buiten de hakselaar het erf op komt rijden. “De verleiding is aanwezig om dan mee te gaan helpen maar ja, prioriteiten stellen is ook een leerproces.”

Ook al gaat er veel online, een paar keer per week zijn er ‘echte’ lessen op school. Van de 600 studenten mogen er in Boxtel maar 200 in het gebouw, het is dus passen en meten en werken met een rooster, maar het lukt. “Je merkt dat de studenten erg graag weer in contact zijn met elkaar,” zegt Van Bekhoven. “Hele dagen naar een scherm kijken, dat vindt niet iedereen even prettig.”


Lees verder onder de foto.

  • Het Wellant College in Houten plaatste een grote tent op het eigen terrein. Zo zijn studenten beter te spreiden en kan iedereen fysiek onderwijs krijgen. - Foto's: Herbert Wiggerman

    Het Wellant College in Houten plaatste een grote tent op het eigen terrein. Zo zijn studenten beter te spreiden en kan iedereen fysiek onderwijs krijgen. – Foto’s: Herbert Wiggerman

  • In de lestent kunnen studenten voldoende afstand houden.

    In de lestent kunnen studenten voldoende afstand houden.

Ze zaten soms op de trekker via hun telefoon in de les

Leerlingen spreiden

Ton Westerveld, opleidingsmanager van het Wellant mbo in Houten heeft een vergelijkbare ervaring: “Ik ben zelf al doodmoe na een paar uur vergaderen via een beeldscherm, laat staan hoe dat is voor jongeren die bij ons sowieso al niet zo van de theorie zijn.” Hij merkte tijdens de lockdown dat online leren voor het gros van zijn leerlingen bepaald niet ideaal was. “Dan waren ze op hun telefoon in de les terwijl ze op de trekker zaten. Het werkte gewoon niet.” Het was een belangrijke reden om na de zomer de lessen weer volledig ‘echt’ te gaan geven. Verschil met de pre-corona tijd is dat onderwijs vanuit de klas verplaatst is naar buiten. “We hebben het geluk dat we 13 hectare eigen terrein hebben plus een aantal grote hallen. We kunnen de leerlingen dus spreiden maar ik heb wel een tent van 8 bij 12 meter in de tuin laten zetten. Tot nu toe hadden we vrij mooi weer maar dat blijft natuurlijk niet zo.”

Lees verder onder de foto.

Veel onderwijs van het Wellant College vond de afgelopen weken buiten in de openlucht plaats. Dat kon omdat het mooi weer was. Voor slecht weer is er de tent.

Veel onderwijs van het Wellant College vond de afgelopen weken buiten in de openlucht plaats. Dat kon omdat het mooi weer was. Voor slecht weer is er de tent.

‘Les geven in coronatijd. Het is behelpen’

Behalve het eigen terrein zijn er de praktijkbedrijven waarmee nog meer samenwerking is gezocht. Dat zijn voornamelijk melkveebedrijven waar leerlingen terecht kunnen. Ze krijgen daar van hun docent de lessen die ze anders op school zouden hebben. “Ik heb een paar fietsen aangeschaft, die kunnen ze gebruiken om naar hun boerderij te fietsen want de bedrijven liggen doorgaans niet meteen naast het station.”

Kortom, het onderwijs is geregeld maar om nou te zeggen dat het allemaal goed gaat? Dat gaat voor Westerveld te ver. “We roeien met de riemen die we hebben en gezien de omstandigheden ben ik tevreden over hoe het loopt. Maar het is nog steeds behelpen. Ik zit echt te smachten naar de situatie waarin alles weer normaal is.”


Lees verder onder de foto.

Wieke Marije Bakker uit Ginnum (Fr.) moest wennen aan het online onderwijs. Haar studie zal er een halfjaar langer duur duren. - Foto: Mark Pasveer

Wieke Marije Bakker uit Ginnum (Fr.) moest wennen aan het online onderwijs. Haar studie zal er een halfjaar langer duur duren. – Foto: Mark Pasveer

‘Verleiding om thuis te helpen, is groot’

Wieke Marije Bakker uit Ginnum (Fr.) studeert agrarische ondernemerschap Dier- en Veehouderij aan Aeres Hogeschool in Dronten. De meeste lessen worden online gegeven en dat was zeker in het begin flink wennen.

“Na de lockdown in maart ging de school dicht. Normaal gesproken zit ik doordeweeks op een kamer in Dronten maar toen ben ik naar huis gegaan om daar de lessen online te volgen. Maar het viel midden in de lammertijd, de verleiding was erg groot om mee te helpen en dat heb ik ook gedaan. Later kwam het voorjaarswerk. Ik zat binnen achter mijn laptop en zag dat ze buiten gras aan het kuilen waren. Ja, dan wil je toch even kijken en helpen. Al snel heb ik de knop omgezet en besloten dat ik een halfjaar langer over mijn studie zou gaan doen.“

‘Mis de gezelligheid en de interactie van een echte les’
Bakker: “Nu het schooljaar weer begonnen is, probeer ik zoveel mogelijk in Dronten te zijn maar de lessen zijn nog steeds overwegend online. Het voordeel is dat je ’s ochtends langer in je bed kunt blijven liggen, je zet je microfoon uit en luistert een beetje mee als je het interessant vindt. Het nadeel is dat je dus de hele dag naar je scherm zit te staren, de leraar heeft een diapresentatie en vertelt daar wat bij en dat is het dan. Het is kaal, ik mis de gezelligheid en de interactie van een echte les. Daarom ben ik blij dat het schrijven van ondernemersplannen echt op school gebeurt. Dan is er een begeleider bij die meekijkt en feedback geeft en dat is echt veel fijner dan via de mail. Maar alles bij elkaar vind ik dat het best wel aardig gaat. Je moet gewoon een knop omzetten en aan de slag. Het scheelt dat het werk buiten op het land nu wel klaar is, dan heb ik daar geen afleiding meer van.”

Beheer
WP Admin