Een overweldigende meerderheid van de Statenleden stemde voor een motie die eist dat bij rijksinfrastructuurprojecten 15% van de stikstofruimte naar legalisatie van PAS-melders gaat. - Foto: Canva AlgemeenNieuws

Gelderse Provinciale Staten wil stikstofruimte houden voor PAS-melders

Gelderse Provinciale Staten nam dinsdag stappen om de provinciale stikstofruimte te beschermen. Dit om lokale projecten en PAS-melders voorrang te geven.

Dinsdag namen de Gelderse Provinciale Staten beslissende stappen met twee moties. Het doel: de stikstofruimte binnen Gelderland maximaal behouden. Statenleden uit het hele politieke spectrum delen een diepe frustratie. De oorzaak: landelijke projecten kopen stikstofruimte op in Gelderland. Dit gebeurt terwijl in de provincie slechts één PAS-melder gelegaliseerd is. De deadline in 2025 komt snel dichterbij. Bovendien heeft Gelderland de stikstofruimte hard nodig. Bijvoorbeeld voor woningbouw, de verduurzaming van de landbouw, en natuurbehoud.

‘Turbo-legalisatie’ van PAS-melders

Een overweldigende meerderheid van de Statenleden stemde voor een motie. Deze motie eist dat bij rijksinfrastructuurprojecten 15% van de stikstofruimte naar legalisatie van PAS-melders gaat. Daarnaast wil de Gelderse Provinciale Staten dat de provincie een pilot voor ‘turbo-legalisatie’ van PAS-melders start. Ook moeten er ‘onconventionele’ maatregelen komen voor het legaliseren van bedrijven.

Twee derde van de Provinciale Staten keurde een motie goed. Deze verhoogt de afroming bij extern salderen tijdelijk van 30% naar 50%. De extra 20% ruimte zal naar de Gelderse stikstofbank gaan. De partijen in Gelderland vinden het onbegrijpelijk. De overheid koopt wel stikstofrechten voor eigen projecten zoals Schiphol, de A27, en de A15. Maar vijf jaar na de PAS-uitspraak van de Raad van State is er nog altijd geen oplossing voor PAS-melders.

Waarom geen stikstofruimte voor PAS-melders?

De provinciale partijen benadrukken dat de provincie plannen heeft ingediend, zoals gevraagd vanuit het stikstofbeleid. Maar er zijn nog niet of nauwelijks financiële middelen en juridische kaders vanuit de Rijksoverheid. “Voor het verbreden van snelwegen kan er wel stikstofruimte beschikbaar worden gemaakt. Waarom kan dit dan niet voor PAS-melders?” vraagt Freek Rebel, ChristenUnie-fractievoorzitter in Gelderland en indiener van één van de moties. “Welke prioriteit heeft deze groep boeren dan?” vraagt hij zich af. GroenLinks noemt de moties in de Statenvergadering een noodkreet van de provincie.

Lees meer over het stikstofbeleid

Reacties

  1. de overheid kan gewoon stikstof kopen voor de pas melders, ze hebben zelf de schade veroorzaakt bij die boeren…. de overheid is niet thuis als ze fouten maken… bij shell krijgen ze terecht gelijk een rechtzaak aan hun broek als de gaskraan dicht gaat ..

Beheer
WP Admin