Deutz F3M317 uit 1940. - Foto's: Familie Keulen BoerenlevenAchtergrond

Lelijke Deutz fraai opgeknapt

Jos Keulen heeft een passie voor vooroorlogse trekkers. Hij was 5 jaar bezig met het restaureren van deze Deutz F3M317 uit 1940.

“Ik heb deze Deutz F3M317 uit 1940 zo’n 15 geleden gekocht van een Duitse vriend van me. Het was de lelijkste trekker die ik ooit had gezien. Maar als techneut kijk je verder dan het uiterlijk. Mijn hart ging meteen sneller kloppen toen ik zag dat er onder dat lelijke DDR-plaatwerk een echte vooroorlogse watergekoelde Deutz verscholen zat. Ik ben bezeten van techniek en zag er een grote uitdaging in om deze trekker weer terug te brengen naar de originele staat.”

Lees verder onder de foto‘s.

Jos Keulen (54) woont samen met zijn vrouw en hun twee dochters in het Zuid-Limburgse Obbicht, nabij Sittard. Keulen is niet van boerenkomaf. Hij werkt als mbo-docent metaaltechniek in Eindhoven. Keulen heeft een passie voor vooroorlogse trekkers. Hij heeft 4 oldtimers, waarvan hij er 1 nog volledig gaat restaureren. Naast het sleutelen aan zijn eigen trekkers maakt Keulen in opdracht van derden oldtimer-plaatwerk op maat.
Jos Keulen (54) woont samen met zijn vrouw en hun twee dochters in het Zuid-Limburgse Obbicht, nabij Sittard. Keulen is niet van boerenkomaf. Hij werkt als mbo-docent metaaltechniek in Eindhoven. Keulen heeft een passie voor vooroorlogse trekkers. Hij heeft 4 oldtimers, waarvan hij er 1 nog volledig gaat restaureren. Naast het sleutelen aan zijn eigen trekkers maakt Keulen in opdracht van derden oldtimer-plaatwerk op maat.

“De trekker schijnt ooit voor transportdoeleinden gebruikt te zijn door het voormalige Duitse DDR-leger. Daar waren nauwelijks originele onderdelen verkrijgbaar. De monteurs kwamen van goeden huize en hielden de trekker lopende, maar mooier werd-ie er duidelijk niet op.

Ik ben vijf jaar bezig geweest met het restaureren van de trekker. Ik heb alles aangepakt, met een kaal frame als vertrekpunt. Motor, versnellingsbak, noem maar op; alles is uit elkaar geweest. Ik wilde zoveel mogelijk originele onderdelen gebruiken. Dat was een geweldige uitdaging en zoektocht. Voor een waterpomp ben ik helemaal naar München gereden. Het complete plaatwerk heb ik zelf gemaakt.”

“Deze Deutz is een zeldzame verschijning, die op shows en toertochten veel aandacht trekt. Ik zie altijd veel duimpjes omhoog gaan”, aldus Keulen. De originele kleur van de Deutz F3M317 is lichtgrijs. Nadat hij 5 jaar lang bezig was met het restaureren van de Deutz, besloot Keulen het plaatwerk blauw te spuiten. “Die originele kleur is afschuwelijk. Ieder druppeltje olie is meteen zichtbaar. Blauw vond ik een veel mooiere kleur. Dit soort trekkers werd vroeger vaak ingezet door transportbedrijven, kolenhandelaars of circussen. Die hadden vroeger ook al hun eigen bedrijfskleuren voor het rollend materieel.”
“Deze Deutz is een zeldzame verschijning, die op shows en toertochten veel aandacht trekt. Ik zie altijd veel duimpjes omhoog gaan”, aldus Keulen. De originele kleur van de Deutz F3M317 is lichtgrijs. Nadat hij 5 jaar lang bezig was met het restaureren van de Deutz, besloot Keulen het plaatwerk blauw te spuiten. “Die originele kleur is afschuwelijk. Ieder druppeltje olie is meteen zichtbaar. Blauw vond ik een veel mooiere kleur. Dit soort trekkers werd vroeger vaak ingezet door transportbedrijven, kolenhandelaars of circussen. Die hadden vroeger ook al hun eigen bedrijfskleuren voor het rollend materieel.”

Het geluid is zó mooi

“De Deutz F3M317 is een 3-cilinder, met 50 PK. Met die lange slag motor hoor je de trekker al van verre aankomen. Het geluid is zó mooi.

Het gezinsleven gaat voor, maar ik besteed heel veel vrije tijd aan m’n passie voor oude trekkers. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Mijn vrouw heeft er niet zoveel mee, maar ze steunt me gelukkig wel en is trots als ze ziet wat er uit mijn handen komt.”

De Deutz F3M317 heeft 3 cilinders. Keulen heeft bij de restauratie van de trekker de aloude manier van starten nagebouwd. “Voor het uitzetten van de motor wordt één van de cilinders gebruikt als compressor, om de persluchttank te vullen. Zo kan je ’s ochtends de motor met perslucht starten. Tijdens het vullen van de tank draait de motor dan op twee cilinders. Is de tank vol dan gaat de derde cilinder weer gewoon meedoen met de verbranding. Dat was vroeger een interessant startsysteem voor trekkers die nog geen accu hadden”, aldus Keulen, die daarnaast ook gewoon een startmotor inbouwde. Op de foto is de door Keulen gemaakte persluchttank zichtbaar.

Naast de Deutz F3M317 uit 1940 (links op de foto) heeft Keulen nog 3 oldtimers, waaronder deze Deutz F2M315 uit 1939, een watergekoelde trekker met 28 pk (rechts op de foto). Keulen is de komende jaren druk met de restauratie van een tweede Deutz F3M317, een zeldzame straatuitvoering. “Voordat ik ga slapen lig ik een uur te malen over dit project. Op dit moment staan mijn 4 oldtimers in de winterstalling. Ik heb onze garage ooit moeten verlengen. Hij staat bomvol.”

Beheer
WP Admin