MOB dreigt met nieuwe rechtszaken na afschaffen NPLG

Foto: Peter Roek
Milieuactiegroep MOB dreigt met nieuwe rechtszaken als het kabinet Schoof de Nederlandse stikstofuitstoot niet drastisch gaat reduceren. De stikstofimpasse zal dan nog verder intensiveren, waarschuwt MOB-voorzitter Johan Vollenbroek.
MOB reageert hiermee op de aankondiging dat het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) wordt geschrapt, net als het bijbehorende fonds. “Uw kabinet heeft zich kennelijk niet gerealiseerd dat de afschaffing van het NPLG en het 25 miljard fonds de juridische positie van milieu-NGO’s een forse boost geeft”, zo schrijft Vollenbroek in een openbaar gemaakte brief aan minister-president Dick Schoof.
MOB stelt dat als het nieuwe kabinet de stikstofuitstoot niet fors zal reduceren, 2.000 PAS-melders vanaf 28 februari 2025 met hun bedrijf zullen moeten stoppen of flink moeten inkrimpen. Daarnaast zegt de organisatie dat het, op grotere schaal dan nu al gebeurt, intrekkingsverzoeken voor natuurvergunningen gaat indienen. Er is een scenario waarin provincies door de rechter gedwongen kunnen worden om een vergunning in te trekken of aan te passen: als dit noodzakelijk is om te voorkomen dat de natuur in een Natura 2000-gebied verslechtert.
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses










MOB is een federatie die steeds nieuwe personen betaalt om iets of iemand kapot te maken.Bij voorkeur onschuldige boertjes. Doel heiligt de middelen, eng, fout, weg.