AlgemeenNieuws

‘Onderscheidend vermogen nodig voor groei’

Amsterdam – Agrarische bedrijven moeten inzetten op duurzame en efficiënte productiemethoden en transparantie in de keten.

Door zich zo te onderscheiden kunnen ze langdurig groeien, want ook retailers zijn door de felle concurrentie toenemend op zoek naar onderscheidend vermogen dat verder gaat dan de laagste prijs. Dat schrijft ABN Amro in haar jaarlijkse publicatie Visie op Agrarisch 2014.

Volgens het rapport zijn supermarkten het enige groeiende afzetkanaal voor voedingsproducten. De consument blijft de komende jaren zeer prijsbewust en daarom zullen consumentenbestedingen in 2014 niet stijgen. Volgens ABN Amro hebben uitwassen in de vleesindustrie de consument wakker geschud. De consument krijgt meer waardering voor producten van hen bekende, lokale leveranciers. Met name franchisenemers nemen streekproducten of producten van lokale leveranciers op in het assortiment.

Directeur agrarisch bedrijven Pierre Berntsen van ABN Amro denkt dat bedrijven zich kunnen onderscheiden met aandacht voor kwaliteit, verpakking, digitalisering en duurzaamheid. Hij wijst op rapporten van ABN Amro over vlees en groente en onderzoek van EFMI Business School die aantonen dat de komende jaren gesloten ketens blijven groeien ten koste van anonieme producten.

De afgelopen jaren kon de agrarische sector zich volgens Berntsen redelijk onttrekken aan de economische crisis in Europa. De prijsdruk nam wel toe. Ondanks de laagconjunctuur groeit het tussensegment in supermarkten. In dit segment zitten producten die zich in de woorden van Berntsen tussen biologisch en anoniem in zitten. De burger is volgens hem steeds vaker een ‘consequente consument’; iemand die bijvoorbeeld niet alleen vindt dat dierenwelzijn belangrijk is, maar er ook zijn keuze voor vlees op afstemt.

“Ook kan verticale samenwerking op het gebied van afzet, product- en teeltontwikkeling resulteren in een stabielere ontwikkeling van het rendement”, meent Berntsen, wijzend op mogelijke samenwerking van boeren met vooral verwerkers of supermarkten. “Verticale samenwerking is nadrukkelijk geen doel, maar een middel om succesvol te zijn in een gesloten keten waar de toegevoegde waarde groter is dan de toegevoegde kosten. Want wie wil er nu produceren voor een markt waar alleen de prijs ertoe doet?”

Het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel ziet voor circa 30 procent van de ondernemers kansen binnen concepten.

Beheer
WP Admin