Fresco: ‘Ook bij natuur mag je vraagtekens plaatsen’
Vertrekkend WUR-topvrouw Louise Fresco is kritisch over het natuur- en stikstofbeleid in een interview in het Financieele Dagblad.

Vertrekkend WUR-topvrouw Louise Fresco is kritisch over het natuur- en stikstofbeleid in een interview in het Financieele Dagblad. Foto: Koos Groenewold
‘Maatwerk moet voor boeren én voor natuur gelden bij het stikstofbeleid’. Dat bepleit Louise Fresco, vertrekkend bestuursvoorzitter van Wageningen UR, in een interview met het Financieele Dagblad. ‘Ook bij natuur mag je vraagtekens plaatsen. Welke natuur is voor ons het belangrijkst, wat heb je ervoor over, en waar? We hebben ooit ervoor gekozen om veel kleine Natura 2000-gebieden te definiëren. Sommige zijn maar 10 hectare of kleiner’.
Het is niet per se natuur
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses










He, eindelijk eens nuchtere taal. Dat is precirs wat ik ook vaak zeg.Nieuw stikstf beleid:Alle boeren mogen blijven en maken de switch naar bio of natuurincl boeren met behulp van overheidsgeld. Natuurorganisaties gaan hun beleid aanpassen, van wens naar realiteits natuur.Ook om ons heen al bijna 40 jaar SBB vebied, zo dood als een pier, geen vogel of wild meer te zien. Ook biodiversiteit is slecht. En niet door de boeren, want die zijn allemaal al weggekocht. Maar door verkeerd boekjes natuurbeleid. De boswachter hier weet dat, maar kan ook niet anders. Ik zou dan geen boswachter meer willen zijn. Tijd voor ander matuurbeleid!! Minder verschraling.Men is boos op Boer Floor voor het kappen van 10 bomen. SBB doet niet anders dan bomen kappen. En dat terwijl we júist meer bomen moeten hebben. Laat die zandvlaktes gewoon woekeren, dat lost al veel problemen op. Want op zandvlaktes zit ook geen biodiversiteit.Ik kan nog wel uren doortypen om het wannatuurbeleid te typeren, maar dan zit ik hier morgen nog.Laat links zelf hun kijk eens openstellen voor andere inzichten. Nee zij verwachten het allemaal van anderen, maar zullen zelf nooit hand in eigen boezum steken. Hypocrisie ten top.