RundveeOpinie

Imago melkveehouderij op spel

Een betere etalage dan het weiland bestaat niet. Al eeuwenlang en oer-Hollands grazen koeien in de wei.

De weidegang bezorgt de melkveehouderij een prima imago. Een plaatje dat industrie en retail graag inzetten bij de promotie van hun producten. Schaalvergroting en milieuregelgeving bezorgen dat zorgvuldig gekoesterde imago rafelrandjes. Steeds meer koeien staan jaarrond op stal. Nog net op tijd zijn de afspraken gemaakt: weidemelk komt van koeien die minimaal 120 dagen 6 uur per dag in de wei lopen.

Vorige week rakelden dierenrechtenorganisaties de discussie over de leeftijd van melkkoeien op. De dieren worden gemiddeld maar vijf jaar en zeven maanden oud. Dat is te jong. Ook hier wordt aan gewerkt. Meerdere programma’s, waaronder Duurzame Zuivelketen, beogen die leeftijd te  verhogen.

De kalveropfok dreigt een nieuwe smet op het blazoen te worden. De kalversector wil diertjes van maximaal 35 dagen met minimaal 36 kilo. Volgens de handel voldoet circa 5 procent, ruwweg 4.000 tot 5.000 kalveren, hier niet aan. Berichten over euthanasie duiken op. De dierenartsenorganisatie KNMvD is officieel tegen, maar sommige leden passen het al wel toe.

Een publieke ophef over doodspuiten van kalfjes is funest voor het imago van de melkveehouderij. De sector is er daarom alles aan gelegen om het ‘probleem’ van de lichte kalveren op te lossen. Die oplossing ligt op het boerenerf: aandacht! Daar kan geen reclamecampagne tegenop. Het kalf mag een nevenproduct zijn van de melkproductie; het heeft recht op een fatsoenlijke verzorging.

Beheer
WP Admin