Mechanisatie

Nieuws 26 reacties

Cumela naar Binnenhof met trekkers om kentekens

Het agendapunt kenteken van (land)bouwvoertuigen wordt donderdag 14 december in een commissievergadering in Den Haag besproken. Brancheorganisatie Cumela Nederland komt met trekkers en een graafmachine naar het Binnenhof om haar standpunt te verduidelijken.

Een van de agendapunten in de vergadering is de brief van voormalig minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen. Hierin kondigt de ex-minister het voornemen aan om het in december 2016 verworpen wetsvoorstel verplichte kentekens voor (land)bouwvoertuigen opnieuw in te dienen bij de Tweede Kamer. Volgens de Europese regelgeving moeten op 20 mei 2018 alle trekkers met een maximum-constructiesnelheid van meer dan 40 km/u onder de APK-plicht vallen. Boerderij spreekt met Hero Dijkstra, beleidsadviseur verkeer en vervoer bij Cumela Nederland.

Hero Dijkema. - Foto: Trekker Magazine
Hero Dijkema. - Foto: Trekker Magazine

Wat is het standpunt van Cumela met betrekking tot de kentekens van (land)bouwvoertuigen?

“Cumela vindt dat alle (land)bouwvoertuigen die op de weg komen, dus niet de trekker die voor de voermengwagen staat en nooit van het erf af komt, een kenteken moeten hebben. Voor ons is het belangrijkste effect van de kentekenplicht dat voertuigen met 40 kilometer per uur op de weg mogen rijden en dat hierdoor toegang tot veiligere landbouwroutes ontstaat. Daarom snappen wij het standpunt van LTO ook niet goed. LTO wil alleen kentekens voor trekkers die harder dan 25 kilometer per uur willen rijden en trekkers die harder dan 40 kilometer per uur kunnen rijden en dus APK-plichtig zijn. De praktijk is dat er straks zowel trekkers met als zonder kenteken met 40 km/u over de weg rijden. Wegbeheerders kunnen hier niets mee.”

Wat hoopt Cumela met de actie te bereiken?

“Wij hopen dat de Tweede Kamer het plan om verplichte kentekens voor landbouwvoertuigen in te stellen weer oppakt. We willen duidelijk maken dat wij het wetsvoorstel ondersteunen en dat er stappen genomen moeten worden. Als we dat niet doen, is er de kans dat Brussel voor ons gaat bepalen hoe kentekens moeten worden ingevoerd. Mogelijk dat er dan een verplichte technische keuring komt met alle kosten van dien. Ook kunnen er hoge boetes aan Nederland worden opgelegd.”

Foto: Roel Dijkstra
Foto: Roel Dijkstra

Is de Europese APK-plicht per 20 mei 2018 voor Nederland nog haalbaar?

“Nee, het is niet haalbaar om op 20 mei 2018 alle trekkers APK gekeurd te hebben, mocht de Nederlandse wet voor kentekens er komen. Het is vooral belangrijk dat we duidelijkheid scheppen, zowel voor de Europese Commissie als voor de betrokken partijen als RDW die hun systeem voor registratie moet updaten. Als alles mee zit, zou de kentekenplicht op zijn vroegst op 1 januari 2019 in kunnen gaan.”

Wie gaat de APK-keuring uitvoeren?

“Net zoals bij auto’s de garagebedrijven dat doen, zullen voor landbouwvoertuigen de mechanisatiebedrijven de APK gaan uitvoeren. Voor hen betekent dat ook dat er veel investeringen nodig zijn in bijvoorbeeld scholing en capaciteit. De mechanisatiebedrijven wachten hier echter mee tot er meer zekerheid en meer duidelijkheid is over hoeveel trekkers het gaat.”

Foto: Roel  Dijkstra
Foto: Roel Dijkstra

Welke kosten brengt de kentekenplicht met zich mee?

“Per voertuig komen de kosten uit op € 30. Nederland is het laatste land in heel Europa dat geen kentekenplicht heeft. Wat dat betreft zal het geen nadelige concurrentiepositie veroorzaken ten opzichte van andere landen.”

Laatste reacties

  • Frederiqe

    Stelletje mafkezen moet weer geld kosten

  • Jan-Zonderland

    Wat kletst die Dijkema nu nog steeds over 40 km/uur ? Er is geen loonwerker die nog een trekker koopt die niet minimaal 50km/uur loopt. En wat betreft die APK, je kunt er op wachten dat de loonbedrijven dat zelf gaan doen door hun vaste monteur een cursusje te laten volgen om gecertificeerd keurmeester te worden. Zo kost het hun zelf niks maar de boer kan er niet onderuit om zijn trekkers bij het lmb te laten keuren met alle kosten van dien. Veel geluk loonwerkers. Het wordt voor de hermandad heel eenvoudig om snelheidscontroles dmv fotoradar uit te voeren voor trekkers met kenteken.

  • pinkeltje

    Waarom zou de EU Nederland kunnen verplichten dat trekkers die sneller kunnen dan 40 gekeurd moeten worden? Volgens de wet mag je niet sneller rijden dan 25 per uur. Er is ook geen apart kenteken of aparte keuringsplicht voor personenwagens die sneller kunnen rijden dan 160 per uur.

  • Eppenzolder

    Helemaal mee eens Frederiqe

  • Als Cumela dit zo graag wil, voeren ze het toch alleen voor loonwerkers in.

  • gebrvanbergeijk

    Als loonwerkers willen we helemaal niet 50 km rijden want dan gaat alles stuk achter de trekker. We willen legaal 40 rijden en over provinciale wegen ipv door dorpskernen.

  • farmerbn

    Straks halen boerentrekkers van voor 2005 de apk keuring niet en is de boer zijn trekker kwijt. Leuk voor loonwerkers.

  • Simone1234

    Heeft de cumula nog wel bestaansrecht?Wat verander er aan veiligheid als er een kenteken plaat op zit,niks.Kosten extra APK ,en dadelijk misschien wegenbelasting?

  • Jan-Zonderland

    DEF deleten is er dan ook niet meer bij met APK
    @Simone, dat aspekt van veiligheid wordt al die jaren dat deze discussie geduurd heeft, als argument gebruikt voor invoering van het kenteken maa ik heb nog nooit een overtuigende redenatie gelezen die dat argument kracht geeft. Vaak wordt gesteld dat de veiligheid makkelijker te handhaven zou zijn doordat overtreders beter herkenbaar zijn. Daar zit wat in, zie mijn vorige reactie tav snelheidscontrole.
    @Van Bergeijk, legaal 40 rijden en over provinciale wegen daar heb je m.i ook geen kenteken voor nodig.
    Ik denk dat dit een slechte actie is van de loonwerkers door hun klanten tegen zich in het harnas te jagen. Indien ik boer zou zijn geweest in Nederland en mijn reguliere loonwerker had staan demonstreren daar in Den Haag, dan was hij wel een klant kwijt geweest. Iedereen schreeuwt om minder regelgeving. De hele landbouwsector stikt er zowat in en dan gaan deze Cumela leden vragen om nog meer. Beetje dom.

  • A4

    Wie wil het nu eigenlijk?
    Cumela ging erheen met: Fedecom, Bouwend Nederland, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en Fehac
    Fedecom =landbouwtechniek industrie en transport .
    Bouwend Nederland wil ook van de boeren trekkers af.
    BMWT is keuringsinstantie .. ja dat begrijp ik.
    TLN is transport en logistiek ... ja begrijp ik ook willen ook geen concurrentie .
    Evonex= ondernemingsvereniging logistiek en export.....
    Enzovoort

  • info36

    Onvoorstelbaar. Nog meer onnodige regeltjes. Voer het dan alleen in bij loonwerkers want die willen dat toch zo graag.

  • rderegt

    ik zou zeggen haal ook allemaal de kentekens van de auto af, ga nooit meer naar de APK keur en koop een goede fiets.

    deze auto is meer luxe dan een trekker, die heb je nodig om je werk mee te kunnen doen dus veel belangrijker als die auto.

  • Jan-Zonderland

    @rderegt, loonwerker zeker ? Uw reaktie zal erg veel begrip oogsten.

  • rderegt

    nee hoor geen loonwerker maar een boer met land ver van huis.

    maar goed ik zie hier wel de bekrompenheid van de boeren onderling.
    geen wonder dat LTO, Cumela en welke organisatie dan ook het niet geregeld krijgt.
    het is ook veel beter om straks door de EU regels opgelegd te krijgen die zullen VAST en ZEKER veel minder hard aankomen...

  • mtseshuis

    Nou @rderegt, hebben wij ook, land ver van huis, maar absoluut geen belang bij trekkerkenteken en APK en andere kostprijsverhogers! Hoop dat Cumela dit "geintje" heel veel leden gaat kosten! De politie heeft nu ook totaal geen moeite om trekkers te bekeuren, dus dat kan geen reden zijn...

  • cor vroege

    30 euro per voertuig? Nou geloof daar maar niks van,het gaat de boeren weer duizenden euro,s kosten,als deze allemaal apk gekeurd moeten worden en aan alle eisen moeten voldoen,dat kost ons een rib uit ons lijf,cumela je wordt bedankt!!! Je zit de boeren weer op kosten te jagen.

  • Bennie Stevelink

    APK geldt alleen voor trekkers boven de 40 km per uur.

  • de kleijn

  • Jan-Zonderland

    @deregt, moet je dan klakkeloos accepteren alles wat Brussel wil ? Dat alle andere EU landen kentekenplicht hebben voor landbouwvoertuigen kan toch geen argument zijn om het in Nederland ook in te voeren ? Als men alles gelijk wil trekken dan had Nederland al lang de bpm af moeten schaffen Er moet hier sprake zijn van een verborgen agenda : overheid: wegenbelasting heffen in de toekomst, kun je vergif op in nemen. Loonwerksector: meer loonwerk omdat de kosten voor de boer tav eigen mexhanisatie te hoog worden ? Mechanisatiebranche: omzetverhoging door apk keuring en bijkomende reparaties en dat en passant aanbieden met een servicebeurt die veel boeren nu zelf uitvoeren ? Wie het weet mag het zeggen.

  • Soms

    Cumela is maar op 1 ding uit "eigen mechanisatie moet voor boeren zo duur mogelijk worden", zo zullen ze des te vaker bij de loonwerker aankloppen. En die kunnen hun tarieven weer mooi omhoog gooien.
    Een kenteken maakt de weg echt niet veiliger! Praatjes voor de bühne.

  • 1455

    Cumela ? is dat niet die mestfraude organisatie

  • hollandagri

    Cumela de organisatie die op zoek is naar werk voor leden die wel veel op de openbare weg rijden. Van Brussel hoeven niet alle trekkers een kenteken en apk.

  • Attie

    Is LTO nu voor of tegen, of allebei ??

  • jos.veendrick1

    Soms heeft het door.

  • farmerbn

    Kenteken, keuring, wegenbelasting is één maar je trekker niet meer mogen gebruiken omdat ie wat zwarte rook geeft is heel wat anders. Iedereen wil een trekker met goede remmen maar afkeuren omdat de trekker geen adblue heeft is iets anders. Daaaaar gaan we naar toe, net als het verbod van oude auto's in centra's van grote steden. Je gaat je trekker kwijt raken.

  • ed12345

    De moderne trekker heeft goede remmen met een lange levensduur Een heel ander verhaal is het met aanhangers dat zijn droge meestal trommelremmen die wel degelijk onderhoud vragen Daar schrort het wel eens aan Met 40 ton op de baan zijn dan ook nog 40km rijden dan moet het in orde zijn Dat daar op gecontroleerd wordt door een APK is logisch Anders terug naar 16 km

Laad alle reacties (22)

Of registreer je om te kunnen reageren.