Varkens scharrelen vrij in stro, wat symbool staat voor de verbeterde leefomstandigheden onder de nieuwe welzijnseisen van Lidl. – Foto: Boerderij AlgemeenNieuws

Lidl Duitsland scherpt dierenwelzijnseisen verder aan

Lidl verhoogt in Duitsland de dierenwelzijnseisen: eind 2030 voldoen alle koelverse vlees- en worstproducten aan de hoogste standaarden van Initiative Tierwohl, mits beschikbaarheid gewaarborgd is.

Lidl scherpt in Duitsland de dierenwelzijnseisen verder aan. Eind 2030 voldoen niet alleen alle koelverse vleesproducten, maar ook alle koelverse worstproducten aan de eisen van de hoogste houderijniveaus – Haltungsform 3 en 4 – van Initiative Tierwohl. Dit betekent dat bijvoorbeeld vlees van varkens uit stallen met buitenuitloop of van biologische bedrijven komt. De discounter houdt met de opmerking ‘mits de beschikbaarheid van producten voldoende is gegarandeerd’ wel een achterdeurtje open.

Druk op vleesverwerkers door aanscherping eisen

Eind 2025 moet volgens Lidl de helft van het koelverse worstassortiment onder eigen merk Metzgerfrisch voldoen aan de eisen van Haltungsform 3. Eind dit jaar zal al 30% van het Metzgerfrisch-worstassortiment zijn omgezet naar de hogere houderijniveaus. Top Agrar geeft echter aan dat de verdere aanscherping van eisen vleesverwerkers onder druk zet. Op verschillende plekken in de sector zou te horen zijn dat er onder veehouders weinig animo is om over te schakelen naar Haltungsform 3 en 4. Vooral in de varkenssector zou het aanbod achterblijven. Financiers staan niet te springen en daarbij liggen er grote uitdagingen in de stal. Anders dan in de rundveehouderij zouden sommige varkensstallen volledig herbouwd moeten worden.

Lokale herkomst essentieel voor hogere dierenwelzijnsnormen

Lidl geeft aan ervan overtuigd te zijn dat een lokale herkomst van grondstoffen een belangrijke voorwaarde is voor het stellen van hogere normen aan dierenwelzijn. De discounter wil blijven inzetten op vlees dat voor 100% van Duitse herkomst is, ook wel vijf maal D genoemd. Dat wil zeggen van big tot het slachten en de verdere verwerking: bij elkaar vijf fasen in de keten. Op deze manier wil de supermarktketen samen met alle betrokkenen in de keten de transformatie richting hogere dierenwelzijnsnormen vormgeven. Doel is om alle delen van betreffende dieren op de markt te brengen om zo een hogere toegevoegde waarde voor de boer te creëren.

Dierenwelzijnsinitiatieven van Lidl in Nederland

In Nederland voldoet sinds 2015 100% van het verse varkensvlees, in het vaste assortiment en op varkenshaas na, aan de eisen van minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk. Dit geldt vanaf 2023 ook voor alle kip. Ook is er een samenwerking met Kipster. Vanaf dit jaar zou Lidl in het verlengde hiervan ook met varkensvleesconcept Pigster op de markt komen. De varkens worden hier gehouden in een emissiearme diervriendelijke varkensstal, voorzien van intelligente varkenstoiletten en uitloop. Een woordvoerder laat weten op dit moment nog niet te kunnen aangeven wanneer het eerste Pigstervlees in de schappen ligt.