Pluimveehouderij

Achtergrond

Nepluvi: eigen verhaal doet vleeskuikensector goed

Het eigen verhaal vertellen via de imagocampagne voor de vleeskuikensector doet de sector goed, stelde Nepluvi-voorzitter Gert-Jan Oplaat tijdens het Kip in Nederland-symposium.

Tijdens het symposium Kip in Nederland op woensdag 29 november keek de vleeskuikensector onder aanvoering van de Nepluvi terug op 2 jaar campagne voeren voor een beter imago van de sector. De conclusie van Oplaat is helder, de sector kruipt uit haar schulp en het eigen en eerlijke verhaal dat ze vertelt, doet de vleeskuikensector veel goeds.

Gert-Jan Oplaat, voorzitter van Nepluvi: "Iedereen in de sector is ambassadeur geworden en marktonderzoek toont aan dat onze boodschap overkomt."
Gert-Jan Oplaat, voorzitter van Nepluvi: "Iedereen in de sector is ambassadeur geworden en marktonderzoek toont aan dat onze boodschap overkomt."

Forse antibioticareductie en diervriendelijkere stallen

De kern van het succes ligt in het feit dat echt stappen zijn gezet. ‘’We hebben een reductie in het gebruik van 72% antibiotica behaald ten opzichte van 2009, er zijn zeer innovatieve, diervriendelijke stallen gebouwd, we maken grote stappen als het gaat om fijnstofreductie én in Europa wordt de Nederlandse vleeskuikenproductie gezien”, zegt Oplaat.

Dat verhaal wordt ook onderschreven door experts. Het biedt volgens de Nepluvi-voorzitter tegenwicht aan het vele nepnieuws dat wordt verspreid over de vleeskuikenproductie: ‘’De Russen hebben hier niet het alleenrecht. De vleeskuikensector kan aardig meepraten over nepnieuws verspreid door ngo‘s, media en bepaalde politieke partijen. De Poetins aan de Amsterdamse grachten verspreiden klinkklare onzin over hormonen die gebruikt zouden worden, kuikens in kooien en een éénzijdige opvatting over duurzaamheid.”

Campagne Kip in Nederland brengt boodschap over

In 2015 is met de campagne Kip in Nederland een tegenoffensief begonnen om in de landelijke media het ware verhaal te vertellen. ‘’Iedereen in de sector is ambassadeur geworden en marktonderzoek toont aan dan onze boodschap over komt.”

Pluimveehouder verbetert zelf imago

Ondanks dat er reuzenstappen zijn gezet, erkent Oplaat dat de sector er nog niet is. ‘’Voor een duidelijke en blijvende verbetering van het imago is meer nodig. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid voelen en dragen en naar buiten blijven treden. Dat kan groot door als boegbeeld mee te werken in mediaoptredens, of klein door open dagen te organiseren voor de buren. Wij zijn trots op onze sector en er is niets mooier om die trots uit te dragen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.