PluimveeOpinie

Bestuurders lijden aan stockholmsyndroom

Jumbo komt met een nieuwe kip, de Nieuwe Standaard Kip. Met deze traag groeiende kip wordt de fokkerij weer opgeport.

Jumbo komt met een nieuwe kip, de Nieuwe Standaard Kip. Een ouderwetse,traag groeiende kip van het ras Hubbard. De fokkerij die op sterven na dood is, wordt zo nieuw leven ingeblazen. Deze kip moet de gehele Nederlandse pluimveestapel gaan vervangen. Volgens internetforum Foodlog moeten alle andere supermarkten hijgend achter de Nieuwe Standaard aan.

Marge

Commercieel directeur van de Jumbo-supermarkt is ene Ed van de Weerd, zijn baas heet Frits van Eerd. Samen hebben de kornuiten de Nieuwe Standaard Kip (NSK) bedacht: geen 21 maar 13,5 dieren op de vierkante meter, geen 60 gram groei maar 45 gram, en ook nog eens daglicht. Als familiebedrijf vond Jumbo dat ze een statement moest maken. Alle gangbare kip in de Jumbo-winkels wordt in 2015 vervangen door de NSK.

En nu komt het mooie; Ed en Frits zijn bereid hiervoor marge in te leveren, voor het welzijn van de kip. Ik moest het twee of drie keer lezen, maar toen sprongen de tranen me in de ogen, ik hield het niet langer droog. Een groots gebaar van een super die haar vakken vult met te zoute, te vette en veel te zoete rommel. Ze trekt zich het lot aan van onze kip.

Stunten

Als ik het een beetje nareken kom ik toch al snel op een prijsverschil van een paar euro per kilo kip in de winkel, in het voordeel van de gangbare kip natuurlijk. Jumbo legt de NSK voor maar €1 meer in de schappen, voorlopig. Een supermarkt die haar marge opgeeft? Toch niet. Een super zegt tegen haar leverancier: ‘We gaan stunten, er gaat 10 cent af en daar betaal jij er 11 van’. Zo doen die jongens dat, want marge en omzet zijn heilig en gaan boven alles. Ik stel u de retorische vraag: wie gaat uiteindelijk de marges voor Ed en Frits weer goedmaken?

En wat doen onze pluimveevoormannen ondertussen? Ze noemen het een verrassende, zelfs een positieve ontwikkeling. Onze hersendode bestuurders kijken slechts toe en delen complimentjes uit. Volledig in de greep van een kleine groep pluimvee-jihadisten ontwikkelden ze het pluimvee-stockholmsyndroom. Ze identificeren zich met de tegenstander, vinden hem zelfs sympathiek en uiten zich slechts apathisch.

Transparant

Het wordt echt tijd voor een andere aanpak. We gaan met de Hubbard van Jumbo niet terug in de tijd, nee, we gaan verder op ons eigen goede spoor. Meer welzijn en minder antibiotica, en het eind is nog lang niet in zicht, we worden steeds beter. We zijn open en transparant. Al onze producten zijn volledig traceerbaar. En voor de consument die graag eens vlees eet, is er niets gezonder. Duurzamer vlees dan pluimveevlees is er ook niet.

Prima dat de supermarkten de consument de keuze wil geven, laat ze vooral alle soorten kip van de wereld in hun schappen leggen. Maar luisteren naar de consument is iets heel anders dan doen wat Wakker Dier dicteert. Dan is het hakken in het zand en laat Jumbo zijn Hubbards maar in het buitenland kopen.

Beheer
WP Admin