AkkerbouwNieuws

Ruim €1 miljoen voor kwaliteitsonderzoek ui

Doetinchem – De Nederlandse uiensector steekt tot 2018 €1,1 miljoen in onderzoek. De focus ligt op kwaliteitsverbetering van de Nederlandse uien, om vervolgens daarmee nieuwe afzetgebieden te veroveren en bestaande markten te laten groeien.

Het initiatief komt vanuit de sector. Sorteerbedrijven, exporteurs, telers en zaadbedrijven werken de komende jaren samen aan een programma.

Teelt naar hoger plan trekken

Unaniem is besloten op de ledenvergadering van het Comité Uienhandel van Frugi Venta in 2013 door uiensorteerders en exporteurs om kwaliteitsonderzoek uit te laten voeren met vrijwillige bijdrage. Nu sluiten ook de zaadhuizen aan. Uientelers die de teelt in Nederland naar een hoger plan willen trekken, zijn vertegenwoordigd via het onafhankelijke Platform Nederlandse Uientelers. De Nederlandse sector is toonaangevend in de wereld. Het gaat om de internationale positie van de Nederlandse ui, geeft Gijsbrecht Gunter aan als trekker van dit initiatief namens de uienhandel.

‘Meer dan een ui!’

Jaarlijks wordt €150.000 uitgegeven aan promotie, nieuwe markten en kwaliteitsonderzoek. Zo werd afgelopen maandag op het internationaal uiencongres de nieuwe branding ‘Meer dan een ui!’ gepresenteerd.

Beheer
WP Admin