Foto: ANP AlgemeenNieuws

NSC en Adema zeer kritisch over kalverhouderij en verre export varkens

Nieuw Sociaal Contract (NSC) onderzoekt de mogelijkheden om de intensieve sectoren harder te laten krimpen dan de melkveehouderij in het kader van het oplossen van de mestcrisis. Dat blijkt tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Harm Holman (NSC) kijkt zeer kritisch naar de delen van de varkens- en kalverhouderij die uitsluitend voor de buitenlandse markt produceren. Holman wil – net als een meerderheid van de Tweede Kamer – de kalverhouderij fors krimpen. Dit zodat de omvang van de sector in lijn is met de Nederlandse melkveehouderij. Hij spreekt over 600.000 kalveren minder. De omvang van de kalverhouderij komt dan uit op maximaal 1 miljoen dieren. De Tweede Kamer nam eerder al een motie aan over deze krimp van de kalverhouderij.

Ook de jaarlijkse export van 2 miljoen biggen naar Spanje en verre export van 500.000 slachtvarkens vindt Holman ongewenst. “Dat is niet iets dat je moet willen. Je haalt voer uit Zuid-Amerika. Daar maak je hier biggen mee, die vervolgens op een dieronwaardige manier worden getransporteerd naar Spanje. De mest en de emissies blijven hier achter”, aldus Holman. Hij vindt dat er maatregelen moeten worden genomen om hiermee te stoppen. Hij denkt dan aan beperkingen van de mogelijkheden voor transport, of het maken van afspraken in de Nederlandse varkensketen om dit te stoppen.

Adema fel over kalversector

Demissionair landbouwminister Piet Adema reageert met ferme woorden op de oproep van Holman. Adema zegt ook een einde te willen aan het ‘zeulen met dieren door Europa’. “We mesten hier varkens, transporteren ze naar Italië en halen ze als parmaham weer terug. We moeten ons ernstig afvragen of dat nog wel van deze tijd is en of we nog wel zulke lange transporten willen”, zegt Adema.

In Europa gaat de transportverordening voor dieren nu naar acht uur, maar daarbij wordt een uitzondering gemaakt voor gespeende dieren, zoals biggen en kalveren. Adema zet zich in voor een maximale transportduur van acht uur voor alle dieren. “Dat betekent inderdaad dat we geen kalveren meer uit Ierland kunnen importeren. Ik vind ook dat de kalverhouderij in balans moet worden gebracht met de Nederlandse rundveehouderij. Het kan toch niet waar zijn dat we hier praten over het krimpen van de melkveehouderij, terwijl de kalversector kalveren uit Ierland naar hier haalt?

De kalveren komen hier, ze schijten de boel onder en vervuilen de boel. Ze zorgen voor uitstoot en vervolgens gaan ze als karkas de grens over, terwijl onze boeren worden geraakt vanwege dezelfde uitstoot. Dus laten we daar maar gewoon het eerlijke debat over aan gaan, want dat zal echt anders moeten”, aldus Adema. Hij heeft zijn Ierse collega laten weten dat hij er maar vanuit moet gaan dat de importen van Ierse kalveren in Nederland gaat stoppen.

Verschuiving in sectorale mestplafonds

Daarnaast vraagt Holman om in het kader van de mestdiscussie, waarbij de veehouderij moet krimpen om aan de nieuwe mestproductieplafonds te voldoen, te schuiven met de sectorale productieplafonds. Op die manier kan de mogelijkheid worden gecreëerd om de bepaalde sectoren harder te laten krimpen.

Dit is volgens minister Adema mogelijk. Hij benadrukt wel dat de krimp een opgave is van de hele veehouderij. Het is volgens Adema niet de bedoeling dat bepaalde sectoren daarbij helemaal worden ontzien. Het is aan de Tweede Kamer om daar besluiten over te nemen. De Kamer debatteert op 25 april over het mestdossier.