AlgemeenNieuws

Dollar stuwt winst en omzet Ahold

Zaandam – Ahold heeft het afgelopen kwartaal een nettowinst geboekt van €213 miljoen, ruim vier keer zoveel als een jaar eerder.

De omzet steeg met 15 procent tot €11,5 miljard. De cijfers van het moederbedrijf van Albert Heijn worden sterk vertekend door de sterke dollar, maar in Nederland won Albert Heijn wel marktaandeel.

De waarde van de euro daalde ten opzichte van de dollar van $1,35 vorig jaar tot circa $1,10 nu. Een gelijke omzet in dollars is dus in euro’s nu meer waard. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en exclusief de verkoop van benzine kwam de omzetstijging uit op 3,1 procent. Het bedrijfsresultaat, waar eenmalige posten uit zijn gefilterd, daalde licht tot €390 miljoen.

De daling van het bedrijfsresultaat is vooral gevolg van de hoge promotiedruk in de VS. Ahold verdient inmiddels twee derde van zijn omzet in de VS. Ahold is eigenaar van de Giant en Martin’s-Supermarkten in de staten Pennsylvania, Maryland, Virginia and West Virginia. In de VS is Ahold in een zware concurrentiestrijd met onder meer marktleider Walmart verwikkeld.

Albert Heijn wint terrein

In Nederland steeg de omzet met 5,7 procent tot €3,75 miljard. “De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch”, zei bestuursvoorzitter Dick Boer. Ahold ligt volgens hem op koers om de verwachtingen voor heel 2015 waar te maken. De Nederlandse omzet steeg mede door Albert Heijn dat geslaagde promotie-acties met wijnglazen en moestuinzaadjes beloond zag worden.

Albert Heijn won volgens Ahold marktaandeel, maar concrete cijfers worden niet genoemd. In de branche wordt Albert Heijn traditioneel een marktaandeel van ruim 30 procent toegeschreven. Ook het winkelbestand groeide. Er kwamen ten opzichte van vorig jaar zestien voormalige C1000-vestigingen bij en in België werden tien nieuwe winkels geopend. De internetverkopen namen met ruim een vijfde toe.

Ahold deed geen nadere mededelingen over de onlangs aangekondigde fusiegesprekken met het Belgische Delhaize. Wel zei Boer dat de onderhandelingen geen invloed hebben op de bestaande groeiplannen van Albert Heijn in België.

Beheer
WP Admin