Fresco: ‘Ook bij natuur mag je vraagtekens plaatsen’

Vertrekkend WUR-topvrouw Louise Fresco is kritisch over het natuur- en stikstofbeleid in een interview in het Financieele Dagblad.

Vertrekkend WUR-topvrouw Louise Fresco is kritisch over het natuur- en stikstofbeleid in een interview in het Financieele Dagblad. Foto: Koos Groenewold

Vertrekkend WUR-topvrouw Louise Fresco is kritisch over het natuur- en stikstofbeleid in een interview in het Financieele Dagblad. Foto: Koos Groenewold


‘Maatwerk moet voor boeren én voor natuur gelden bij het stikstofbeleid’. Dat bepleit Louise Fresco, vertrekkend bestuursvoorzitter van Wageningen UR, in een interview met het Financieele Dagblad. ‘Ook bij natuur mag je vraagtekens plaatsen. ​Welke natuur is voor ons het belangrijkst, wat heb je ervoor over, en waar? We hebben ooit ervoor gekozen om veel kleine Natura 2000-gebieden te definiëren. Sommige zijn maar 10 hectare of kleiner’.

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Het is niet per se natuur


Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.


Haan
29 jun 2022

He, eindelijk eens nuchtere taal. Dat is precirs wat ik ook vaak zeg.Nieuw stikstf beleid:Alle boeren mogen blijven en maken de switch naar bio of natuurincl boeren met behulp van overheidsgeld. Natuurorganisaties gaan hun beleid aanpassen, van wens naar realiteits natuur.Ook om ons heen al bijna 40 jaar SBB vebied, zo dood als een pier, geen vogel of wild meer te zien. Ook biodiversiteit is slecht. En niet door de boeren, want die zijn allemaal al weggekocht. Maar door verkeerd boekjes natuurbeleid. De boswachter hier weet dat, maar kan ook niet anders. Ik zou dan geen boswachter meer willen zijn. Tijd voor ander matuurbeleid!! Minder verschraling.Men is boos op Boer Floor voor het kappen van 10 bomen. SBB doet niet anders dan bomen kappen. En dat terwijl we júist meer bomen moeten hebben. Laat die zandvlaktes gewoon woekeren, dat lost al veel problemen op. Want op zandvlaktes zit ook geen biodiversiteit.Ik kan nog wel uren doortypen om het wannatuurbeleid te typeren, maar dan zit ik hier morgen nog.Laat links zelf hun kijk eens openstellen voor andere inzichten. Nee zij verwachten het allemaal van anderen, maar zullen zelf nooit hand in eigen boezum steken. Hypocrisie ten top.

Han Riel
27 jun 2022

Duidelijke taal en dan vooral over Lokaal en bij de boer kopen. Ik zie onze bakkers nog niet meel van inlandse tarwe gebruiken voor brood, te veel werk voor een minder goed brood, de consument strat dit af. ca 5 miljoen burgers naar de boeren winkel om hun voedsel te kopen. Wens van Timmermans. Wat betekent dit voor ons verkeer? Wat betekent dit voor de voedselbereiding bij de burgers thuis? Wat betekent de controle op de slacht van eigen vee? Extra kosten, die de consument zal moeten ophoesten. ik vrees dat Timmermans en zijn Linkse idealisten zich niet realiseren wat hun Boer naar Bord strategie betekent voor de consument, die niet beschikt over een meer dan modaal salaris.

De Bruijn
27 jun 2022

Allemaal een pak slaag