Foto: ANP RundveeColumn

‘De waarde van voedsel’

Wij kunnen als veehouders veel consumenten bereiken en hen over hun voedselkeuzes vertellen.

Zoals jullie weten ben ik er al jaren van overtuigd dat we consumenten moeten leren wat er te kiezen valt als het om hun voedselaankopen gaat. Kies je voor vegetarisch, dan is het belangrijk dat je weet dat een koe een kalfje en een geit een lammetje moet krijgen om melk en kaas te produceren. Er is een onlosmakelijke relatie tussen een vegetarische levenswijze en vlees.

Kies je voor biologisch, dan is het belangrijk dat je weet dat er ook in de biologische voedselproductie gebruikgemaakt wordt van gewasbeschermingsmiddelen (door GroenLinks ook wel ‘gif’ genoemd) en dat een ziek dier – gelukkig! – ook antibiotica toegediend krijgt, als dat nodig is. Bovendien zijn ook voor de biologische teelt dieren nodig. Zonder mest groeit er immers zeer weinig.

Kortere ketens

Wij kunnen als veehouders, vissers, telers en tuinders veel consumenten bereiken en hen over hun voedselkeuzes vertellen. Wanneer je dit verhaal daarnaast ook door slagers, groentewinkels, supermarkten en speciaalzaken kunt overbrengen, wordt het nog vaker herhaald en is de kans groter dat de boodschap blijft hangen. Mede daarom vind ik het een goede ontwikkeling dat steeds meer retailers de Nederlandse herkomst omarmen en dit uitdragen via de schappen. Een aantal van hen gaat nog een stap verder en speelt zelfs een actieve rol bij het verkorten van ketens en het verbeteren van het verdienvermogen van producenten.

Hogere eisen betekent een hogere kostprijs en het doorberekenen van deze hogere prijs zorgt ervoor dat consumenten een bewuste keuze maken voor het voedsel dat past bij de productiemethode die zij belangrijk vinden.

Keuze supermarkt Plus

Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat supermarktketen Plus ervoor gekozen heeft om de hogere kostprijs van biologische zuivel niet door te berekenen aan haar klanten. Plus heeft alle literpakken melk en karnemelk vervangen door biologische zuivel en pikt hiervoor zelf de rekening op. Een zeer opmerkelijke stap, aangezien Plus een van de eerste supermarkten was met rood-wit-blauwe schappen, en het merk ‘Streekproducten van Gijs’. De consument kan op gebied van zuivel bij Plus nu niet meer kiezen, laat staan en bewuste keuze maken. Volgens Wakker Dier krijgen dankzij Plus nu ruim duizend koeien meer weidegang, meer ruimte, leven ze gezonder en hebben ze een gezondere melkproductie. Meer dan wie of gezonder dan wie, dat wordt er niet vermeld. Ik ben benieuwd wat de Reclame Code Commissie hiervan vindt, maar ben nóg benieuwder naar de achtergrond van deze keuze van Plus Supermarkten.

Reacties

  1. Plus kan niet op tegen ah en jumbo. Ah heeft met anker een hoogwaardig melkmerk gemaakt en dat kost ah wat duiten. Plus pakt meteen door en gaat 100% bio verkopen voor dezelfde prijs als gangbaar. Kost ook duiten maar als consumenten de plus voorbij lopen moet je wat.

Beheer
WP Admin