AkkerbouwOpinie

Haren rechtop door Caterpillar

Ik bestelde een Caterpillar verreiker van €76.000 bij een bedrijf op 75 kilometer afstand. Uiteindelijk hielp mijn trouwe partner op 1.500 kilometer afstand mij uit de brand met een nieuwe Manitou.

Onze oude telescooplader heeft meer dan 11.000 werkuren op de teller. Daarnaast hebben we ook nog een onbetrouwbare Ford-lader. Hoogste tijd om die twee te vervangen dus, zeker met een superoogst van mais in het vooruitzicht. Al vanaf het eind van de lente stond dus al de aankoop van een nieuwe verreiker op de planningslijst.
In het huidige economische klimaat van Hongarije is zoiets echter een gevaarlijke investering. Maar met een maisprijs van €200 (inclusief btw) is het wel een dubbel geborgde investering. Zeker omdat we de mais zelf drogen en opslaan. De handelingen daarbij kunnen, nee móeten we ook wel perfect uitvoeren, nu de mais ineens het gele goud is geworden.

Tegen beter weten in klopten we bij de Hongaarse groot-importeur van de Caterpillar-Challenger aan. Dit omdat we in de toekomst via de officiële weg ook een gebruikte Challenger MT 765 rupstrekker willen kopen. Die importeur maakte ons eind augustus een perfect aanvaardbare prijs voor een Caterpillar TH 407 telescooplader, zo’n €4.000 goedkoper dan een gelijkwaardige Manitou. We hadden er dan ook alle vertrouwen in dat alles op zijn pootjes terecht zou komen.
De aflevering van de nieuwe machine zou ergens eind 2010 geschieden en we konden, zodra de maisoogst zou beginnen, een gelijkwaardige huurmachine krijgen voor de helft van de normale huurprijs. Op papier dus een goede deal.

Huur blijkt een groot probleem

Door de plotse, nogal turbulente en een maand te vroege geboorte van onze dochter Hannelore was deze zaak in september even op de achtergrond geraakt. Toen ik begin oktober weer op Hongaarse bodem stond, werden die aankoop en huur weer prioriteit nummer een. Dus belde ik de verkoopverantwoordelijke op om een afspraak te maken. Vreemd genoeg werd de afspraak een week doorgeschoven.

Toen ik op het bedrijf kwam, ging het van kwaad tot erger. Na het akkoord over de aankoop kwam de huur opnieuw ter discussie. Toen de verkoper zijn collega die over de verhuur gaat belde, vergaten deze heren klaarblijkelijk dat mijn Hongaars een stuk beter was dan ze dachten. Het liep al meteen fout. Ik hoorde de huurverantwoordelijke zeggen, nou, beter gezegd: schreeuwen: „WAT, een huurmachine? Wij hebben er geeneen vrij. Wanneer? Weet ik niet.”
Ik had direct door dat hier iets flink fout ging lopen. Uiteindelijk ging ik, ondanks de getekende offerte, terug naar huis, zonder uitzicht op die huurmachine.

Broddelwerk aan nieuwe machine

Maar niet alleen daarmee liep het fout. Ook met de nieuwe machine was wel wat mis. Ik sloeg op tilt toen we een bijna gelijkwaardige machine in het magazijn gingen uittesten en ik de 2,5 kuub volumebak bekeek. De heren hadden een slijtplaat onderaan de bak geschroefd. De moeren staken bijna 3 centimeter uit boven het schepniveau in de bak. Op mijn vraag wat er zou gebeuren als ik daarmee steengruis of aardappelen zou gaan scheppen, konden ze geen antwoord geven.
Zo’n constructie is volgens mij Caterpillar en Challenger onwaardig.

De Hongaarse wispelturigheid kennende, belde ik een dag later toch nog maar even het bedrijf weer op met een harde boodschap. „Als u een telescooplader wenst te leveren van €76.000 inclusief btw, dan wil ik toch zekerheid hebben dat u de geoffreerde huur van een machine tegen een maandhuur van €1.449 perfect uitvoert.”
Een trage stem aan de andere kant klonk zo van „Ja mijnheer, misschien hebben we deze volgende week woensdag binnen. Dan moeten we hem nog wassen, smeren, olie verversen en dan is het toch al wel vrijdag. Alléz mijnheer, als het ergens goed komt, dan wordt hij halverwege de week daarop bij u geleverd.”

Bulldozer op banden als alternatief

Ik was er daarna helemaal klaar mee en sloeg een andere weg in. Ik belde nogmaals en vertelde ze een alternatief te leveren, bijvoorbeeld een klein bulldozertje op banden. Toen gingen ze echt over de schreef. Ze vroegen hoe hoog en hoe breed mijn schuur was en hoe hoog en hoe breed de poort. Ik antwoordde daarop ik niet van plan was een hondenhok er mee te gaan uitmesten. Maar toen ze vertelden dat ik voor dat alternatief extra kosten diende bij te leggen, was de maat vol en het Caterpillar-verhaal ten einde. Als een bedrijf een offerte van €1.449 al niet kan nakomen, wat dan met die offerte van €76.000?

Meer zekerheid op 1.500 kilometer afstand

Onze Fendt-dealer in België had me zijn nieuwe Manitou, die op voorraad stond, al eens aangeboden toen onze Fendt er in herstelling was. Die heb ik dan ook maar eind oktober gebeld. De Manitou 634 LSU Turbo met 101 pk heeft dan wel 24 pk minder en een iets kortere arm dan we wensten, maar deze arm is verend en de loadsensing zit er ook bij. En ja, leve België! Binnen zeven dagen was de aankoop met Hongaarse financiering en levering door onze huistransporteur een feit.

Ik heb nu voor eens en altijd geleerd niet meer aan te kloppen bij Hongaarse grootimporteurs van landbouwmachines. Die zijn zo onbetrouwbaar dat je er failliet aan kunt gaan. Uitgaande van een getekende offerte maak je je plannen. Je programmeert een topoogst van mais en plots zou je door zonder lader te staan de grootste netto-opbrengst ooit op Hongaars grondgebied in het water zien vallen.
Geloof mij, de daaraan hangende hartpijn, rechtopstaand haar en giga telefoonkosten (want mijn vrouw die in België bivakkeerde moest ook nog tussenbeide komen) wil je niet.
Maar eind goed al goed. En mijn haar? Dat begint weer terug te plooien, maar is nog steeds niet plat gekomen. Want dit blijft nog wel even nazinderen.

Foto’s: Patrick Feliers

Beheer
WP Admin