Foto: Peter Roek AkkerbouwNieuws

Covid beïnvloedt jaaromzet Agrico

Handelshuis Agrico ondervond in boekjaar 2020-‘21 flinke impact van het coronavirus. De geconsolideerde omzet daalde met 13% tot bijna € 293 miljoen.

Vorig jaar werd nog de hoogste omzet ooit gehaald. De brutomarge bedroeg € 36,2 miljoen en het exploitatiesaldo na belastingen ligt op € 3,4 miljoen. Een jaar daarvoor lag dat op respectievelijk € 36,6 miljoen en € 2,5 miljoen.

In het jaarverslag typeert directeur Jan van Hoogen het boekjaar als ‘moeizaam’. Het coronavirus zorgde voor minder afzet op vrijwel alle markten. In belangrijke afzetmarkten was de situatie slecht, met beperkte beschikbaarheid van financiële middelen en, voor sommige bestemmingen, beperkte beschikbaarheid van containers. Belangrijke afnemers in Spanje, Italië en Portugal namen minder product af. Overzee werd vooral naar Algerije minder verscheept. Door de Algerijnse quotering werd daar de helft aan aardappelen heengebracht van wat Agrico normaal doet. “Samengevat kun je zeggen dat Covid-19 wereldwijd enorm veel invloed heeft gehad op de afzet van zowel poot- als consumptieaardappelen. Bij de buitenlandse ondernemingen was dat niet anders. In die context vind ik dat we het qua resultaat en uitbetaling nog goed hebben gedaan”, aldus Jan van Hoogen.

PlanetProof goede verzekering

De export- en fritesindustrie in Noordwest Europa kreeg een flinke tik van Covid-19. Dat werkte door in de uitbetalingsprijs voor tafelaardappelen; de retail kreeg de aardappelen namelijk van alle kanten aangeboden. Daardoor was de markt gedurende het boekjaar stabiel laag. Volgens Agrico is het feit dat 95% van de telers PlanetProof gecertificeerd is een goede verzekering voor de afzet afgelopen jaar. “Anders was de markt helemaal overspoeld geworden met fritesaardappelen, wat een nog veel negatiever effect zou hebben gehad op de prijs voor tafelaardappelen.”

Beheer
WP Admin