De bodem is dé basis onder regeneratieve landbouw. In Nederland start ReGeNL om via pilots met 1.000 boeren het begrip concreet handen en voeten te geven. Wereldwijd omarmen multinationals ‘regen ag’ als middel om hun duurzaamheidsambities te realiseren. Foto: Mark PasveerAlgemeen •
Achtergrond
Regeneratieve landbouw is voor velen een onbekend fenomeen, voor de één een zegen voor de ander een gruwel. Dat heeft alles te maken met de interpretatie van regeneratieve landbouw want wat houdt dat nou in dan?. In feite moet je die maatregelen uit de regeneratieve landbouw toepassen die jou kunnen helpen afdoende opbrengst aan gezonde gewassen te telen met minder chemische input. In gebieden met voldoende vruchtbare aarde en water is landbouw een stuk gemakkelijker en betekent regeneratief heel wat anders dan in het Mid-Westen van Amerika of het noorden van Spanje. Door specifieke problemen aan te pakken met regeneratieve landbouw kunnen bodemerosie, vochttekorten en andere problemen worden aangepakt zonder daar weer met nog meer chemische hulpmiddelen op los te gaan. In de ene bodem kan nu een keer meer dan in de andere maar in de basis kun je vaak veel meer uit je bodem halen dan nu het geval is, dat is waar regeneratief over gaat ; herstel van een natuurlijke bodembalans maar met verdienvermogen ! Dat alles helemaal anders moet , dat soort uitspraken , daar schieten we niets mee op, dat is voer voor de notulen. Het gaat om de actielijst!
CEO Jacob-Aarup Andersen van bierbrouwer Carlsberg benadrukte onlangs dat steeds meer leveranciers van gerst en hop overschakelen op regeneratieve landbouwmethoden. “Als de Deense boeren deze trend niet volgen, zullen we genoodzaakt zijn onze grondstoffen elders in te kopen.”
Waar koopt Carlsberg haar regeneratieve grondstof water in? Of pompt ze dit in grote hoeveelheden gratis uit de grond?
Voor de productie van één liter bier is vier liter water nodig. En als Carlsberg bier exporteert dan exporteert het 93% water. Wil het bedrijf zelf een beetje met de regeneratieve hype meedoen dan zal het geen lege flesjes en blikjes meer moeten innemen maar dan zullen deze gevuld met pis weer retour moeten naar de bierfabriek. De pis dient gezuiverd te worden en dan kan het regeneratieve water weer worden gebruikt. Als de CEO dat regelt dan praten we weer verder.
PepsiCo heeft een zogenoemde ‘Positive Agriculture agenda’. Een aanpak waarbij regeneratieve landbouw het middel is om ambitieuze duurzaamheidsdoelen te realiseren.
PepsiCo, het bedrijf dat suikerdrankjes, chips en zoetwaren maakt en er mede verantwoordelijk voor is dat 70% van de Amerikanen te dik is. Dit bedrijf heeft dus ambitieuze duurzaamheidsdoelen. Als dit bedrijf echt wat voor de samenleving wilde doen dan kon het beter de deuren sluiten ipv met een mooi verhaal over regeneratieve landbouw haar slechte producten proberen te verkopen.
229 miljoen te verdelen. Ruim 100 wijsneuzen zijn in weer om dat geld binnen te harken. Toch wel een teken dat het bergafwaarts gaat in europa. Teveel blabla en te weinig echte productie. Doe als amazon: eerst een product verkopen en daarna het product aankopen/produceren. Consumenten lopen naar de goedkoopste supermarkt en zitten niet te wachten op dure producten met een verhaal.
Regeneratieve landbouw is voor velen een onbekend fenomeen, voor de één een zegen voor de ander een gruwel. Dat heeft alles te maken met de interpretatie van regeneratieve landbouw want wat houdt dat nou in dan?. In feite moet je die maatregelen uit de regeneratieve landbouw toepassen die jou kunnen helpen afdoende opbrengst aan gezonde gewassen te telen met minder chemische input. In gebieden met voldoende vruchtbare aarde en water is landbouw een stuk gemakkelijker en betekent regeneratief heel wat anders dan in het Mid-Westen van Amerika of het noorden van Spanje. Door specifieke problemen aan te pakken met regeneratieve landbouw kunnen bodemerosie, vochttekorten en andere problemen worden aangepakt zonder daar weer met nog meer chemische hulpmiddelen op los te gaan. In de ene bodem kan nu een keer meer dan in de andere maar in de basis kun je vaak veel meer uit je bodem halen dan nu het geval is, dat is waar regeneratief over gaat ; herstel van een natuurlijke bodembalans maar met verdienvermogen ! Dat alles helemaal anders moet , dat soort uitspraken , daar schieten we niets mee op, dat is voer voor de notulen. Het gaat om de actielijst!
CEO Jacob-Aarup Andersen van bierbrouwer Carlsberg benadrukte onlangs dat steeds meer leveranciers van gerst en hop overschakelen op regeneratieve landbouwmethoden. “Als de Deense boeren deze trend niet volgen, zullen we genoodzaakt zijn onze grondstoffen elders in te kopen.”
Waar koopt Carlsberg haar regeneratieve grondstof water in? Of pompt ze dit in grote hoeveelheden gratis uit de grond?
Voor de productie van één liter bier is vier liter water nodig. En als Carlsberg bier exporteert dan exporteert het 93% water. Wil het bedrijf zelf een beetje met de regeneratieve hype meedoen dan zal het geen lege flesjes en blikjes meer moeten innemen maar dan zullen deze gevuld met pis weer retour moeten naar de bierfabriek. De pis dient gezuiverd te worden en dan kan het regeneratieve water weer worden gebruikt. Als de CEO dat regelt dan praten we weer verder.
PepsiCo heeft een zogenoemde ‘Positive Agriculture agenda’. Een aanpak waarbij regeneratieve landbouw het middel is om ambitieuze duurzaamheidsdoelen te realiseren.
PepsiCo, het bedrijf dat suikerdrankjes, chips en zoetwaren maakt en er mede verantwoordelijk voor is dat 70% van de Amerikanen te dik is. Dit bedrijf heeft dus ambitieuze duurzaamheidsdoelen. Als dit bedrijf echt wat voor de samenleving wilde doen dan kon het beter de deuren sluiten ipv met een mooi verhaal over regeneratieve landbouw haar slechte producten proberen te verkopen.
229 miljoen te verdelen. Ruim 100 wijsneuzen zijn in weer om dat geld binnen te harken. Toch wel een teken dat het bergafwaarts gaat in europa. Teveel blabla en te weinig echte productie. Doe als amazon: eerst een product verkopen en daarna het product aankopen/produceren. Consumenten lopen naar de goedkoopste supermarkt en zitten niet te wachten op dure producten met een verhaal.