Brabant van start met continu meten van stalemissies

De pilot van de provincie Brabant met het continu meten van emissies uit stallen is officieel gestart. Op alle 33 deelnemende veehouderijbedrijven hangt de sensortechniek die nodig is om de concentraties van ammoniak en methaan in de lucht te meten. Dat schrijft de provincie in een persbericht. Het gaat om bedrijven met melk(rund)vee, varkens, vleeskalveren en melkgeiten.

Een sensor in een kraamstal voor het continu monitoren van de emissies en het stalklimaat. Foto: Bert Jansen

Een sensor in een kraamstal voor het continu monitoren van de emissies en het stalklimaat. Foto: Bert Jansen


Op de bedrijven worden een jaar lang realtime de emissies bepaald. De betrokkenen krijgen zo inzicht in de daadwerkelijke uitstoot van gasvormige emissies. Met de pilot wil de provincie ervaring opdoen met de toepassing van sensortechnieken in de veehouderij. Tevens krijgen veehouders inzicht in het effect van voer- en managementmaatregelen op de uitstoot van ammoniak en methaan.

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Doelvoorschriften

Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.