Coalitie blokkeert debat met Schoof over stikstof

Afbeelding ter illustratie. Foto: Peter Roek
De coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB vinden het niet nodig dat premier Dick Schoof volgende week aanwezig is bij het commissiedebat over stikstof dat volgende week wordt gehouden. Laura Bromet (GroenLinks-PvdA) zou graag in debat gaan met de premier over stikstof.
Laura Bromet: “De premier heeft zichzelf verantwoordelijk gemaakt voor het stikstofdossier, door de commissie met het halve kabinet erin te leiden”, zegt Bromet. Ze wil zeker nu er opnieuw uitstel is voor het presenteren van de plannen, met hem in debat. Ze krijgt daarbij steun van D66 en Partij voor de Dieren. Ook zij willen snel duidelijkheid van de premier, omdat er maar vooruit wordt geschoven en het hele land zit te wachten op een oplossing.
‘Beetje onzin’
De coalitiepartijen waren met extra veel mensen naar de procedurevergadering gekomen om het voorstel van Bromet tegen te houden. NSC’er Harm Holman vindt het in deze fase overdreven om de minister-president bij het debat uit te nodigen, omdat er noggeen plannen zijn. Ook PVV’er Jeanet Nijhof zegt dat zijn aanwezigheid niets toevoegt. BBB’er Caroline van der Plas spreekt van ‘een beetje onzin’ om de premier uit te nodigen, terwijl er ook nog een plenair debat komt over het stikstofplan, zodra de plannen er zijn. Ze gaat ervan uit dat dit over een paar weken zal zijn. Ook VVD’er Thom van Campen vindt haastige spoed zelden goed. Hij pleit voor een goed plenair debat met alle betrokkenen als de plannen er zijn.
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses









