Naam: Noëlle Aarts. Functie: hoogleraar strategische communicatie en docent van het jaar 2015. Bedrijf: Wageningen University. Foto: WUR AlgemeenAchtergrond

Boer, communiceer met de buitenwereld!

Boos om wat de media zeggen over boeren? Doe er wat aan! Dat zeggen deskundigen; volgens hen moeten alle boeren zelf actief naar buiten treden.

Vroeger wist iedereen in het dorp wat de boer deed. Boer en burger spraken elkaar op de markt. Maar de burger kwam steeds verder buiten de boerenwereld te staan, terwijl de boer ging tot tot schaalvergroting en hard werkte op zijn boerderij. Er ontstond een gapend gat tussen wat de boer doet en wat de consument er vanaf weet. De consument, die gezond wil eten en bezorgd is over dierenwelzijn en milieu, kreeg eenzijdige informatie en heeft daardoor geen realistisch beeld van wat de boer doet. Hij bekijkt de agrarische wereld met argusogen. De boer liet alles over zich heenkomen en vergat te communiceren over wat hij doet.

In april 2015 kwam Juul Smeets tijdens haar afstudeeronderzoek ‘wie de boer niet kent, die snapt hem niet’ aan het CAH Vilentum in Dronten al tot de conclusie dat de agrarische sector zichzelf onderschat in wat ze met communicatie kan bereiken. Smeets vindt dat de agrarische sector vaak alleen maar reageert, terwijl er juist veel te halen valt uit een proactieve aanpak: communiceren vanuit de eigen kracht. Dat kwartje begint nu te vallen. Inmiddels zijn er steeds meer boeren aan het communiceren geslagen. Dat komt goed uit, want de consument zoekt zelf ook het verhaal over de productie van het eten.

Storytelling: vertel je eerlijke verhaal

Marian Claessens van Claessens-Jenniskens Pluimveebedrijven zag het nut niet in van een bedrijfswebsite voordat ze in 2013 besloot mee te doen aan de verkiezing voor agrarisch ondernemer van het jaar. “Ik dacht altijd: voor wie is dit interessant?” Inmiddels weet ze dat het van belang is om je bedrijf online te laten zien. Zakelijke contacten hebben zich, voordat ze bij je komen, al kunnen informeren over je bedrijf. “Daarbij kunnen ze zien dat je een bedrijf bent met een kloppend hart.”

Dat laatste valt onder het hippe woord storytelling, dat communicatiedeskundigen inzetten bij maatschappelijke thema’s. Storytelling in de agrarische wereld wil zeggen: vertel je eerlijke verhaal, in woord, beeld en geluid. Betrek mensen bij jouw verhaal, wees zichtbaar en authentiek. Vertel hoe je je bedrijf voert, hoe je met je dieren omgaat en dat je van de natuur houdt.


Tips voor betere communicatie met buitenwereld


* Geen goedbedoeld gepruts; maak een professionele website.

* Zorg voor SEO (Search Engine Optimalisation) op je website.

* Plaats op website en social media tekst, foto’s en video’s.

* Twee minuten is een mooie lengte voor een video.

* Youtube is na Google de grootste zoekmachine, neem een account.

* Internet onthoudt alles. Beeld moet eenduidig zijn, zorg dat iemand anders er niet iets ‘zieligs’ of ‘vies’ in kan zien.

* Schrijf bij foto’s kort en duidelijk wat je daarop ziet.

Social media

Claessens had niks met social media en verbood haar kinderen om tijdens het eten met hun telefoons bezig te zijn. Door de deelname aan de verkiezing voor ondernemer van het jaar ging ze – zij het schoorvoetend – aan de social media, want ook het publiek kan stemmen. Ze wonnen. “Ik weet niet wat het is waardoor het werkt, maar het werkt wel”, geeft Claessens toe.

Het berichtje over eieren genaamd ‘Geen kiloknallers, maar kilokillers’ dat ze kortgeleden op Facebookpagina van de mmmEggies plaatste, werd 81 keer gedeeld en bereikte 27.550 personen.
Claessens is voorzitter van mmmEggies.nl, een groep legpluimveehoudsters die een bijdrage wil leveren aan het imago van het Nederlandse ei. De legpluimveehoudsters hebben de social media onder elkaar verdeeld. Social media hebben alleen zin als je er regelmatig iets op plaatst en een volgersgroep opbouwt. Claessens plaatst gemiddeld vier berichten per week op Facebook voor de 
mmmEggies. Ze scrollt ‘s avonds, als er niks op televisie is, door Twitter en Facebook en deelt interessante berichten, die weer worden geliked en gedeeld. Vooral berichten over gezondheid van eieren en grappige eiberichten scoren.

 

Online inkijkjes

Inkijkjes in het bedrijf doen het goed. Zowel online als ook live, door de deuren open te zetten voor de lokale fietsclub, waardoor mensen kunnen zien, ruiken, proeven en horen wat er zich afspeelt op de boerderij. Caroline van der Plas sprong hierop in door @boerburgertweet te beginnen. Dik 3.900 volgers op Twitter en bijna 4.700 op Facebook kijken inmiddels een week lang op het bedrijf van een wekelijks wisselende boer.

Op je eigen social media kun je hetzelfde doen. Laat zien dat je een nieuwe stal bouwt, dat je Yvon Jaspers hebt ontmoet, dat er jonge dieren geboren worden of dat de entploeg er is. Claessens legt in Jip en Janneke-taal uit waarom dieren geënt moeten worden: dat kinderen bij het consultatiebureau ook prikjes krijgen.

De hele wereld kijkt naar de Nederlandse boer en vraagt zich af hoe hij zo’n hoge kwaliteit en zo’n hoge productie bereikt. De consument moet weten: als het uit Nederland komt, is het goed, vindt Claessens. “Geen enkel dier heeft het beter dan hier in Nederland. Wij lopen voorop, dat moeten we als agrarische sector communiceren.”

Claessens vindt het belangrijk dat de boer zichzelf profileert als voedselproducent, het mooiste beroep ter wereld. “Niks tegen het woord boer, maar je produceert gewoon voedsel en dat voldoet aan zoveel eisen. Burger, koester je voedselproducent.”

De boer moet transparant te werk gaan en actief communiceren, vindt Noëlle Aarts. ‘De middelen zijn er, je kunt het zelf doen door social media in te zetten. Burgers willen graag weten dat zijn boodschappen veilig, goed en gezond zijn. Transparant zijn wil zeggen: ‘be good and tell it’. Je moet als boer dus niet alleen vertellen dat je het goed doet, je moet je bedrijfsvoering ook voor elkaar hebben.’
Moet het imago van de boer beter?
“Ja. Maar communicatie moet niet alleen gebruikt worden om te zeggen dat het goed is wat de boer doet. De hele voedselketen moet transparant en duurzaam zijn en dat is ingewikkeld.”
Hebben boeren te weinig gecommuniceerd?
“Er wordt wel veel van de boer verwacht. Hij moet in hoog tempo producten leveren die voldoen aan vele ­eisen, en dat moet zo goedkoop mogelijk. En nu krijgt hij te horen: je communiceert niet. Er is veel meer aan de hand. De supermarkten bepalen voor het grootste deel wat boeren doen. Dat moet de buitenwereld weten.”
Hoe te communiceren?
“Probeer maar eens wat uit. Facebook, Twitter, Instagram, het maakt niet uit. Je gooit het de wereld in en de ontvanger beslist zelf wat hij ermee doet.”

Beheer
WP Admin